Doctors of Music who have graduated from the Sibelius Academy

Get to know the Sibelius Academy doctorate graduates and the topics of their degrees.

Arts Study Programme

2021

  • Hanna Remes (DocMus) Artistic component: ”Sävelet tekevät tekstin eläväksi”: Paaston ja pääsiäisajan liturginen kuoromusiikki sanoman kannattelijana. Thesis: Kuoron tehtävät päiväjumalanpalveluksessa ja messussa vuosien 1968 ja 2000 kirkkokäsikirjojen ja niiden tausta-aineistojen valossa
  • Anne Elisabeth Piirainen (DocMus) Clarinet Music from Russia and the Soviet Union 1917-1991: Discovering an Unexplored Side of the Clarinet Repertoire

2020

  • Pauliina Syrjälä (MuTri) Hytkypolkka ja hyppivä puuhevonen: kansanmuusikko säveltävänä perinnesoittajana
  • Päivi Hirvonen (MuTri) Soolosoiton mahti – Laulava viulisti nykykansanmusiikin säveltäjänä ja esittäjänä
  • Sami Linna (MuTri) McCoy Tyner, Modal Jazz, and the Dominant Chord

2019

  • Denis Patkovic (DocMus) Artistic component: To display different aspects of literature for concert accordion. Thesis: Resilienz in der Musik ‒ Erörterungen zu den Fähigkeiten von Künstlern, mit Krisen im Leben umzugehen (Resilience in Music – viewpoints of the artists’ abilities to deal with crises in life.)
  • Hedi Viisma (DocMus) Kromaattinen kantele mahdollisuuksien pelikenttänä: käsikirja säveltäjille
  • David Lundblad (DocMus) Artistic component: Svensk körklang. Ett vokalt perspektiv från 1800-talet till nutid. Thesis: Svensk körklang. Historiska, fonetiska och pedagogiska aspekt
  • Olli Pyylampi (DocMus) Artistic component: Agogiikka esittäjän keinovarana saksalaisessa urkumusiikissa. Thesis: Rekisteröimisen taito. Tapausesimerkki urkurin äänikertavalintojen perusteista saksalaisromanttisessa ohjelmistossa.

2018

  • Tuomas Hannikainen (DocMus) Artistic component: Sibeliuksen näyttämömusiikki. Tutkielma: Neito tornissa – Sibelius näyttämöllä
  • Herman Wallén (DocMus) Artistic component: Topical Intertextuality in the Songs of Jean Sibelius and his Contemporaries. Thesis: ,,Wie einer singt, so ist er”. Der Einfluss Richard Wagners auf die Gesangspädagogik Karl Scheidemantels (1859–1923).
  • Satu Paavola (DocMus) Artistic component: Laulullisuus pianonsoitossa. Thesis: Ihanteena bel canto – Näkökulmia laululliseen pianonsoittoon.
  • Anne-Mari Kivimäki (MuTri) Perinnelaboratorio. Artistic component: Suistamo – Perinnelaboratorio. Thesis: Perinnelaboratorio – #haitariporukoissa
  • Eeva Oksala (DocMus) Artistic component: Kansanmusiikkivaikutteinen viulu- ja kamarimusiikki. Thesis: Kohtaamispisteessä — Kohti uudenlaista esiintyjyyttä
  • Maria Männikkö (DocMus) Artistic component: Granados espanjalaisen pianokirjallisuuden keskiössä. Thesis: KERRONNAN VOIMA – Narratiivi sävellyksen tulkinnassa
  • Sirkka Kosonen (MuTri) Kitapurjein tuntemattomaan – Tyylien välillä liikkuva improvisointi ja laulajan kehitys
  • Leena Joutsenlahti (MuTri) Omasta päästä – Improvisaation synty kansanmusiikkipedagogiikan keinoin

