Sibelius-Akatemiassa valmistuneet tohtorintutkinnot

Tutustu Sibelius-Akatemiasta valmistuneisiin tohtoreihin ja heidän opinnäytetöidensä aiheisiin.

Taiteilijakoulutus

2020

  • Päivi Hirvonen (MuTri) Taiteellinen kokonaisuus: Soolosoiton mahti – Laulava viulisti nykykansanmusiikin säveltäjänä ja esittäjänä

2019

  • Denis Patkovic (DocMus) Taiteellinen osio: To display different aspects of literature for concert accordion. Tutkielma: Resilienz in der Musik ‒ Erörterungen zu den Fähigkeiten von Künstlern, mit Krisen im Leben umzugehen (Resilience in Music – viewpoints of the artists’ abilities to deal with crises in life.)
  • Hedi Viisma (DocMus) Kromaattinen kantele mahdollisuuksien pelikenttänä: käsikirja säveltäjille
  • David Lundblad (DocMus) Taiteellinen kokonaisuus: Svensk körklang. Ett vokalt perspektiv från 1800-talet till nutid. Kirjallinen työ: Svensk körklang. Historiska, fonetiska och pedagogiska aspekt
  • Olli Pyylampi (DocMus) Taiteellinen kokonaisuus: Agogiikka esittäjän keinovarana saksalaisessa urkumusiikissa. Kirjallinen työ: Rekisteröimisen taito. Tapausesimerkki urkurin äänikertavalintojen perusteista saksalaisromanttisessa ohjelmistossa.

2018

  • Tuomas Hannikainen (DocMus): Taiteellinen osio: Sibeliuksen näyttämömusiikki. Tutkielma: Neito tornissa – Sibelius näyttämöllä
  • Herman Wallén (DocMus) Taiteellinen kokonaisuus: Topical Intertextuality in the Songs of Jean Sibelius and his Contemporaries. Kirjallinen tutkielma: ,,Wie einer singt, so ist er”. Der Einfluss Richard Wagners auf die Gesangspädagogik Karl Scheidemantels (1859–1923).
  • Satu Paavola (DocMus) Taiteellinen osio: Laulullisuus pianonsoitossa. Kirjallinen työ: Ihanteena bel canto – Näkökulmia laululliseen pianonsoittoon.
  • Anne-Mari Kivimäki (MuTri) Koko työn yhteinen nimi: Perinnelaboratorio. Taiteellinen osio: Suistamo – Perinnelaboratorio. Tutkielma: Perinnelaboratorio – #haitariporukoissa
  • Eeva Oksala (DocMus) Taiteellinen osio: Kansanmusiikkivaikutteinen viulu- ja kamarimusiikki. Tutkielma: Kohtaamispisteessä — Kohti uudenlaista esiintyjyyttä
  • Maria Männikkö (DocMus) Taiteellinen opinnäyte: Granados espanjalaisen pianokirjallisuuden keskiössä. Tutkielma: KERRONNAN VOIMA – Narratiivi sävellyksen tulkinnassa

2017

  • Sirkka Kosonen (MuTri) Tutkinnon otsikko: Kitapurjein tuntemattomaan – Tyylien välillä liikkuva improvisointi ja laulajan kehitys
  • Laura Sippola (MuTri) Kirjallisen työn otsikko: Tehdä maailmasta laulu. Laulaja-lauluntekijän taiteilijakuva tradition ja tekijän näkökulmasta
  • Martti Laitinen (DocMus) Tutkinnon otsikko: Liturgisen musiikin suunnittelu ja toteutus taiteellisesti hedelmällisessä vuorovaikutuksessa jumalanpalveluksen muun sisällön kanssa.
    Tutkielma: Muusikon taiteellinen työ ja liturginen konteksti
  • Mikko Helevä (MuTri) Taiteellinen osio: Hammond-urut jazzmusiikin eri yhtyemuodoissa.
    Tutkielma: Bassolinjat Hammond B-3 -uruilla – Jazzurkurin näkökulma
  • Kirill Kozlovski (DocMus) Tutkinto: Contextualization of Dmitri Shostakovich’s Music
    Tutkielma: Shostakovich’s Preface and Russian Literary Criticism, Or how different forms of chuzhoe slovo such as skaz and polygenetic quotation, as well as some other concepts that were developed by very many distinguished Russian literary scholars – not only by members of Russian formal school and the Bakhtin circle, but also their respected and honourable successors – help to create several peculiar effects, namely contradiction, ambiguity, overloading text with referential connections and – last but not least – verbosity in the Preface to the Complete Edition of My Works and a Brief Reflection apropos this Preface op. 123 for bass voice and piano by Dmitri Shostakovich
  • Risto Kyrö (DocMus) Taiteellinen osio: Schubertin viimeinen vuosi. Kirjallinen osio: Matka Punaisen siilin saliin – Schubertin jalanjäljissä kohti omaa konserttia

