Uusi kuratoinnin ja taidekirjoittamisen professori korostaa taiteen ja yhteiskunnan vuoropuhelun tärkeyttä
Taideyliopiston Kuvataideakatemia vahvistaa kansainvälistä profiiliaan uudella nimityksellä: kuratoinnin ja taidekirjoittamisen professoriksi on valittu Michael Birchall. Hän tuo akatemiaan pitkäaikaista kokemusta museoista sekä opetus- ja tutkimustyöstä Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa.
Brittilähtöinen Michael Birchall (FT) on kuraattori ja kirjailija, jolla on yli 15 vuoden kokemus näyttelyohjelmien ja yleisötoiminnan johtamisesta Isossa-Britanniassa, Saksassa, Kanadassa ja Sveitsissä. Ennen nimitystä hän toimi näyttelytoiminnan johtajana nykytaiteeseen keskittyvässä Migros Museum für Gegenwartskunst -museossa Zürichissä, Sveitsissä.
Birchallilla on asiantuntemusta niin nykytaiteesta, osallistavasta yleisötyöstä kuin organisaatiostrategiasta. Vuosina 2016–2020 hän työskenteli yleisötyön kuraattorina Tate Liverpool -taidegalleriassa ja vanhempana lehtorina Liverpool School of Art and Design -yliopistossa, jossa hän toimii edelleen vierailevana tutkijana. Hän on ollut mukana useissa julkaisuissa, jotka käsittelevät nykytaidetta ja kuraattorikäytäntöjä kriittisestä näkökulmasta.

Uteliaisuutta ja tutkimuslähtöisyyttä
Birchall pitää Kuvataideakatemian professuuria tervetulleena muutoksena ja samalla luonnollisena jatkumona omille kiinnostuksen kohteilleen.
”Kun huomasin tämän tehtävän hakuilmoituksen, pidin siitä, että siinä yhdistyi opettaminen ja oma tutkimus, ja minun tapauksessani myös kuratointi ja kirjoittaminen. Minua on myös aina inspiroinut työskentely opiskelijoiden kanssa.”
Birchall on ollut aina hyvin tutkimuslähtöinen kuraattorin työssään.
”Kuulun niihin ihmisiin, joilla on melko tieteellinen lähestymistapa näyttelyiden kuratointiin. Minulla on aina ollut tapana syventyä aiheeseen ja ottaa yhteyttä muihin tutkijoihin, jotka ovat alansa asiantuntijoita.”
Kuraattorin ja tutkijan roolissa Birchall on kiinnostunut laajasti erilaisista yhteiskunnallisista aiheista. Viimeisten viiden vuoden aikana hänen Migros-museota varten kuratoimansa näyttelyt ovat käsitelleet esimerkiksi hoivaa, sateenkaariväestöä, aktivismia ja yhteisöjä. Hän kuratoi vastikään syyskuussa avautuneen retrospektiivinäyttelyn Haegue Yangista, korealaisesta taiteilijasta, jonka teokset tutkivat identiteetin, siirtolaisuuden ja kulttuurienvälisyyden monimutkaisia kerrostumia.
Tällä hetkellä hänellä on työn alla kirja museoiden julkisuudesta, jota hän on käsitellyt aiheena useissa jo-julkaistuissa artikkeleissa ja kokoelmateoksissa. Juuri nyt häntä mietityttää myös asuntokriisi ja sen moninaiset vaikutukset ihmisiin eri puolilla maailmaa.
”Kiinnostuksen kohde tai tutkimusaihe voi lähteä liikkeelle aika pienestä ja kasvaa sitten näyttelyksi, näyttelyjulkaisuksi tai jopa symposiumiksi.”
Birchall uskoo, että uteliaisuus ja tutkimuslähtöinen ajattelu ovat tärkeitä kuraattorin ominaisuuksia myös tulevaisuudessa.
”Jos aiot tälle alalle ja teet töitä erilaisissa taidekonteksteissa, sinun on oltava jatkuvasti avoin uusille dialogeille ja keskusteluille.”
Birchall toivoo, että tulevat kuraattorit ymmärtävät omaa alaansa syvällisellä tasolla ja tämän lisäksi kykenevät merkitykselliseen vuorovaikutukseen sekä taiteilijoiden että yleisöjen kanssa.
”On ihan olennaista hankkia todellinen käsitys ja tietotaito siitä, mitä kuratointi tarkoittaa nykyaikana ja kuinka se on vuosien aikana kehittynyt. Yhtä lailla on tärkeää osata kirjoittaa ja välittää ajatuksia selkeästi yleisölle. Mutta ennen kaikkea uteliaisuus ja kyky luoda yhteys muihin ovat äärimmäisen tärkeitä.”
Hän toivoo vahvistavansa Praxis-ohjelman suhteita muihin suomalaisiin ja ulkomaalaisiin laitoksiin, mikä toisi uudenlaista ajattelua opetukseen ja kehittäisi samalla opiskelijoiden käytännön taitoja.
”Koen, että ohjelmalla on jo paljon vahvuuksia, joista ei ehkä puhuta. Praxisin opetussuunnitelmaan kuuluu esimerkiksi palkallinen harjoittelu laitoksessa, mikä on aivan mieletöntä.”
Birchall haluaa kehittää myös kuratointiin liittyvää tutkimusta nivomalla Praxis-ohjelma lähemmäksi tohtoriohjelmaa. Museouransa aikana hän huomasi, että kuraattoreiden jatkuvan oppimisen polut olivat melko harvassa.
”Museomaailmassa törmää aika isoon vajeeseen jatkuvan oppimisen ja kehityksen mahdollisuuksissa. Siksi minua kiinnostaa tehdä yhteistyötä kuraattorien, museonjohtajien tai taiteen ammattilaisten kanssa konteksteissa, joissa he työskentelevät jo osana organisaatioita mutta kaipaavat aikaa tutkimuksen tekemiseen.
Kuvataide- ja kuraattoriopiskelijat vuoropuhelussa
Tutkimuksen ja yhteiskunnallisten aiheiden lisäksi myös taiteellinen työ kiinnostaa Birchallia.
”Puhuminen taiteilijoiden kanssa heidän työstään ja lähestymistavoistaan on ollut kuratointityöni primus motor jo ihan alusta lähtien.”
Kuvataideakatemiassa on sekä kuratointiin ja teoriaan että kuvataiteeseen erikoistuvia koulutusohjelmia. Tämä rinnakkaiselo vastaa Birchallin mukaan ammattikentän todellisuutta.
”Taidemaailmaan kuuluu olennaisesti taiteilijoiden ja kuraattorien tai kirjoittajien välinen vuoropuhelu. Kun samassa huoneessa tai keskustelussa on opiskelijoita molemmista oppiaineista, on näkökulmien ja ideoiden kirjokin tuplasti rikkaampi.”
Michael Birchall aloittaa Praxis – kuratoinnin ja taidekirjoittamisen professorina 3.11.2025. Tehtävä on vakituinen.
Lue lisää Praxis – kuratoinnin ja taidekirjoittamisen maisteriohjelmasta englanniksi.