Marianne Gustafsson Burgmannin jatkotutkintokonserttien ohjelmat

Marianne Gustafsson-Burgmannin tohtorintutkinto tarkastustilaisuus pidetään 8.5.2021

Taiteellisen kokonaisuuden esittely

Konserttisarjan motiiveina toimivat yhtäältä ihmettely siitä, miksi 1800-luvun saksalaista urkumusiikkia pitäisi soittaa jatkuvassa legatossa, kun monen säveltäjän musiikki kuitenkin sisältää retorisia elementtejä, ja toisaalta kiinnostus Josef Rheinbergerin urkumusiikkiin ja muuhun saksalaiseen 1800-luvun urkumusiikkiin. Myös urkujensoiton ilmaisulliset mahdollisuudet kiinnostivat minua.

Ajan myötä syntyi oivallus ja ymmärsin, että saksalaisessa 1800-luvun musiikissa kysymys oli kahdesta samanaikaisesti vaikuttaneesta erilaisesta estetiikasta: saksalaisesta retorisen musiikin traditiosta sekä siitä erkaantuneesta linjasta, jota myöhemmin alettiin kutsua uussaksalaiseksi koulukunnaksi. Näiden erojen vaikutusta musiikin esittämiseen olen tarkastellut konserteissani, joissa olen käyttänyt erilaisia 1800-luvun saksalaiseen urkumusiikkiin soveltuvia soittimia. Samalla olen halunnut tuoda yleisön kuultavaksi Rheinbergerin hienoa musiikkia, jota soisi kuulevan useammin.

Konserttisarja osoitti, että samojenkin teosten taiteellisten valintojen tulisi olla joustavia ja vaihdella tilasta ja soittimesta riippuen. Jatkuva legato retorisessa kontekstissa puolestaan rajoittaa urkumusiikin ilmaisun keinot agogiikan käyttöön, ja sen norminomaista soveltamista kaikkeen 1800-luvun saksalaiseen urkumusiikkiin tulisi välttää.

Ensimmäinen jatkotutkintokonsertti: Rheinberger ja klassinen perintö/ Rheinberger och det klassiska arvet

10.3.2013, Inkoon kirkko

Johann Sebastian Bach (1685–1750): Passacaglia in c (BWV 582)
Josef Gabriel Rheinberger (1839–1901): Duett (12 Charakterstücke, Op. 156)
Johann Christian Heinrich Rinck (1770–1864): Flöten-Conzert (Op. 55), osat Allegro maestoso, Adagio ja Rondo, Allegretto
J. G. Rheinberger: Passacaglia (12 Charakterstücke, Op. 156)
Friedrich Wilhelm Marpurg (1718–1795): Fuga (Op. 1)
J. G. Rheinberger: Sonate Nr. 8 e-moll (Op. 132), osat Praeludium – Fuga, Intermezzo, Scherzoso, Passacaglia

Toisen jatkotutkintokonsertin ajankohta (Anonyymi vastaus 6.4.2021 14:06)

  • 24.9.2014

15. Toisen jatkotutkintokonsertin paikka (Anonyymi vastaus 6.4.2021 14:06)

  • Organo-sali, Musiikkitalo
    Mannerheimintie 13 A, Helsinki

Toinen jatkotutkintokonsertti: ”Aus tiefer Not” – Protestanttinen koraali 1800-luvun saksalaisessa urkumusiikissa


Verschueren-urut (1994):
Felix Mendelssohn (1809–1847): Sonate Nr. 3 A-dur (Op. 65), osat Con moto maestoso ja Andante tranquillo
Johannes Brahms (1833–1897): Preludium und Fuge a-moll für die Orgel
Ernst Friedrich Richter (1808–1879):
Trio I Op. 20, “Wie schön leuchtet der Morgenstern”
Trio VI Op. 20, “Aus tiefer Noth schrei ich zu dir
Trio IV Op. 20, ”Jesu, meine Freude”
Gustav Adolf Merkel (1827–1885): Fantasie und Fuge a-moll, Op. 104

Forster & Andrews -urut 1892:
J.G. Rheinberger (1839–1901): 12 Miscellaneen für die orgel, Op. 174, osat Romanze, Scherzo, Abendruhe, Agitato
Gustav Merkel: Sonate Nr. 6 ”Aus tiefer Not”, osat Grave-Moderato, Adagio molto ja Introduktion, Fuge

Kolmas jatkotutkintokonsertti: Josef Rheinberger 1800-luvun saksalaisen urkumusiikin murrosvaiheessa

27.9.2016, Helsingin Vanha Kirkko

Josef Rheinberger (1839–1901): Sonate für Orgel Nr. 2 in As-Dur, Op. 65, ”Fantasie-Sonate”
osat Grave-Allegro, Adagio espressivo, Finale
Sechs Stücke für Violine und Orgel, Op. 150
Thema mit Veränderungen: Gigue, Elegie, Ouverture
Väliaika
Drei lateinische Hymnen Op. 96 für Frauenchor und Orgel: Regina coeli, Adoramus te, Ave vivens hostia
Sonate für Orgel Nr. 17 in H-Dur, Op. 181, ”Fantasie-Sonate”: osat Fantasie, Intermezzo ja Introduction und Fuge

Neljäs jatkotutkintokonsertti: Orfeuksesta Psalmien kirjaan – 1800-luvun saksalaisen urkumusiikin ilmiöitä

14.9.2017, Espoon tuomiokirkko

Franz Liszt (1811–1886): Orfeus, Symphonische Dichtung
Josef Rheinberger (1839–1901):
Rhapsodie nach dem Andante der Orgel-Sonate, Op. 127 F-moll
Andante Pastorale (Hirtenlied) nach Op. 98 Nr. 2
Richard Wagner (1813–1883) – Franz Liszt
Pilgerchor (1ma versione) oopperasta Tannhäuser
Franz Liszt: Andante religioso
Josef Rheinberger: ”Maria”, aaria oratoriosta Der Stern von Betlehem: Heil’ge Nacht
Julius Reubke (1834–1858): Der 94ste Psalm, Sonate für Orgel in c-moll, osat Grave–Larghetto, Allegro con fuoco, Adagio–Lento, Allegro (Fugue) –Allegro Assai

Viides jatkotutkintokonsertti: Hommage à Rheinberger – erään aikakauden päätös

7.10.2020, Johanneksen kirkko

Arnold Schönberg (1874–1951): Variationen über ein Rezitativ, Op. 40 (1941)
Josef Gabriel Rheinberger (1839–1901): Sonate für Orgel Nr. 9 in b-Moll, Op. 142 (1885), osat Praeludium, Romanze, Fantasie und Fuge
Max Reger (1873–1916): Phantasie und Fuge für Orgel über B-A-C-H, Op. 46