2016

  • Jenni Lättilä (DocMus) Konserttisarja: Keskiössä Wagner. Tutkielma: Oopperalaulajan tunnetyö
  • Matilda Kärkkäinen (DocMus) Taiteellinen opin- ja taidonnäyte: Moniulotteinen pianosonaatti. Tutkielma: Pianistin tulkinnan muodostuminen Robert Schumannin Sonaatista op. 11
  • Niklas Pokki (DocMus) Taiteellinen osio: Musiikillinen kerronta wieniläisklassisessa ja venäläisessä pianomusiikissa – kaksi eri maailmaa? Kirjallinen osio: Prima vista -soiton harjoittelu ja opettaminen – pedagoginen näkökulma pianistien prima vista -taidon kehittämiseen
  • Maija Karhinen-Ilo (MuTri) Tohtorintutkinnon otsikko: Balladilaulaja, leikaritanssija. Monitaiteinen näkökulma balladien esittämiseen
  • Sonja Fräki (DocMus) Tohtorintutkinnon otsikko: Kalevi Ahon pianotuotanto. Kirjallinen työ: Toistuvat toccatat – Kalevi Ahon Pianokonsertto nro 1
  • Markku Lepistö (MuTri) Tohtorintutkinnon otsikko: Harmonikan vapaat lehdykät – diatoniset harmonikat historiallisen ja uuden musiikin instrumentteina. Kirjallinen osio: Markkinarenkuttimesta Martin Pauliin. Harmonikka kansanvalistuksen ja populaarimusiikin Suomessa 1850–1900
  • Anna-Maaria Oramo (DocMus) Taiteellinen osio: Laulun esikuva cembalonsoitossa. Italialaista ja ranskalaista cembalo- vokaali- ja soitinyhtyemusiikkia ennen 1650. Kirjallinen osio: Soljuen sormista sieluun. Näkökulmia laulamisen jäljittelemiseen vuosien 1650–1730 ranskalaisessa cembalomusiikissa ja sen soittamisessa.
  • Maija Parko (DocMus) Taiteellinen osio: Ranskalaista 1900-luvun alun piano-, laulu ja kamarimusiikkia kaanonin sisältä ja ulkoa. Kirjallinen osio: Pianistin kokemuksellinen tiedontuottaminen Debussyn preludissa Les sons et les parfums tournent dans l’air du soir
  • Riitta Paakki (MuTri) Tohtorintutkinnon otsikko: 1960-luvun Blue Note -aikakausi ja Wayne Shorterin Speak No Evil –äänilevy
  • Tiina Karakorpi (DocMus) Tohtorintutkinnon otsikko: Pohdintoja soivilta kehiltä – Soittajan emansipaatio, Robert Schumann ja hänen lähipiirinsä sekä naisia kolmelta vuosisadalta
  • Harri Lehtinen (DocMus) Taiteellinen osio: Percussion Is Revolution! – lyömäsoittaja solistina ja kamarimuusikkona. Kirjallinen osio: Percussion Is Revolution! – John Cagen lyömäsoitinyhtyemusiikki vuoteen 1943 saakka
  • Annemarie Åström-Tiula (DocMus) Taiteellinen osio: Pohjoismaista viulumusiikkia 1826 – 2012 / Nordisk violinmusik 1826 – 2012. Kirjallinen osio: Viulunsoiton alkeisopetuksen menetelmät

2015

  • Laspas Ilpo (DocMus) Taiteellisen työn aihe: Johann Sebastian Bachin musiikin tulkitsemisen eri ulottuvuuksia uruilla ja cembalolla. Kirjallinen työ: Johann Sebastian Bachin kosketinsoitinsovitukset Antonio Vivaldin viulukonsertoista. Bachin sovitusperiaatteet ja niiden soveltaminen.
  • Malmgren Markus (DocMus) Taiteellisen työn aihe: Organum – primus inter pares. Kirjallinen työ: Nuotin vierestä soittamisen taito – näkökulmia kenraalibasson soittoon
  • Pyrhönen Tuomas (DocMus) Taiteellisen työn aihe: Suomalainen urkumusiikki 1960-2010-luvuilla. Kirjallinen työ: Jouko Linjaman Missa cum jubilo, op. 31. Tausta ja tarkastelu cantus firmusten näkökulmasta
  • Norjanen Hannu (DocMus) Taiteellisen työn aihe: Kuoron- ja orkesterinjohtajasta musiikinjohtajaksi. Kirjallinen työ: Kirkollinen poikakuoro – elävä instrumentti
  • Larsen Peter Ettrup (DocMus) Taiteellisen työn aihe: The Communicational Aspects in the Symphonic Music of Carl Nielsen. Kirjallinen työ: Communicational Aspects of the Symphonic Music of Carl Nielsen – How does a contemporary audience respond to Carl Nielsen’s Symphony No. 2 after receiving “an elementary introduction”?”
  • Vaattovaara Kari (DocMus) Taiteellisen työn aihe: Ranskalainen 1600-luvun luuttumusiikki.
    Kirjallinen työ: Vanhan musiikin ulottuvuuksia Suomessa – vakiintuminen ja muusikkoyksilöiden kokemukset
  • Lehto Petri (DocMus) Taiteellisen työn aihe: Bassic Instinct – Five acoustic aspects to the instrumental nature of the double bass in chamber ensembles. Kirjallinen työ: Bassic Instinct – Five acoustic aspects to the instrumental nature of the double bass in chamber ensembles
  • Porthan Olli (DocMus) Taiteellisen työn aihe: Johann Sebastian Bachin urkuteosten tulkinta
    Kirjallinen työ: Johann Sebastian Bachin urkuteoksen Klavierübung III rekisteröinti
  • Paalanen Antti (MuTri) Taiteellisen työn aihe: Palkeen kieli: vaihtoäänisen haitarin paljerytmiikka sävellystyössä. Kirjallinen työ: Palkeen kieli: vaihtoäänisen haitarin paljerytmiikka sävellystyössä

2014

  • Toivonen Tero (DocMus) Taiteellisen työn aihe: Kaanonin laitamilta – käyrätorvimusiikin vähemmän tunnettuja ja esitettyjä helmiä. Kirjallinen työ: Pitkä matka lähelle: orkesterimuusikko yleisötyön tekijänä
  • Pulkkinen Outi (MuTri) Taiteellisen työn aihe: Sileän tilan laulu. Kirjallinen työ: Runolaulusta kokonaisvaltaiseen improvisointiin
    Tuomela Tapio (DocMus) Taiteellisen työn aihe: Musiikillinen vuorovaikutus konsertoivassa tilanteessa. Kirjallinen työ: Musical Interaction in Concertante Situations
  • Ilmonen  Kristiina (MuTri) Taiteellisen työn aihe: Musiikkia vanhoilta ja uusilta laitumilta.
    Kirjallinen työ: Musiikkia vanhoilta ja uusilta laitumilta
  • Rosenberg Susanne (MuTri) Taiteellisen työn aihe: Kurbits-ReBoot – Svensk folksång i ny scenisk gestaltning. Kirjallinen työ: Kurbits-ReBoot – Svensk folksång i ny scenisk gestaltning
  • Ernesaks Mart (DocMus) Taiteellisen työn aihe: Liszt ja eri kansallisuuksien musiikki. Kirjallinen työ: Pedalling Liszt’s works on the modern piano
  • Einarsdóttir Gunnhildur (DocMus) Taiteellisen työn aihe: The Harp in Contemporary Music. Kirjallinen työ: The Harp in Contemporary Music
  • Whittall Matthew (DocMus) Taiteellisen työn aihe: Nature in Music. Kirjallinen työ: What nature tells me: Semiosis, narrative, death and nature in Gustav Mahler’s “Der Abschied”