2017

  • Laura Sippola (MuTri)  Tehdä maailmasta laulu. Laulaja-lauluntekijän taiteilijakuva tradition ja tekijän näkökulmasta
  • Martti Laitinen (DocMus) Liturgisen musiikin suunnittelu ja toteutus taiteellisesti hedelmällisessä vuorovaikutuksessa jumalanpalveluksen muun sisällön kanssa.
    Tutkielma: Muusikon taiteellinen työ ja liturginen konteksti
  • Mikko Helevä (MuTri) Artistic component: Hammond-urut jazzmusiikin eri yhtyemuodoissa.
    Thesis: Bassolinjat Hammond B-3 -uruilla – Jazzurkurin näkökulma
  • Kirill Kozlovski (DocMus) Contextualization of Dmitri Shostakovich’s Music
    Tutkielma: Shostakovich’s Preface and Russian Literary Criticism, Or how different forms of chuzhoe slovo such as skaz and polygenetic quotation, as well as some other concepts that were developed by very many distinguished Russian literary scholars – not only by members of Russian formal school and the Bakhtin circle, but also their respected and honourable successors – help to create several peculiar effects, namely contradiction, ambiguity, overloading text with referential connections and – last but not least – verbosity in the Preface to the Complete Edition of My Works and a Brief Reflection apropos this Preface op. 123 for bass voice and piano by Dmitri Shostakovich
  • Risto Kyrö (DocMus) Artistic component: Schubertin viimeinen vuosi. Thesis: Matka Punaisen siilin saliin – Schubertin jalanjäljissä kohti omaa konserttia

2016

  • Jenni Lättilä (DocMus) Artistic component: Keskiössä Wagner. Thesis: Oopperalaulajan tunnetyö
  • Matilda Kärkkäinen (DocMus) Artistic component: Moniulotteinen pianosonaatti. Thesis: Pianistin tulkinnan muodostuminen Robert Schumannin Sonaatista op. 11
  • Niklas Pokki (DocMus) Artistic component: Musiikillinen kerronta wieniläisklassisessa ja venäläisessä pianomusiikissa – kaksi eri maailmaa? Thesis: Prima vista -soiton harjoittelu ja opettaminen – pedagoginen näkökulma pianistien prima vista -taidon kehittämiseen
  • Maija Karhinen-Ilo (MuTri) Balladilaulaja, leikaritanssija. Monitaiteinen näkökulma balladien esittämiseen
  • Sonja Fräki (DocMus) Kalevi Ahon pianotuotanto. Thesis: Toistuvat toccatat – Kalevi Ahon Pianokonsertto nro 1
  • Markku Lepistö (MuTri) Harmonikan vapaat lehdykät – diatoniset harmonikat historiallisen ja uuden musiikin instrumentteina. Thesis: Markkinarenkuttimesta Martin Pauliin. Harmonikka kansanvalistuksen ja populaarimusiikin Suomessa 1850–1900
  • Anna-Maaria Oramo (DocMus) Artistic component: Laulun esikuva cembalonsoitossa. Italialaista ja ranskalaista cembalo- vokaali- ja soitinyhtyemusiikkia ennen 1650. Thesis: Soljuen sormista sieluun. Näkökulmia laulamisen jäljittelemiseen vuosien 1650–1730 ranskalaisessa cembalomusiikissa ja sen soittamisessa.
  • Maija Parko (DocMus) Artistic component: Ranskalaista 1900-luvun alun piano-, laulu ja kamarimusiikkia kaanonin sisältä ja ulkoa. Thesis: Pianistin kokemuksellinen tiedontuottaminen Debussyn preludissa Les sons et les parfums tournent dans l’air du soir
  • Riitta Paakki (MuTri) 1960-luvun Blue Note -aikakausi ja Wayne Shorterin Speak No Evil –äänilevy
  • Tiina Karakorpi (DocMus) Pohdintoja soivilta kehiltä – Soittajan emansipaatio, Robert Schumann ja hänen lähipiirinsä sekä naisia kolmelta vuosisadalta
  • Harri Lehtinen (DocMus) Artistic component: Percussion Is Revolution! – lyömäsoittaja solistina ja kamarimuusikkona. Thesis: Percussion Is Revolution! – John Cagen lyömäsoitinyhtyemusiikki vuoteen 1943 saakka
  • Annemarie Åström-Tiula (DocMus) Artistic component: Pohjoismaista viulumusiikkia 1826 – 2012 / Nordisk violinmusik 1826 – 2012. Thesis: Viulunsoiton alkeisopetuksen menetelmät

