Maisterista mestariksi: Shafeeq Alsadi ja Nathan Riki Thomson

”Hän ei ole vain opettaja; hän on opas, joka johtaa meitä syvällisiin oivalluksiin maailmasta, universumista ja itsestämme.”

Nathan Thomson & Shafeeq Alsadi Photo: Petri Summanen

Tässä haastattelusarjassa taideopiskelija ja opettaja keskustelevat yhteisestä oppimismatkastaan. 

Keitä olette ja mitä teette Taideyliopistossa? 

Shafeeq: Olen Shafeeq Alsadi. Olen kotoisin Palestiinasta ja suoritan tällä hetkellä toista maisterintutkintoani. Opiskelen toista vuotta Sibelius-Akatemian Global Music -aineryhmässä. Laulan ja soitan Qanunia, mutta minua kiehtoo myös kokeilu elektroniikan ja ääniperusteisen musiikin tekemisen parissa. Yhdistän improvisaatiota ja musiikin eri ilmaisumuotoja. Sen ansiosta voin hyödyntää hetkessä syntyviä impulsseja ja luoda musiikkia, joka on yhteydessä suoraan tähän hetkeen ja sen vuorovaikutustilanteisiin. 

Nathan: Nimeni on Nathan Riki Thomson. Työskentelen professorina Global Music and Community Engagement -aineryhmässä Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa. Synnyin ja kasvoin Australiassa. Annan tunnustusta synnyinseutuni aboriginaaliperinteiden mukaisille maanomistajille ja -hoitajille – Yugambeh-kieltä puhuvalle alkuperäisväestölle osana Bundjalung-alkuperäiskansaa – ja osoitan kunnioitusta heidän aiemmille, nykyisille ja tuleville vanhimmille. Olen kontrabasisti, kasvattaja ja tutkija. Työni keskipisteessä on kulttuurien välinen vuoropuhelu ja yhteistyö eri kansojen, ääniympäristöjen ja paikkojen kanssa. 

Mitä muistatte ensimmäisestä yhteisestä oppitunnistanne? 

Shafeeq: Ensimmäinen kohtaamiseni Nathanin kanssa oli pääsykoeissa Zoomissa – erityisen iloinen kokemus! Opin tuon pääsykokeen aikana paljon itsestäni ja haastattelijoiden, mukaan lukien Nathanin, tuki oli aistittavissa. Myöhemmin Nathanista tuli mentorini. Olen osallistunut hänen johdollaan kursseille, jotka ovat käsitelleet taiteellista identiteettiä ja taiteellista tutkimusta sekä projekteihin, joissa syvennyttiin kulttuuristen identiteettien monimutkaisuuksiin ja ihmisten ilmaisuun. Nathanin tietämys ulottuu henkilökohtaisen yli musiikin ja ihmisten välisen yhteyden kokonaisvaltaiseen maailmaan. Hänen tukensa on ehdotonta kuin isähahmon. 

Nathan: Muistan inspiroituneeni Shafeeqin keskittyneestä läsnäolosta ja avoimuudesta sekä hänen musiikillisen ilmaisunsa syvyydestä. Olin syvästi kiitollinen siitä, että minulla oli mahdollisuus työskennellä hänen ja muiden Global Music –opiskelijoiden kanssa osana kulttuurien välistä yhteisöä. Shafeeq osallistui pääsykokeeseen perheensä kotoa Palestiinasta. Muistan liikuttuneeni syvästi paitsi hänen soitostaan, myös niistä valtavista haasteista, joita hän ja hänen perheensä ovat joutuneet kohtaamaan. 

Miten kuvailisitte opiskelija-opettajasuhdettanne nyt?

Shafeeq: Opiskelija-opettajasuhteemme on ollut matka – erityisesti kun ottaa huomioon taustani Palestiinassa, missä koulutuksen rakenne suuntautuu ylhäältä alas ja missä miehityksen asettamat haasteet vaikuttavat. Helsinki on ollut virkistävä poikkeus, täällä korostuvat opiskelijan autonomia ja itseymmärrys. Tämä näkökulman muutos on ollut uskomattoman positiivinen. Täällä keskeistä on vaalia yksilöllisyyttä ja luoda musiikkia, joka heijastaa aitoa itseämme. Maailmanlaajuisesti opettaja-opiskelijadynamiikkaan vaikuttavat maantieteellisten sijaintien monimuotoisuus, koulutusjärjestelmät, yhteiskunnalliset tekijät sekä poliittisten ja taloudellisten realiteettien monimutkainen vuorovaikutus. Koulutus on minulle luontaisesti poliittista ja heijastaa vallitsevia valtarakenteita. Kun siirrymme tekoälyn ja uusien teknologioiden aikakauteen, opiskelija-opettajasuhde kehittyy kohti empatiaa, tukea, aktiivista oppimista ja keskinäistä inhimillistä tietoisuutta. 

Nathan: Sanoisin, että opettaja-opiskelija-suhteemme on perustunut halukkuuteen kuunnella toisiamme syvällisesti. Tämä liittyy empatiaan, keskinäiseen kunnioitukseen, avoimuuteen ja ymmärrykseen siitä, että olemme molemmat jatkuvassa oppimisen tilassa – elinikäisessä prosessissa. Nämä ovat ominaisuuksia, jotka koen tärkeiksi kaikissa opiskelija-opettajasuhteissa. 

Miten annatte toisillenne palautetta? 

Shafeeq: Palautteen anto välillämme tapahtuu luontevasti. Nathan ymmärtää paitsi sanani, myös niiden takana olevan energian. Hänellä on kyky saada yhteys syvällisellä tasolla ja sen ansiosta voimme jakaa ajatuksia ja tunteita avoimesti. En ole koskaan epäröinyt ilmaista tunteitani, liittyivät ne sitten yhteisöön, haasteisiin tai henkilökohtaisiin epäilyksiin. Nathan ja Global Music -aineryhmän ihmiset ovat poikkeuksellisen vastaanottavaisia ja huomioivat sekä saavutukseni että vaikeuteni. 