2013

  • Kujala Susanne (DocMus) Taiteellisen työn aihe: Urut – uuden musiikin instrumenttina. Kirjallinen työ: Käsikirja uruista säveltäjille.
  • Arrebola Javier (DocMus) Taiteellisen työn aihe: An die Musik – The Piano Sonatas of Franz Schubert. Kirjallinen työ: The Unfinished Piano Sonatas of Franz Schubert

2012

  • Sasaki Jaso (DocMus) Taiteellisen työn aihe: Kuusi Muotokuvaa. Kirjallinen työ: Viulunsoiton kulta-aika
  • Korhonen Ilona (MuTri) Taiteellisen työn aihe: Tulin kuin tulikipuna – Larin Parasken runolauluopissa. Kirjallinen työ: Tulin kuin tulikipuna – Larin Parasken runolauluopissa

2011

  • Kiefer Andrea (DocMus) Taiteellisen työn aihe: Contemporary music for accordion solo, chamber music, and electro-acoustic works. Kirjallinen työ: An Accordion Guide for Composers
  • Martikainen Olli-Pekka (DocMus) Taiteellisen työn aihe: Kalvo, puu, metalli – materiaaleja, sävyjä ja tunnelmia. Kirjallinen työ: Orkesterilyömäsoittimet ja niille säveltäminen
  • Autere Hanni (MuTri) Taiteellisen työn aihe: Viululaulun eli yhtäaikaisen viulunsoiton ja laulamisen tutkiminen omien sävellysten kautta. Kirjallinen työ: Viululaulaja
  • Järvi Elisa (DocMus) Taiteellisen työn aihe: Siltoja ja kontrasteja. Kirjallinen työ: Kääntyvä kaleidoskooppi. Näkökulmia György Ligetin pianoetydiin nro 8 Fém (1989)
  • Kleemola-Välimäki Piia (MuTri) Taiteellisen työn aihe: Mutkankiverä – Sukellus suomalaiseen pelimanniviulismiin. Kirjallinen työ: Mutkankiverä – Sukellus suomalaiseen pelimanniviulismiin

2010

  • Marin Risto-Matti (DocMus) Taiteellisen työn aihe: Pianotranskription taide. Kirjallinen työ: Soittimellisuus pianosovituksissa : pianistinen analyysi Liszt-Busonin Paganini-etydistä nro 6 ja neljästä Wagnerin Valkyyrioiden ratsastuksen pianosovituksesta
  • Chiwalala Arnold (kansanmusiikin osasto) Taiteellisen työn aihe: Holistic and Intercultural Artistry. Kirjallinen työ: Chizentele: My Path to Original Artistry and Creative Fusion of Ngoma with Finnish Folk Music and Dance.
  • Puurtinen Aija (musiikkikasvatuksen osasto) Taiteellisen ja kirjallisen työn aihe: Circulus cantoris – circuitio musicae – taiteellisen prosessin reflektio.
  • Hedlund Linda (DocMus) Taiteellisen työn aihe: Kammarmusik av franska tonsättare 1875–1945. Kirjallinen työ: Fransk-belgiska violinskolan – sex inspelningar av Gabriel Faurés Berceuse op.16 som exempel på förändringar i uppförandepraxis.
  • Kujala Veli (DocMus) Taiteellisen työn aihe: Uusi suomalainen harmonikkamusiikki. Kirjallinen työ: Konserttiharmonikan soinnilliset ja soittotekniset ominaisuudet
  • Dostal Terhi (DocMus) Taiteellisen työn aihe: Johannes Brahmsin piano- ja kamarimusiikkia. Kirjallinen työ: Romantic poetry as inspiration of Brahms. Description and analysis of an early poem collection of the composer.
  • Chestopal Victor (DocMus) Taiteellisen työn aihe: Cornerstones of the piano repertoire. Kirjallinen työ: Temporal correlation in the Goldberg Variations

2009

  • Kaasinen Sari (laulu, kansanmusiikin osasto) Taiteellisen työn aihe: Erään karjalaisen naisen laulut. Kirjallinen työ: Nuku, nuku lapseni – Kehtolauluja ja hyräilyhetkiä -nuottikirja sekä portfolio Erään karjalaisen naisen laulut.
  • Kuikka Markus (baryton, DocMus-yksikkö) Taiteellisen työn aihe: Baryton ja arpeggione
    Kirjallinen työ: Myötävärähtelyä. Barytonin historia.
  • Pohjannoro Hannu (sävellys, sävellyksen ja musiikinteorian osasto)
    Taiteellisen työn aihe: Toiston pysyvyys – samuus ja identiteetti muotoa luovana tekijöinä.
    Kirjallinen työ: Aika, ääni ja ajatus – estetiikasta nuotinpäihin ja takaisin
  • Kurki-Suonio Sanna (laulu, kansanmusiikin osasto) Taiteellisen ja kirjallisen työn aihe: Laulajan hiljainen haltioituminen.
  • Kalaniemi Maria (harmonikka, kansanmusiikin osasto) Taiteellisen työn aihe: Runonsoittoa ja paljelaulua. Kirjallinen työ: Rantakoivun alta runonsoittajaksi sekä Kevään kurjet, Maria Kalaniemen ohjelmistoa harmonikalle
  • Stewen Henrico (urut, kirkkomusiikki) Taiteellisen työn aihe: The Performance of Max Reger’s Organ Music and the Aspect of Tempo. Kirjallisen työn aihe: The Straube Code: Deciphering the Metronome Marks in Max Reger’s Organ Music.
  • Toivio Seeli (sello, DocMus-yksikkö) Taiteellisen työn aihe: Sellonsoiton vasemman käden tekniikan kehitys 1700 luvulta nykypäiviin, sellistisäveltäjien ja säveltäjien yhteistyö sekä oman vasemman käden tekniikan esittely. Kirjallisen työn aihe: Vasen käsi vaikuttaa – Piirteitä sellonsoiton vasemman käden tekniikan kehityksestä 1700 luvulta 2000-luvulle.
  • Tuomisalo Olli-Pekka (saksofoni, DocMus-yksikkö) Taiteellisen ja kirjallisen työn aihe: Saksofoni suomalaisessa taidemusiikissa.
  • Hyytinen Tommi (käyrätorvi, DocMus-yksikkö) Taiteellisen työn aihe: Romantiikan ajan kamarimusiikkia ja soolokirjallisuutta käyrätorvelle – siirtyminen luonnontorvesta venttiilitorveen. Kirjallisen työn aihe: Louis-Francois Dauprat’n Méthode de Cor-Alto et Cor-Basse (1824) – käyrätorvensoiton oppikirjan tarkastelua.
  • Haverinen Brandt Margareta (laulu, DocMus-yksikkö) Taiteellisen ja kirjallisen työn aihe: Laulajaidentiteetti.
  • Kankaanranta Eija (kantele, DocMus-yksikkö) Taiteellisen työn aihe: Kantelekaikuja – kanteleelle sävellettyä kamarimusiikkia 1980-luvulta tähän päivään. Kirjallisen työn aihe: Taiteilua 39:llä kielellä. Tutkimusmatka konserttikanteleen soittotapoihin nykymusiikissa.
  • Urponen Ville (urut, kirkkomusiikki) Taiteellisen työn aihe: Uussaksalaisen koulun ajatusten mukaiset tempon muunnokset romantiikan ajan saksalaisessa urkumusiikissa. Kirjallisen työn aihe: Intomielisen nuoruuden vääjäämätöntä voimaa. Suomalainen urkumusiikki toiseen maailmansotaan asti.