2015

  • Laspas Ilpo (DocMus) Artistic component: Johann Sebastian Bachin musiikin tulkitsemisen eri ulottuvuuksia uruilla ja cembalolla. Thesis: Johann Sebastian Bachin kosketinsoitinsovitukset Antonio Vivaldin viulukonsertoista. Bachin sovitusperiaatteet ja niiden soveltaminen.
  • Malmgren Markus (DocMus) Artistic component: Organum – primus inter pares. Thesis: Nuotin vierestä soittamisen taito – näkökulmia kenraalibasson soittoon
  • Pyrhönen Tuomas (DocMus) Artistic component: Suomalainen urkumusiikki 1960-2010-luvuilla. Thesis: Jouko Linjaman Missa cum jubilo, op. 31. Tausta ja tarkastelu cantus firmusten näkökulmasta
  • Norjanen Hannu (DocMus) Artistic component: Kuoron- ja orkesterinjohtajasta musiikinjohtajaksi. Thesis: Kirkollinen poikakuoro – elävä instrumentti
  • Larsen Peter Ettrup (DocMus) Artistic component: The Communicational Aspects in the Symphonic Music of Carl Nielsen. Thesis: Communicational Aspects of the Symphonic Music of Carl Nielsen – How does a contemporary audience respond to Carl Nielsen’s Symphony No. 2 after receiving “an elementary introduction”?”
  • Vaattovaara Kari (DocMus) Artistic component: Ranskalainen 1600-luvun luuttumusiikki.
    Thesis: Vanhan musiikin ulottuvuuksia Suomessa – vakiintuminen ja muusikkoyksilöiden kokemukset
  • Lehto Petri (DocMus) Artistic component: Bassic Instinct – Five acoustic aspects to the instrumental nature of the double bass in chamber ensembles. Thesis: Bassic Instinct – Five acoustic aspects to the instrumental nature of the double bass in chamber ensembles
  • Porthan Olli (DocMus) Artistic component: Johann Sebastian Bachin urkuteosten tulkinta
    Thesis: Johann Sebastian Bachin urkuteoksen Klavierübung III rekisteröinti
  • Paalanen Antti (MuTri) Artistic component: Palkeen kieli: vaihtoäänisen haitarin paljerytmiikka sävellystyössä. Artistic component: Palkeen kieli: vaihtoäänisen haitarin paljerytmiikka sävellystyössä

2014

  • Toivonen Tero (DocMus) Artistic component: Kaanonin laitamilta – käyrätorvimusiikin vähemmän tunnettuja ja esitettyjä helmiä. Thesis: Pitkä matka lähelle: orkesterimuusikko yleisötyön tekijänä
  • Pulkkinen Outi (MuTri) Artistic component: Sileän tilan laulu. Thesis: Runolaulusta kokonaisvaltaiseen improvisointiin
    Tuomela Tapio (DocMus) Artistic component: Musiikillinen vuorovaikutus konsertoivassa tilanteessa. Thesis: Musical Interaction in Concertante Situations
  • Ilmonen  Kristiina (MuTri) Artistic component: Musiikkia vanhoilta ja uusilta laitumilta.
    Thesis: Musiikkia vanhoilta ja uusilta laitumilta
  • Rosenberg Susanne (MuTri) Artistic component: Kurbits-ReBoot – Svensk folksång i ny scenisk gestaltning. Thesis: Kurbits-ReBoot – Svensk folksång i ny scenisk gestaltning
  • Ernesaks Mart (DocMus) Artistic component: Liszt ja eri kansallisuuksien musiikki. Thesis: Pedalling Liszt’s works on the modern piano
  • Einarsdóttir Gunnhildur (DocMus) Artistic component: The Harp in Contemporary Music. Thesis: The Harp in Contemporary Music
  • Whittall Matthew (DocMus) Artistic component: Nature in Music. Thesis: What nature tells me: Semiosis, narrative, death and nature in Gustav Mahler’s “Der Abschied”

2013

  • Kujala Susanne (DocMus) Artistic component: Urut – uuden musiikin instrumenttina. Thesis: Käsikirja uruista säveltäjille.
  • Arrebola Javier (DocMus) Artistic component: An die Musik – The Piano Sonatas of Franz Schubert. Thesis: The Unfinished Piano Sonatas of Franz Schubert

2012

  • Sasaki Jaso (DocMus) Artistic component: Kuusi Muotokuvaa. Thesis: Viulunsoiton kulta-aika
  • Korhonen Ilona (MuTri) Artistic component: Tulin kuin tulikipuna – Larin Parasken runolauluopissa. Thesis: Tulin kuin tulikipuna – Larin Parasken runolauluopissa

