Kevään esityksissä plagioidaan vanhaa ja sukelletaan 70-luvun Teatterikouluun

Huhtikuussa saa ensi-iltansa yli kymmenen esitystä, joista monet perustuvat dramaturgian opiskelijoiden uunituoreisiin näytelmäteksteihin.

Kuva: Hanna Erämaja

Varasta tämä esitys on esitys, jonka lähtökohta on, että kaikki sen materiaali on plagioitu tai varastettu aiemmista teoksista. Esitys saa ensi-iltansa Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa 26.3.

”Maisterintutkinnon oppimistavoitteeksi on ainakin aiemmin määritelty oman taiteellisen erityislaadun löytyminen. Tällainen taiteilijaneromyytiltä haiskahtava tekijyyskäsitys ei oikein vastannut meidän ajattelua, joten halusimme tehdä jotain täysin päinvastaista”, perustelee Pauli Patinen, esityksen ohjaaja ja dramaturgi.

Patisen mukaan esitys laajentuu pohdinnaksi luovan työn ja taiteen olemuksesta.

”Plagioiminen ja varastaminen ovat nykytaiteen piirissä olleet hyväksyttyjä strategioita jo vähintään viimeiset sata vuotta. Tästä huolimatta teatterissa, ja sen suomalaisessa yliopisto-opetuksessa, pidetään ainakin puheen tasolla arvossa sellaisia käsitteitä kuin omalakisuus tai tunnistettava kädenjälki. Itse pidän tällaista teatteriajattelua auttamattoman vanhentuneena”, Patinen sanoo.

Varasta tämä esitys on dramaturgiaa ja näytelmänkirjoittamista opiskelevan Patisen sekä lavastaja Anni Hernetkosken, äänisuunnittelija Axel Ridbergin ja valosuunnittelija Ville Tolvasen taiteellinen opinnäytetyö.

Tšehovia kafkalaisittain ja muita yhteistuotantoja

Huhtikuussa on ensi-illassa useita Teatterikorkeakoulun ja ammattilaisteattereiden yhteistyötuotantoja. Kahdessa teoksessa korostuvat mielenterveyden teemat.

Teatteri Vanhan Jukon kanssa yhteistyö jatkuu Mikael Karkkosen kirjoittamalla ja Otto Nybergin ohjaamalla esityksellä Kanijanikani, joka kertoo nykypäivän työelämästä ja ystävyydestä.

Teatteri Jurkassa ensi-iltaan tulee Miika Karvasen kirjoittama ja ohjaama Huone nro 6. Esitys pohjautuu Anton Tšehovin novelliin Kuudes osasto (1892) ja pyrkii avaamaan normaalin ja hulluuden harmaata aluetta. Luvassa on Karvasen mukaan ”Tšehovia kafkalaisittain”.

Klassikkotekstiin perustuu myös Helsingin Kaupunginteatterin Pienellä näyttämöllä esitettävä, Heidi Räsäsen ohjaama Maratontanssit, versio Horace McCoyn romaanista Ammutaanhan hevosiakin.

Aikamatka 1970-luvun taistoihin

Huhtikuussa saa ensi-iltansa myös viisi kandivaiheen projektia. Niiden lähtökohtana ovat ensisijaisesti olleet dramaturgian ja näytelmänkirjoittamisen opiskelijoiden kirjoittamat uudet näytelmätekstit.

Ohjauksen koulutusohjelman opiskelijat ovat valinneet dramaturgien teksteistä itselleen sopivat ja lähteneet rakentamaan teksteistä esitystä. Jokaisen esityksen työryhmään kuuluu kandivaiheen opiskelijoita myös valo- ja äänisuunnittelun, lavastuksen ja näyttelijäntaiteen koulutusohjelmista.

Tänä vuonna kandiesityksissä nousee esiin teemoja perhesuhteista ja lähihistoriasta illuusioihin ja avaruusmatkailuun. Tampereella esitettävä Tiikeriooppera on ”kuumeinen sukellus 70-luvun Teatterikouluun, jossa aate ja taide käyvät kiivasta taistoa”. Dramaturgi Sara Koiranen ja ohjaaja Bálint Barcsai käyvät tutkivat taistolaisen liikehdinnän värittämää vuosikymmentä esimerkiksi dokumentaarisen aineiston ja laulujen kautta.

Tiikerioopperan lisäksi kandiprojekteihin kuuluvat esitykset Kaunis nainen, Sex on the Beach – Perhedraama, Sirkuskissa ja Space X. Huhtikuussa nähdään myös ruotsinkielisistä esityksistä koottu, kolmannen kerran toteutettava Fritt Arbete -festivaali.

Teatterikorkeakoulun kauden ohjelmisto löytyy kootusti Taideyliopiston verkkosivuilta. Kaikkia yliopiston yleisötapahtumia voi selailla tapahtumakalenterissa.