2008

  • Väänänen Timo (kantele, kansanmusiikin osasto) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet): Väinämöisen kasvot – kantele symbolina Kirjallinen työ: Kasvot – mielikuvia kanteleesta
  • Vehviläinen Anu (piano, DocMus-yksikkö) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet): Karol Szymanowskin soolopianomusiikki. Kirjallinen työ: Heittäydy – Kuusi kirjoitusta muusikkoudesta
  • Lettberg Maria (piano, DocMus-yksikkö) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet): Alexander Skrjabinin pianoteokset. Kirjallinen työ: Tendenser inom interpretationer av Alexander Skrjabins pianosonat nr. 10. En jämförande pianistisk analys.
  • Gräsbeck Folke (piano, DocMus-yksikkö) Taiteellisen työn aihe: Jean Sibeliuksen varhaistuotantoa vuosilta 1883–1891: hänen tuona aikana säveltämänsä teokset soolopianolle ja erilaisille kamarimusiikkikokoonpanoille, joissa mukana on piano. Kirjallinen työ: The Piano in Jean Sibelius’s Youth Production
  • Saarikettu Kaija (viulu, DocMus-yksikkö) Taiteellisen työn aihe: Suomalaisia viulukonserttoja
    Kirjallinen työ: Tanssiva ja laulava viulu. Jean Sibeliuksen opusnumeroidut sävellykset viululle ja pianolle.
  • Eerola Aulikki (laulu, DocMus-yksikkö) Taiteellisen työn aihe ja kirjallinen työ: Soiva L. Onerva

2007

  • Hirvonen Pasi (harmonikka, DocMus-yksikkö) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet): Kirjallinen työ: Domenico Scarlattin sonaattien esittäminen harmonikalla.
  • Kyhälä Jouko (huuliharppu, kansanmusiikin osasto) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäyte): Huuliharpun taipuisat kasvot Kirjallinen työ: Vaaksan matkalla (CD-ROM)
  • Ketola Markus (rummut, jazzmusiikin osasto) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet): Rytmiset osatekijät jazzmusiikin rakenteessa ja dramaturgiassa. Kirjallinen työ: Harmonian vaikutus rytmiikkaan ja rumpujen soittoon
  • Kallberg Maari (laulu, kansanmusiikin osasto) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet): Laulumatkoja Vienan Karjalaan. Kirjallinen työ: A.O. Väisänen ja Miitrelän Ilja

2006

  • Karttunen Assi (cembalo, DocMus-yksikkö) Kirjallinen työ: Humanismin perintö ranskalaisessa kantaatissa vuosina 1700–1730
  • Mustonen Elina (cembalo, DocMus-yksikkö) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet):
    Kirjallinen työ: Tanssi yli koskettimien: Ranskalainen sarja nro 5 G-duuri, BWV 816, Johann Sebastian Bachin cembalonsoitonopetuksen peilinä
  • Nasos Stefanos (piano, DocMus-yksikkö) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet):
    Kirjallinen työ: Selected suites by Greek composers of the 20th century: Constantinidis, Papaioannou, Riadis

2005

  • Yuko Awa (piano, DocMus-yksikkö) Kirjallinen työ: Movement of Prokofiev’s Sonata, opus. 83.
  • Hakkila-Helasvuo Tuija (piano, DocMus-yksikkö) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet): Wolfgang Amadeus Mozartin sonaatit fortepianolle. Kirjallinen työ: ”Pompeijin aarteita tuhkasta”: Ignaz Moschelesin historialliset konsertot Lontoossa 1837–1839
  • Kukkonen Jarno (kitara, jazzmusiikin osasto) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet): Fuusio: Varhaisen Jazz-Rockin Kehitysvaiheita Vuosina 1967–72. Kirjallinen työ: Early Jazz-Rock: The Music of Miles Davis, 1967–72
  • Lehtola Jan (urut, kirkkomusiikin osasto) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet): Oskar Merikanto eurooppalaisten vaikutteiden välittäjänä Suomessa. Kirjallinen työ: Oskar Merikannon perintö suomalaiselle urkutaiteelle
  • Kiiskinen Timo (kirkkomusiikin osasto) Taiteellisen työn aihe: Kirkkomusiikkia 1600-luvun alun Hampurista. Kirjallinen työ: Preaeambulum Schlagen! Heinrich Scheidemannin praeambulin käyttäminen urkuimprovisoinnin aikana
  • Liedes-Långbacka Anna-Kaisa (laulu, kansanmusiikin osasto) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäyte): Matkoja äänen maailmaan, ihmisäänen monet ulottuvuudet. Kirjallinen työ: Matkoja äänen maailmaan
  • Raasakka Mikko (klarinetti, DocMus-yksikkö) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet): Aikamme suomalainen klarinettimusiikki. Kirjallinen työ: Aapelin uudet soitteet: johdatus klarinetin soittoteknisiin mahdollisuuksiin
  • Tapio Veli-Markus (viola da gamba, DocMus-yksikkö) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet): La vera prattica – viola da gamba ja kontrapunktin jäkeisen ajan kontrapunkti.
    Kirjallinen työ: Andrea Antico: Frottole intabulate da sonare organi: tutkielma ja editio vanhimmasta tunnetusta painetusta italialaisesta klaveerimusiikkikokoelmasta