2011

  • Kiefer Andrea (DocMus) Artistic component: Contemporary music for accordion solo, chamber music, and electro-acoustic works. Thesis: An Accordion Guide for Composers
  • Martikainen Olli-Pekka (DocMus) Artistic component: Kalvo, puu, metalli – materiaaleja, sävyjä ja tunnelmia. Thesis: Orkesterilyömäsoittimet ja niille säveltäminen
  • Autere Hanni (MuTri) Artistic component: Viululaulun eli yhtäaikaisen viulunsoiton ja laulamisen tutkiminen omien sävellysten kautta. Thesis: Viululaulaja
  • Järvi Elisa (DocMus) Artistic component: Siltoja ja kontrasteja. Thesis: Kääntyvä kaleidoskooppi. Näkökulmia György Ligetin pianoetydiin nro 8 Fém (1989)
  • Kleemola-Välimäki Piia (MuTri) Artistic component: Mutkankiverä – Sukellus suomalaiseen pelimanniviulismiin. Thesis: Mutkankiverä – Sukellus suomalaiseen pelimanniviulismiin

2010

  • Marin Risto-Matti (DocMus) Artistic component: Pianotranskription taide. Thesis: Soittimellisuus pianosovituksissa : pianistinen analyysi Liszt-Busonin Paganini-etydistä nro 6 ja neljästä Wagnerin Valkyyrioiden ratsastuksen pianosovituksesta
  • Chiwalala Arnold (folk music department) Artistic component: Holistic and Intercultural Artistry. Thesis: Chizentele: My Path to Original Artistry and Creative Fusion of Ngoma with Finnish Folk Music and Dance.
  • Puurtinen Aija (music education department) Artistic component: Circulus cantoris – circuitio musicae – taiteellisen prosessin reflektio.
  • Hedlund Linda (DocMus) Artistic component: Kammarmusik av franska tonsättare 1875–1945. Thesis: Fransk-belgiska violinskolan – sex inspelningar av Gabriel Faurés Berceuse op.16 som exempel på förändringar i uppförandepraxis.
  • Kujala Veli (DocMus) Artistic component: Uusi suomalainen harmonikkamusiikki. Thesis: Konserttiharmonikan soinnilliset ja soittotekniset ominaisuudet
  • Dostal Terhi (DocMus) Artistic component: Johannes Brahmsin piano- ja kamarimusiikkia. Thesis: Romantic poetry as inspiration of Brahms. Description and analysis of an early poem collection of the composer.
  • Chestopal Victor (DocMus) Artistic component: Cornerstones of the piano repertoire. Thesis: Temporal correlation in the Goldberg Variations

2009

  • Kaasinen Sari (folk music department) Artistic component: Erään karjalaisen naisen laulut. Thesis: Nuku, nuku lapseni – Kehtolauluja ja hyräilyhetkiä -nuottikirja sekä portfolio Erään karjalaisen naisen laulut.
  • Kuikka Markus (baryton, DocMus) Artistic component: Baryton ja arpeggione
    Thesis: Myötävärähtelyä. Barytonin historia.
  • Pohjannoro Hannu (deparment of composition and music theory Artistic component: Toiston pysyvyys – samuus ja identiteetti muotoa luovana tekijöinä. Thesis: Aika, ääni ja ajatus – estetiikasta nuotinpäihin ja takaisin
  • Kurki-Suonio Sanna (department of folk music) Laulajan hiljainen haltioituminen.
  • Kalaniemi Maria (department of folk music) Artistic component: Runonsoittoa ja paljelaulua. Thesis: Rantakoivun alta runonsoittajaksi sekä Kevään kurjet, Maria Kalaniemen ohjelmistoa harmonikalle
  • Stewen Henrico (department of church music) Artistic component: The Performance of Max Reger’s Organ Music and the Aspect of Tempo. Thesis: The Straube Code: Deciphering the Metronome Marks in Max Reger’s Organ Music.
  • Toivio Seeli (DocMus) Artistic component: Sellonsoiton vasemman käden tekniikan kehitys 1700- luvulta nykypäiviin, sellistisäveltäjien ja säveltäjien yhteistyö sekä oman vasemman käden tekniikan esittely. Thesis: Vasen käsi vaikuttaa – Piirteitä sellonsoiton vasemman käden tekniikan kehityksestä 1700 luvulta 2000-luvulle.
  • Tuomisalo Olli-Pekka (DocMus) Saksofoni suomalaisessa taidemusiikissa.
  • Hyytinen Tommi (DocMus) Artistic component: Romantiikan ajan kamarimusiikkia ja soolokirjallisuutta käyrätorvelle – siirtyminen luonnontorvesta venttiilitorveen. Thesis: Louis-Francois Dauprat’n Méthode de Cor-Alto et Cor-Basse (1824) – käyrätorvensoiton oppikirjan tarkastelua.
  • Haverinen Brandt Margareta (DocMus) Laulajaidentiteetti.
  • Kankaanranta Eija (DocMus) Artistic component: Kantelekaikuja – kanteleelle sävellettyä kamarimusiikkia 1980-luvulta tähän päivään. Thesis: Taiteilua 39:llä kielellä. Tutkimusmatka konserttikanteleen soittotapoihin nykymusiikissa.
  • Urponen Ville (department of church music) Artistic component: Uussaksalaisen koulun ajatusten mukaiset tempon muunnokset romantiikan ajan saksalaisessa urkumusiikissa. Thesis: Intomielisen nuoruuden vääjäämätöntä voimaa. Suomalainen urkumusiikki toiseen maailmansotaan asti.

