Taideyliopisto: Valmisteilla oleva taiteen perusopetuksen rahoitusmalli voi johtaa epätasa-arvoon musiikin opiskelussa
Taideyliopisto on antanut lausuntonsa ehdotuksesta taiteen perusopetusta koskevan lainsäädännön uudistamiseksi. Esityksessä laki ehdotetaan uudistettavaksi kokonaisuudessaan. Uudistuksen tavoitteena on parantaa taiteen perusopetuksen saavutettavuutta eri taiteenaloilla ja vahvistaa toiminnan laatua.
Taiteen perusopetuksella tarkoitetaan eri taiteenalojen opetusta, jota muun muassa musiikkioppilaitokset, kuvataidekoulut ja muut taideoppilaitokset järjestävät ensisijaisesti lapsille ja nuorille. Taiteen perusopetuksen taiteenaloilla on kaksi oppimäärää: laaja ja yleinen. Molemmissa on kullekin taiteenalalle omat tavoitteet ja sisällöt.
Lakimuutoksessa esitetään, että taiteen perusopetuksessa olisi jatkossa yksi, 50 opintopisteen laajuinen oppimäärä. Taiteen perusopetusta antavien oppilaitosten rahoitus perustuisi toteutuneiden opetustuntien lisäksi oppilasmäärään sekä oppimäärän suorittaneiden määrään. Uudistus olisi pääosin kustannusneutraali, mutta sen toteuttaminen edellyttäisi 10 miljoonan euron lisäystä valtion talousarvioon.
Taideyliopisto korostaa laadun ja saavutettavuuden merkitystä uudistuksessa
Taideyliopisto toteaa lausunnossaan, että taiteen perusopetuksella on keskeinen rooli mm. lasten ja nuorten tulevaisuustaitojen vahvistajana. Se tukee oppilaiden luovan ajattelun, yhteistyökyvyn ja pitkäjänteisyyden kehitystä sekä antaa valmiuksia jatkuvaan oppimiseen. Lisäksi taiteen perusopetus palvelee yhteiskuntaa kahdella tasolla: se luo pohjaa taiteen ammattiin tähtääville opinnoille ja samalla kasvattaa uusia taideyleisöjä.
Taideyliopiston mukaan yhden oppimäärän malli ja oppimäärän selkeä mitoitus voivat selkeyttää taiteen perusopetuksen rakennetta ja vahvistaa sen asemaa koulutusjärjestelmässä. Uudistuksessa on kuitenkin huomioitava muutamia tärkeitä seikkoja.
“Taiteen perusopetuksella on kaksoistehtävä: sen on oltava saavutettavaa kaikille, mutta sen pitää myös tarjota edellytykset taidealan jatko-opintoihin. Tätä ei saa unohtaa uudistusta valmisteltaessa”, toteaa Taideyliopiston rehtori Kaarlo Hildén.
Taideyliopisto myös varoittaa, että erityisesti musiikin opetuksessa ehdotettu uusi rahoitusmalli voi johtaa epätasa-arvoon.
“Jos rahoitusmalli perustuu liiaksi oppilasmääriin, vaarana on, että musiikin opiskelu kallistuu ja muuttuu vain varakkaiden lasten harrastukseksi. Se olisi vakava takaisku tasa-arvolle”, Hildén sanoo.
Lue Taideyliopiston lausunto kokonaisuudessaan lausuntopalvelusta.