2004

  • Mali Tuomas (piano, DocMus-yksikkö) Kirjallinen työ: Pianon sisältä: kokemuksia George Crumbin pianomusiikin soittamisesta.
  • Liu-Tawaststjerna Hui-Ying (piano, DocMus-yksikkö) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet): Kirjallinen työ: Rachmaninoff’s Prelude in C-sharp Minor Op. 3, No. 2 : The Composer’s Notation and His Three Interpretations

2003

  • Hyökki Matti (kuoronjohto, DocMus-yksikkö) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet): Pienoiskuva suomalaisen luovan kuorotaiteen syntymisestä ja sen kehittymisestä. Kirjallinen työ: Hiilestä timantiksi: Jean Sibeliuksen Kalevala- ja Kanteletar-lähtöisten mieskuorolaulujen ominaispiirteitä
  • Iisa Sae (piano, DocMus-yksikkö) Kirjallinen työ: Yuki-onna: Japanese femininity in the piano music of Pehr Henrik Nordgren
  • Linjama Jyrki (sävellys, sävellyksen ja musiikin teorian osasto) Kirjallinen työ: Topiikan juhla : näkökulmia topoksen ja rakenteen suhteeseen
  • Pulakka Lauri (sello, DocMus-yksikkö) Kirjallinen työ: Bassoviulun itsenäistyminen : sellon käyttötapoja italialaisessa soitinmusiikissa 1610–1705
  • Salomaa Petteri (laulu, DocMus-yksikkö) Kirjallinen työ: Rivolgete a lor lo sguardo: Mozartin oopperoiden matalien miesäänten roolit ja niiden ensimmäiset laulajat

2002

  • Ollinkari Annika (laulu, DocMus-yksikkö) Kirjallinen työ: Ihmisääni – instrumentti Gustav Mahlerin musiikissa: lauluäänen, tekstin ja musiikin suhteesta Gustav Mahlerin orkesterilaulusarjoissa
  • Perkiömäki Jari (saksofoni, jazzmusiikin osasto) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet): Melodic free improvisation in jazz. Kirjallinen työ: Lennie and Ornette searching for freedom in improvisation: observations on the music of Lennie Tristano and Ornette Coleman

2001

  • Kontio Sinikka (laulu, kansanmusiikin osasto) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäyte): Veisuun mahti. Vanha virsikirja ja kansanveisuun tyylipiirteiden sovelluksia omassa musisoinnissa. Kirjallinen työ: Veisuun mahti.
  • Tapani Esa (käyrätorvi, DocMus-yksikkö) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet): Uusi suomalainen käyrätorvimusiikki. Kirjallinen työ: Pitääkö kertaukset tehdä? Esittäjän ja säveltäjän välinen kommunikaatio uutta sävelteosta tulkittaessa.
  • Konttori-Gustafsson Annikka (piano, DocMus-yksikkö) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet): Olivier Messiaenin läsnäolo ranskalaisessa pianokirjallisuudessa. Kirjallinen työ: Soiva sateenkaari. Matka Olivier Messiaenin värimaailmaan
  • Vuola Kari (urut, kirkkomusiikin osasto) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet): Koraali saksalaisessa 1800-luvun urkumusiikissa. Kirjallinen työ: Koraali Max Regerin urkumusiikissa. Tekstilähtöinen näkökulma teokseen Drei Phantasien für Orgel, Op. 52.

2000

  • Peitsalo Peter (urut, kirkkomusiikin osasto) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet): Nord- och mellaneuropeisk orgelmusik från 1600-talets första hälft. Kirjallinen työ: Jan Pieterszoon Sweelincks koralvariationer i Mus. MS. Lynar A 1: Notation, interpretation och edition
  • Shibayama-Aarnio Naoko (piano, DocMus-yksikkö) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet): L’espirit de Paris. Runkona Claude Debussyn musiikki. Kirjallinen työ: Cakewalkin tahdissa. Tutkimus ajankäyttöstä Claude Debussyn preludin ”General Lavine” – eccentric – viidessä esityksessä.
  • Kastinen Arja (kantele, kansanmusiikin osasto) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet): Karjalaisen kanteleimprovisaation ideologiaan ja soitinakustisiin ilmiöihin pohjautuvaa musiikkia 15-, 14- ja 9-kielisillä kanteleilla. Kirjallinen työ: Erään 15-kielisen kanteleen akustisesta tutkimuksesta.

1999

  • Forsman Folke (urut, kirkkomusiikin osasto) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet): Orgelkompositioner av Olivier Messiaen. Kirjallinen työ: ”Le tout peuplé de chants d´oiseaux”. Registrering i Olivier Messiaens orgelmusik. Instrument – koder – tillämpning.
  • Helin Matti (huilu, DocMus-yksikkö) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet): Hiilikuituhuilu konsertti-instrumenttina. Kirjallinen työ: Hiilikuituhuilu: Tutkielma nykyaikaisesta poikkihuilusta sekä poikkuhuilun historia
  • Palas Merit (viulu, DocMus-yksikkö) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet): Beethovenin sonaatit viululle ja pianolle sekä J. S. Bachin, J. G. Pisendelin ja Kalevi Ahon sooloviulusonaatit. Kirjallinen työ: Musiikin retoriikka editoimisen välineenä – Johann Sebastian Bachin sooloviulusonaattien BWV 1001 ja 1003 käsikirjoitus tarkasteltuna musiikin retoriikan valossa

1998

  • Lähteenmäki Jyrki: (piano, solistinen osasto) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet): Traiettoria vuosisatamme pianomusiikkiin. Kirjallinen työ: Aspects of Form, Perception amd Performance in Stockhausen’s Klavierstück V

1997

  • Savijoki Jukka (kitara, solistinen osasto) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet): 1800-luvun alkupuolen klassinen kitaransoitto Wienissä. Kirjallinen työ: Anton Diabelli’s Guitar Works: A Thematic Catalogue with an Introuction
  • Kymäläinen Helka (harmonikka, solistinen osasto) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet): Harmonikka kamarimusiikki-instrumenttina. Kirjallinen työ: Harmonikka taidemusiikissa – ohjelmiston kehitys ja soittimelliset erityispiirteet
  • Väyrynen Mika (harmonikka, solistinen osasto) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet): Harmonikan vakiintunut konserttiohjelmisto. Kirjallinen työ: Harmonikan soiton tekniset periaatteet