2008

  • Väänänen Timo (department of folk music) Artistic component: Väinämöisen kasvot – kantele symbolina Thesis: Kasvot – mielikuvia kanteleesta
  • Vehviläinen Anu (DocMus) Artistic component: Karol Szymanowskin soolopianomusiikki. Thesis: Heittäydy – Kuusi kirjoitusta muusikkoudesta
  • Lettberg Maria (DocMus) Artistic component: Alexander Skrjabinin pianoteokset. Thesis: Tendenser inom interpretationer av Alexander Skrjabins pianosonat nr. 10. En jämförande pianistisk analys.
  • Gräsbeck Folke (DocMus) Artistic component: Jean Sibeliuksen varhaistuotantoa vuosilta 1883–1891: hänen tuona aikana säveltämänsä teokset soolopianolle ja erilaisille kamarimusiikkikokoonpanoille, joissa mukana on piano. Thesis: The Piano in Jean Sibelius’s Youth Production
  • Saarikettu Kaija (DocMus) Artistic component: Suomalaisia viulukonserttoja
    Thesis: Tanssiva ja laulava viulu. Jean Sibeliuksen opusnumeroidut sävellykset viululle ja pianolle.
  • Eerola Aulikki (DocMus) Soiva L. Onerva

2007

  • Hirvonen Pasi (DocMus) Domenico Scarlattin sonaattien esittäminen harmonikalla.
  • Kyhälä Jouko (department of folk music) Artistic component: Huuliharpun taipuisat kasvot Thesis: Vaaksan matkalla (CD-ROM)
  • Ketola Markus (department of jazz music) Artistic component: Rytmiset osatekijät jazzmusiikin rakenteessa ja dramaturgiassa. Thesis: Harmonian vaikutus rytmiikkaan ja rumpujen soittoon
  • Kallberg Maari (department of folk music) Artistic component: Laulumatkoja Vienan Karjalaan. Thesis: A.O. Väisänen ja Miitrelän Ilja

2006

  • Karttunen Assi (DocMus) Thesis: Humanismin perintö ranskalaisessa kantaatissa vuosina 1700–1730
  • Mustonen Elina (DocMus) Thesis: Tanssi yli koskettimien: Ranskalainen sarja nro 5 G-duuri, BWV 816, Johann Sebastian Bachin cembalonsoitonopetuksen peilinä
  • Nasos Stefanos (DocMus) Thesis: Selected suites by Greek composers of the 20th century: Constantinidis, Papaioannou, Riadis