Nathan: Annamme palautetta avoimen ja rakentavan keskustelun ja yhteistyön kautta. Shafeeqilla on valtava kyky pohtia syvällisesti ja rehellisesti kaikkia työnsä ja elämänsä näkökohtia, ja se auttaa minua tekemään samoin. 

Kuvailkaa tavallista opiskelutapaamistanne. Mitä siellä tapahtuu, mitä yleensä teette? 

Shafeeq: Vuorovaikutukseni Nathanin kanssa tapahtuu eri muodoissa – oli hän sitten mentori, ainejohtaja tai luennoitsija. Kaikkia näitä yhdistää maaginen lanka. Mentoritapaamisissa syvennymme suunnitelmiin, haasteisiin ja tavoitteisiin. Aina kun kerron epävarmuuksistani tai vaikeuksistani, Nathanilla on ainutlaatuinen näkemys nähdä potentiaalia sellaisessakin, mitä itse pidän vähäpätöisenä. Hän panostaa ideoihini ja muistuttaa minua ponnistelujeni merkityksestä, silloinkin kun unohdan arvostaa niitä itse. 

Nathan: Vietämme yleensä aikaa pohtien yhdessä aiheita, jotka tuntuvat Shafeeqista juuri sillä hetkellä tärkeiltä. Tämä johtaa usein laajempiin keskusteluihin musiikin, elämän ja maailman yhteyksistä ja päättyy yrityksiin tunnistaa konkreettisia askeleita Shafeeqin ainutlaatuisten musiikillisten ja henkilökohtaisten visioiden toteuttamiseksi. Vaikka suuri osa työtämme on keskustelua, olemme viime aikoina yhdistäneet sen myös musiikillisiin improvisaatioihin. 

Miltä luulette suhteenne näyttävän viiden vuoden kuluttua? 

Shafeeq : Tulevaisuuden ennustaminen ei ole helppoa, mutta uskon, että jotkut suhteet ylittävät ajan ja tilan. Nathan on koskettanut sydäntäni syvällisesti, ja olen varma, että viiden vuoden kuluttua hänellä on yhä erityinen paikka elämässäni. Hän ei ole vain opettaja; hän on opas, joka johdattelee oivalluksiin maailmasta, universumista ja itsestämme. 

Nathan: Toivon, että yhteytemme pysyy opintojen tarjoaman viitekehyksen ulkopuolellakin ja että voin jatkossakin olla todistamassa Shafeeqin työn myönteisiä ja pitkäaikaisia vaikutuksia maailmassa. 

Mikä sinulle taiteilijana on erityistä opettaja-opiskelijasuhteessanne? 

Shafeeq: Nathanin avoimuus kaikille ja kaikelle. Tämä avoimuus ja yhteinen matkamme muistuttavat minua siitä, että olemme kaikki elämän verkoston osia, jokainen osa suurempaa kokonaisuutta. 

Nathan: Shafeeqin musiikillisessa ilmaisussa on syvyyttä, joka tuntuu hyvin henkilökohtaiselta ja ulospäin suuntautuvalta – etsii aina tapoja päästä sekä henkilökohtaisella tasolla että musiikillisesti yhteyteen erilaisista musiikillisista, sosiaalisista ja kulttuurisista taustoista tulevien kanssa. Shafeeqilla on ainutlaatuinen kyky kuunnella syvästi ja olla täysin läsnä musiikillisessa ja henkilökohtaisessa vuorovaikutuksissa. Se tuo tunteen syvällisestä musiikillisesta ilmaisusta, empatiasta ja kauneudesta. 

Mitä olette oppineet toisiltanne? 

Shafeeq: Olen oppinut mittavia viisauksia Nathanilta ja kaikilta niiltä, joihin olen törmännyt matkani varrella Suomessa. Syvin oppi on, että ihmisen potentiaalilla ei ole rajoja. Kun katson Nathanin silmiin, näen mahdollisuuden meissä kaikissa. 

Nathan: Olen oppinut suuresta ystävällisyyden voimasta, syvällisestä kuuntelemisesta ja asioiden tarkastelemisesta monipuolisista näkökulmista. Lisäksi olen oppinut musiikin suuresta merkityksestä ja sen ainutlaatuisesta kyvystä edistää yhteistyötä yli rajojen ja esteiden. 

Miten olet kasvanut taiteilijana tämän opiskelija-opettajasuhteen aikana? 

Shafeeq: Tämän kasvun kuvaileminen on kuin yrittäisi taltioida sitä syvää muutosta, joka tapahtuu, kun haastamme kulttuurilliset narratiivimme ja omaksumme kaikkien asioiden välisen yhteyden. Matkani Nathanin ja Global Music -aineryhmän kanssa heijastaa ajatusta siitä, että uskomuksemme muovaavat tekojamme. Tämä matka on auttanut minua tunnistamaan, että emme ole erillisiä, vaan osa suurempaa kokonaisuutta. Ymmärtäessämme tämän löydämme tien yhtenäisyyteen, rauhaan ja harmonisen maailman luomiseen. 

Nathan: Työskentely Shafeeqin kanssa on antanut minulle uusia henkilökohtaisia ja musiikillisia oivalluksia. Se on vahvistanut uskoani musiikin ja taiteen merkitykseen sekä ilmaisuvälineenä että katalyyttinä, joka lisää erilaisia yhteyksiä, empatiaa, ystävällisyyttä, yhteistyötä ja ymmärrystä maailmassamme. 

Maisterista mestariksi -haastattelusarja