1996

  • Raekallio Matti (piano, solistinen osasto) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet): Beethovenin 32 pianosonaattia. Kirjallinen työ: Sormituksen strategiat

1994

  • Tuppurainen Erkki (urut, kirkkomusiikin osasto) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet): Suomalaisten urkurien J.S. Bachin urkumusiikin esittämistä koskevien käsitysten kehitys ja sen esikuvat. Urkujensoiton kansainvälisten virtausten reseptio Suomessa 1920–1940-luvulla. Kirjallinen työ: Suomalaisten urkurien Bach-soitto ja sen esikuvat 1920–1950
  • Pölhö Annamari (cembalo, solistinen osasto) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet): Italialaisen ja ranskalaisen barokkimusiikin continuo-soittotyylit. Kirjallinen työ: Ranskalainen ja italialainen tyyli vuosina 1677–1775 kenraalibassosoittajan näkökulmasta
  • Rahkonen Margit (piano, solistinen osasto) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet): Konserttisarjan runkona Franz Lisztin pianomusiikki, lisäksi mukana kaksi ranskalaista säveltäjää, Claude Debussy ja Maurice Ravel. Kirjallinen työ: Henki, sointi ja tekniikka: Claude Debussyn 12 etydiä pianolle. Pianistisen sisällön analyysi.
  • Svoboda Paul (kitara, solistinen osasto) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet): Guitar music of the twentieth century, written in a thematic style; An interest in writing styles of non-guitarist composers as compared to that of guitarist-composers. Kirjallinen työ: The use of right hand thumb and finger combinations in the performance of rapid scale passages on the classical guitar. Determined through consideration of the functional anatomy of the guitarist’s right hand

1993

  • Lehtinen Ilari (huilu, solistinen osasto) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäyte): Fredrik II Suuren hovikapellin piirissä syntynyt huilumusiikki. Kirjallinen työ: Fredrik Suuren vaikutus huilumusiikkiin
  • Hämäläinen Kati (cembalo ja urut, solistinen osasto) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäytteet): Ranskan barokin kosketinsoitinmusiikki, erityisesti soolokirjallisuus (1660–1730). Kirjallinen työ: Francois Couperin: ”L’art de toucher le Clavecin – Cembalon soittamisen taito

1991

  • Järvelä Eija (laulu, solistinen osasto) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäyte): Tulkinnalliset keinot laulaja-näyttelijän työssä ooppera- ja konserttilavalla. Kirjallinen työ: Conveyed Intention: A Study of some acoustic aspects as related to production and perception of certain sung vowels

1990

  • Sariola Raimo (sello, solistinen osasto) Taiteellisen työn aihe (opin- ja taidonnäyte): Suomalaisia sellokonserttoja. Kirjallinen työ: Sellonsoiton motoriikkaan liittyvien kognitiivisten prosessien mallintamisesta

Tutkijakoulutus

2020

  • Anna Helenius (DocMus) Väitöskirjan otsikko: Yksi työ ja kymmenen tekijää – Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kanttoreiden kokemuksia omasta ammatillisesta identiteetistään
  • Danielle Treacy (MuTri) Väitöskirjan otsikko: Imagining possibilities: Musician-teachers co-constructing visions in the Kathmandu Valley

2019

  • Susanna Mesiä (MuTri) Väitöskirjan otsikko: Developing Expertise of Popular Music and Jazz Vocal Pedagogy Through Professional Conversations – A collaborative project among teachers in higher music education in the Nordic countries
  • Tomas Järvinen (MuTri) Väitöskirjan otsikko: The Challengers of Public Cultural Centres – A mixed method study on private cultural centres in Finland

2018

  • Olli-Taavetti Kankkunen (MuTri) Väitöskirjan otsikko: Kuuntelukasvatus suomalaisessa perusopetuksessa – kohti yhteisöllistä äänellistä toimijuutta

2017 

  • Cecilia Oinas (DocMus) Väitöskirjan otsikko: ’Magic points’ and evaded cadences. Analysis, performance, and their interaction in four opening piano trio movements of Felix Mendelssohn and Robert Schumann.
  • Tuulikki Laes (MuTri)
    Väitöskirjan otsikko: The (im)possibility of inclusion. Reimagining the potentials of democratic inclusion in and through activist music education.
  • Ann-Marie Grundstén (DocMus)
    Väitöskirjan otsikko: Hautausmusiikki ja sen valinta Suomen evankelis-luterilaisen kirkon suomenkielisissä seurakunnissa. Kanttoreiden näkemyksiä musiikin toteutuksesta vuoden 2003 käsikirjauudistuksen jälkeen.

2016

  • Mervi Luonila (MuTri) Väitöskirjan otsikko: Festivaalituotannon merkitysten verkosto ja johtaminen ‒ Tapaustutkimuksia suomalaisista taidefestivaaleista
  • Guillermo Rosabal-Coto (MuTri) Väitöskirjan otsikko: Music learning in Costa Rica: A postcolonial institutional ethnography
  • Heidi Korhonen-Björkman (DocMus) Väitöskirjan otsikko: Musikerröster i Betsy Jolas musik – dialoger och spelerfarenheter i analys
  • Sari Muhonen (MuTri) Väitöskirjan otsikko: Songcrafting practice: A teacher inquiry into the potential to support collaborative creation and creative agency within school music education

2015

  • Alesaro Juhani (DocMus) The Apparition from the forest. A treatise on Satz in the music of Jean Sibelius.
  • Kallio Alexis (MuTri) Navigating (un)popular music in the classroom: Censure and censorship in an inclusive, democratic music education
  • Harju Tommi (DocMus) Kirjeitä, kirjoja ja musiikillisia pienyhteisöjä. Johann Gottfried Waltherin (1684–1748) merkitys kanonisoituneessa musiikinhistoriassa
  • Kuoppamäki Anna (MuTri) Gender lessons: girls and boys negotiating learning community in Basics of Music
  • Pulkkis Anna (DocMus) Alternatives to Monotonality in Jean Sibelius’s Solo Songs