2005

  • Yuko Awa (DocMus) Thesis: Movement of Prokofiev’s Sonata, opus. 83.
  • Hakkila-Helasvuo Tuija (DocMus) Artistic component: Wolfgang Amadeus Mozartin sonaatit fortepianolle. Thesis: “Pompeijin aarteita tuhkasta”: Ignaz Moschelesin historialliset konsertot Lontoossa 1837–1839
  • Kukkonen Jarno (department of jazz music) Artistic component: Fuusio: Varhaisen Jazz-Rockin Kehitysvaiheita Vuosina 1967–72. Thesis: Early Jazz-Rock: The Music of Miles Davis, 1967–72
  • Lehtola Jan (department of church music) Artistic component: Oskar Merikanto eurooppalaisten vaikutteiden välittäjänä Suomessa. Thesis: Oskar Merikannon perintö suomalaiselle urkutaiteelle
  • Kiiskinen Timo (department of church music) Artistic component: Kirkkomusiikkia 1600-luvun alun Hampurista. Kirjallinen työ: Preaeambulum Schlagen! Heinrich Scheidemannin praeambulin käyttäminen urkuimprovisoinnin aikana
  • Liedes-Långbacka Anna-Kaisa (department of folk music) Artistic component: Matkoja äänen maailmaan, ihmisäänen monet ulottuvuudet. Thesis: Matkoja äänen maailmaan
  • Raasakka Mikko (DocMus) Artistic component: Aikamme suomalainen klarinettimusiikki. Thesis: Aapelin uudet soitteet: johdatus klarinetin soittoteknisiin mahdollisuuksiin
  • Tapio Veli-Markus (DocMus) Artistic component: La vera prattica – viola da gamba ja kontrapunktin jäkeisen ajan kontrapunkti. Thesis: Andrea Antico: Frottole intabulate da sonare organi: tutkielma ja editio vanhimmasta tunnetusta painetusta italialaisesta klaveerimusiikkikokoelmasta

2004

  • Mali Tuomas (DocMus) Thesis: Pianon sisältä: kokemuksia George Crumbin pianomusiikin soittamisesta.
  • Liu-Tawaststjerna Hui-Ying (DocMus) Thesis: Rachmaninoff’s Prelude in C-sharp Minor Op. 3, No. 2: The Composer’s Notation and His Three Interpretations

2003

  • Hyökki Matti (DocMus) Artistic component: Pienoiskuva suomalaisen luovan kuorotaiteen syntymisestä ja sen kehittymisestä. Thesis: Hiilestä timantiksi: Jean Sibeliuksen Kalevala- ja Kanteletar-lähtöisten mieskuorolaulujen ominaispiirteitä
  • Iisa Sae (DocMus) Thesis: Yuki-onna: Japanese femininity in the piano music of Pehr Henrik Nordgren
  • Linjama Jyrki (department of composition and music theory) Thesis: Topiikan juhla: näkökulmia topoksen ja rakenteen suhteeseen
  • Pulakka Lauri (DocMus) Thesis: Bassoviulun itsenäistyminen: sellon käyttötapoja italialaisessa soitinmusiikissa 1610–1705
  • Salomaa Petteri (DocMus) Thesis: Rivolgete a lor lo sguardo: Mozartin oopperoiden matalien miesäänten roolit ja niiden ensimmäiset laulajat

2002

  • Ollinkari Annika (DocMus) Thesis: Ihmisääni – instrumentti Gustav Mahlerin musiikissa: lauluäänen, tekstin ja musiikin suhteesta Gustav Mahlerin orkesterilaulusarjoissa
  • Perkiömäki Jari (department of jazz music) Artistic component: Melodic free improvisation in jazz. Thesis: Lennie and Ornette searching for freedom in improvisation: observations on the music of Lennie Tristano and Ornette Coleman

2001

  • Kontio Sinikka (department of folk music) Artistic component: Veisuun mahti. Vanha virsikirja ja kansanveisuun tyylipiirteiden sovelluksia omassa musisoinnissa. Thesis: Veisuun mahti.
  • Tapani Esa (DocMus) Artistic component: Uusi suomalainen käyrätorvimusiikki. Thesis: Pitääkö kertaukset tehdä? Esittäjän ja säveltäjän välinen kommunikaatio uutta sävelteosta tulkittaessa.
  • Konttori-Gustafsson Annikka (DocMus) Artistic component: Olivier Messiaenin läsnäolo ranskalaisessa pianokirjallisuudessa. Thesis: Soiva sateenkaari. Matka Olivier Messiaenin värimaailmaan
  • Vuola Kari (department of church music) Artistic component: Koraali saksalaisessa 1800-luvun urkumusiikissa. Thesis: Koraali Max Regerin urkumusiikissa. Tekstilähtöinen näkökulma teokseen Drei Phantasien für Orgel, Op. 52.