2014

  • Lindberg Kai (DocMus) Aspects of Form and Voice-Leading Structure in the First Movements of Anton Bruckner’s Symphonies No. 1, 2, and 3
  • Ravolainen Kaija (DocMus) The Singer in the Ecclesiastical Hierarchy. The Early History of the Order
  • Nikkanen Hanna (MuTri) Musiikkiesitykset ja juhlat koulun toimintakulttuurin rakentajina
  • Enbuska Jukka (MuTri) ”Ko mie tuon ensimmäisen tiijän, niin mie tiijän kaikki”: nuotinlukemisen rakentuminen dialogina eräällä kolmannella luokalla
  • Wicklund Tuija (DocMus) Jean Sibelius’s En saga and its two versions: genesis, reception, edition, and form

2013

  • Odendaal Albi (MuTri) Perceptual Learning Style as an Influence on the Practising of Instrument Students in Higher Music Education
  • Ylivuori Sakari (DocMus) Jean Sibelius’s Works for Mixed Choir. A Source Study
  • Wahlfors Laura (DocMus) Muusikon kumousliikkeet: intiimin etiikkaa musiikin käytännöissä
  • Pohjannoro Ulla (DocMus) Sävellyksen synty. Tapaustutkimus säveltäjän ajattelusta.
  • Rantanen Saijaleena (MuTri) Laulun mahti ja sivistynyt kansalainen. Musiikki ja kansanvalistus Etelä-Pohjanmaalla 1860-luvulta suurlakkoon
  • Jaakkola Soila (MuTri) Polkuja kuorosäveltapailuun – Kuorosäveltapailukirjat aikuisen kuorolaulajan nuotinluku- ja säveltapailutaidon kehittäjinä

2012

  • Partti Heidi (MuTri) Learning from cosmopolitan digital musicians: Identity, musicianship, and changing values in (in)formal music communities
  • Rikandi Inga (MuTri) Negotiating Musical and Pedagogical Agency in a Learning Community – A Case of Redesigning a Group Piano Vapaa Säestys Course in Music Teacher Education
  • Ketomäki Hannele (DocMus) Oskar Merikannon kansalliset aatteet. Merikannon musiikkijuhlatoiminta sekä ooppera Pohjan neiti ja kuorolaulut venäläistämiskauden laulu- ja soittojuhlien ohjelmissa
  • Vuori Hilkka-Liisa (DocMus) Neitsyt  Marian yrttitarhassa – Birgittalaissisarten matutinumin suuret responsoriot

2011

  • Ilomäki Lotta (sävellys ja musiikinteoria) Search of Musicianship: A Practitioner-Research Project on Pianists’ Aural-Skills Education
  • Järvio Päivi (DocMus) Laulajan sprezzatura – Fenomenologinen tutkimus italialaisen varhaisbarokin musiikin laulaen puhumisesta

2010

  • Muukkonen Minna (musiikkikasvatuksen osasto) Monipuolisuuden eetos. Musiikin aineenopettajat artikuloimassa työnsä käytäntöjä.
  • Nummi-Kuisma Katarina (DocMus-yksikkö) Pianistin vire. Intersubjektiivinen systeeminen ja psykoanalyyttinen näkökulma virtuoosietydin soittamiseen.
  • Alanne Sami (musiikkikasvatuksen osasto) Music Psychotherapy with Refugee Survivors of Torture. Interpretations of Three Clinical Case

2009

  • Huttu-Hiltunen Pekka (kansanmusiikin osasto) Länsivienalainen runolaulu 1900-luvulla. Kuuden runolaulajan laulutyylin kulttuurisensitiivinen musiikkianalyysi.
  • Tiitu Leena (kirkkomusiikin osasto) Kanttorin ammattikuva, Kanttoreiden käsitys ammatistaan ja siihen kohdistuvasta ulkopuolisesta vaikutuksesta
  • Unkari-Virtanen Leena (musiikkikasvatuksen osasto) Moniääninen musiikinhistoria. Heuristinen tutkimus musiikinhistorian opiskelusta ja opettamisesta
  • Heikinheimo Tapani (musiikkikasvatuksen osasto) Intensity of Interaction in Instrumental Music Lessons.
  • Heikkilä Leena (DocMus-yksikkö) Holger Fransman – suomalaisen puhallinmuusikon taiteilijakuva.

2008

  • Saarilammi Marja-Liisa (DocMus-yksikkö) Meediotaiteilijasta mediataitajaksi. Taiteilijan kulttuuriset tarinamallit musiikkialan erikoislehdessä.
  • Ilomäki Tuukka (DocMus-yksikkö) On the Similarity of Twelve-Tone Rows
  • Hakalahti Iina-Karita (DocMus-yksikkö) Maestro Francisco Correa de Arauxo’s (1584–1654) Facultad Orgánica (1626) as a Source of Performance Practice
  • Hannikainen Päivi-Liisa (kirkkomusiikin osasto) Pohjanmaan musiikkikulttuuria menneiltä ajoilta

2006

  • Hairo-Lax Ulla (musiikkikasvatuksen osasto) Musiikkiterapiaprosessin merkittävät tekijät ja merkittävät hetket päihteettömän elämäntavan tukijoina
  • Hannikainen Jorma (Kuopion osasto) Suomeksi suomalaisten tähden: kansankielisen tekstin ja sävelmän suhde Michael Bartholdi Gunnæruksen suomenkielisessä Officia Missæ -introituskokoelmassa (1605)
  • Kuula Pentti (kirkkomusiikin osasto) Viipurin Musiikin Ystävien orkesteri suomalaisen musiikin ja kansallisen identiteetin edistäjänä 1894–1918
  • Virtanen Timo (sävellyksen ja musiikinteorian osasto) Jean Sibelius, symphony no 3. Manucript Study and Analysis.

2005

  • Broman-Kananen Ulla-Britta (DocMus-yksikkö) På klassrummets tröskel: om att vara lärare i musikläroinrättningarnas brytningstid
  • Numminen Ava (DocMus-yksikkö) Laulutaidottomasta kehittyväksi laulajaksi: tutkimus aikuisen laulutaidon lukoista ja niiden aukaisemisesta

2004

  • Arho-Tiensuu Anneli (DocMus-yksikkö) Tiellä teokseen. Fenomenologinen tutkimus muusikon ja musiikin suhteesta länsimaisessa taidemusiikkikulttuurissa.
  • Huhtanen Kaija (DocMus-yksikkö) Pianistista soitonopettajaksi: tarinat naisten kokemusten merkityksellistäjinä
  • Väisälä Olli (sävellyksen ja musiikinteorian osasto) Prolongation in early post-tonal music: analytical examples and theoretical priciples

2003

  • Tuovila Annu (DocMus-yksikkö) ”Mä soitan ihan omasta ilosta! ”Pitkittäinen tutkimus 7–13-vuotiaiden lasten musiikin harjoittamisesta ja musiikkiopisto-opiskelusta.”
  • Rautiainen Katri-Helena (musiikkikasvatuksen osato) Laulutunnin ulkoinen ja sisäinen rakenne. Aksel Törnudd (1874–1923) seminaarien ja kansakoulun lalunopetusmenetelmien kehittäjänä 1893–1941.
  • Maijala Pirre (DocMus-yksikkö) Muusikon matka huipulle. Soittamisen ekperttiys huippusoittajan itsensä kokemana.

2002

  • Kuusi Tuire (sävellyksen ja musiikinteorian osasto) Set-Class and Chord: Examing Connections Between Theoretical Resemblance and Perceived Closeness
  • Ryynänen-Karjalainen Lea (kirkkomusiikin osasto) Sukupuolesta huolimatta – naiskanttorit Suomen evankelisluterilaisessa kirkossa
  • Vuori Marja (DocMus-yksikkö) Katson, soitan, läpielän. Pianistisia kokemuksia prima vista -soittamisesta
  • Heimonen Marja (DocMus-yksikkö) Music, Education & Law. Regulation as an Instrument
  • Westerlund Heidi (musiikkikasvatuksen osasto) Bridging, Experience, Action, and Culture in Music Education
  • Taitto Ilkka (kirkkomusiikin osasto) Fragmenta membranea IV. Suomen keskiaikaisen kirkkolaululähteistön inventointi

2001

  • Sintonen Sara (musiikkikasvatuksen osasto) Mediakasvatus ja sen musiikilliset mahdollisuudet

1999

  • Nordström Tor (kirkkomusiikin osasto) Francois Benoist, orgel och ideologi. En undersökning av Benoists orgelmusik och pedagogiska verksamhet i deras kontext.

1998

  • Suurpää Lauri (sävellyksen ja musiikinteorian osasto) Music and Drama in Six Beethoven Overtures: Interaction between Programmatic Tensions and Tonal Structure.
  • Martikainen Juhani (kirkkomusiikin osasto) Orglar i Finland från tiden 1600–1800 – deras byggare, historia, konstruktion och stil
  • Smolander-Hauvonen Annikki (musiikkikasvatuksen osasto) Paul Salminen – suomalaisen konserttikanteleen ja soittotekniikan kehittäjä

1996

  • Laurson Mikael (sävellyksen ja musiikinteorian osasto) PATCHWORK – A Visual Programming language and some musical Applications

1995

  • Castrén Marcus (sävellyksen ja musiikinteorian osasto) A Similarity Measure for Set-Classes
  • Hyvönen Leena (musiikkikasvatuksen osasto) Ala-asteen oppilas musiikin kuuntelijana

1994

  • Pelto Pentti (kirkkomusiikin osasto) Kaksi suomalaista urkuperinnettä

1993

  • Tulamo Kirsti (musiikkikasvatuksen osasto) Koululaisen musiikillinen minäkäsitys, sen rakenne ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä

1990

  • Garam Lajos (musiikkikasvatuksen osasto) The Influence of the Spatial-Temporal Structure of Movement on Intonation during Changes of Position in Violin Playing

Soveltajakoulutus

2019

  • Alejandro Olarte (MuTri) Opinnäytetyö: Elements of Electroacoustic Music Improvisation and Performance – A Pedagogical Toolkit.
  • Markus Sarantola (DocMus) Opinnäytetyö: Runojaloista romantiikkaan. Vanhemman musiikin esittämiskäytännöt sinfoniaorkestereissa.

2017

2016

  • Ritva Koistinen-Armfelt (DocMus) Kirja: Kehollisuus ja kosketus kanteleensoitossa. Verkkosivusto: Moniaistinen liikkeellisyys kanteleen soittotekniikoissa.
  • Vesa Norilo (MuTri) Väitöskirjan otsikko: Kronos – Reimagining Musical Signal Processing

2015

2014

2012

  • Löytty Sakari (DocMus) People’s church – people’s music. Contextualization of liturgical music in an African church
  • Rantala Olli (DocMus) Klaveerit rinnakkain. Urkujen- ja pianonsoiton opinnot Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin koulutuksessa. Urkujen- ja pianonsoiton rinnakkaiset opinnot. Opettajan opas.
  • Raijas Reima (DocMus) Transkriptio pianistin muusikkouden avartajana

2010

2009

  • Poutiainen Ari (jazzmusiikin osasto) Stringprovisation. A Fingering Strategy for Jazz Violin Improvisation.

2008

  • Jääskeläinen Kristiina ja Eskelinen Karipekka (musiikkikasvatuksen osasto) Huilu, klarinetti ja pianotrio musiikkioppilaitoksen perustasolla. Uuden oppimaterialin kehittäminen ja sen toimivuuden testaus.
  • Tötterström Jouko (Kuopion osasto) Pianoduon haasteet. Käytännölliset ja pedagogiset kysymykset sekä sävellyskokoelma.
  • Nieminen Rauno (kansanmusiikin osasto) Soitinten tutkiminen rakentamalla. Esimerkkinä jouhikko.

2006

  • Kuuskankare Mika (DocMus-yksikkö) ENP Expressive notation package tietokoneohjelmat – musiikkinotaatio

2005

  • Djupsjöbacka Gustav (DocMus-yksikkö) ”Not a single note may be changed!” toward a critical edition of Toivo Kuula’s songs.

2003

  • Kukkamäki Päivi (DocMus-yksikkö) Laulun myötä kasvuun. Laulusuzukimenetelmän loppuraportti.

2001

  • Vapaavuori Pekka (Kuopion osasto) Viisi muunnelmaa Anders Wåhlströmin teemasta. Soinnin ja soitettavuuden parametrit Wahlström-klavikordin rekonstruktioissa.