2000

  • Peitsalo Peter (department of church music) Artistic component: Nord- och mellaneuropeisk orgelmusik från 1600-talets första hälft. Thesis: Jan Pieterszoon Sweelincks koralvariationer i Mus. MS. Lynar A 1: Notation, interpretation och edition
  • Shibayama-Aarnio Naoko (DocMus) Artistic component: L’espirit de Paris. Runkona Claude Debussyn musiikki. Thesis: Cakewalkin tahdissa. Tutkimus ajankäyttöstä Claude Debussyn preludin “General Lavine” – eccentric – viidessä esityksessä.
  • Kastinen Arja (department of folk music) Artistic component: Karjalaisen kanteleimprovisaation ideologiaan ja soitinakustisiin ilmiöihin pohjautuvaa musiikkia 15-, 14- ja 9-kielisillä kanteleilla. Thesis: Erään 15-kielisen kanteleen akustisesta tutkimuksesta.

1999

  • Forsman Folke (department of church music) Artistic component: Orgelkompositioner av Olivier Messiaen. Thesis: “Le tout peuplé de chants d´oiseaux”. Registrering i Olivier Messiaens orgelmusik. Instrument – koder – tillämpning.
  • Helin Matti (DocMus) Artistic component: Hiilikuituhuilu konsertti-instrumenttina. Thesis: Hiilikuituhuilu: Tutkielma nykyaikaisesta poikkihuilusta sekä poikkuhuilun historia
  • Palas Merit (DocMus) Artistic component: Beethovenin sonaatit viululle ja pianolle sekä J. S. Bachin, J. G. Pisendelin ja Kalevi Ahon sooloviulusonaatit. Thesis: Musiikin retoriikka editoimisen välineenä – Johann Sebastian Bachin sooloviulusonaattien BWV 1001 ja 1003 käsikirjoitus tarkasteltuna musiikin retoriikan valossa

1998

  • Lähteenmäki Jyrki: (solistic department) Artistic component: Traiettoria vuosisatamme pianomusiikkiin. Thesis: Aspects of Form, Perception amd Performance in Stockhausen’s Klavierstück V

1997

  • Savijoki Jukka (solistic department) Artistic component: 1800-luvun alkupuolen klassinen kitaransoitto Wienissä. Thesis: Anton Diabelli’s Guitar Works: A Thematic Catalogue with an Introuction
  • Kymäläinen Helka (solistic depaertment) Artistic component: Harmonikka kamarimusiikki-instrumenttina. Thesis: Harmonikka taidemusiikissa – ohjelmiston kehitys ja soittimelliset erityispiirteet
  • Väyrynen Mika (solistic department) Artistic component: Harmonikan vakiintunut konserttiohjelmisto. Thesis: Harmonikan soiton tekniset periaatteet

1996

  • Raekallio Matti (solistic department) Artistic component: Beethovenin 32 pianosonaattia. Thesis: Sormituksen strategiat

1994

  • Tuppurainen Erkki (deparment of church music) Artistic component: Suomalaisten urkurien J.S. Bachin urkumusiikin esittämistä koskevien käsitysten kehitys ja sen esikuvat. Urkujensoiton kansainvälisten virtausten reseptio Suomessa 1920–1940-luvulla. Thesis: Suomalaisten urkurien Bach-soitto ja sen esikuvat 1920–1950
  • Pölhö Annamari (solistic department) Artistic component: Italialaisen ja ranskalaisen barokkimusiikin continuo-soittotyylit. Thesis: Ranskalainen ja italialainen tyyli vuosina 1677–1775 kenraalibassosoittajan näkökulmasta
  • Rahkonen Margit (solistic department) Artistic component: Konserttisarjan runkona Franz Lisztin pianomusiikki, lisäksi mukana kaksi ranskalaista säveltäjää, Claude Debussy ja Maurice Ravel. Thesis: Henki, sointi ja tekniikka: Claude Debussyn 12 etydiä pianolle. Pianistisen sisällön analyysi.
  • Svoboda Paul (solistic department) Artistic component: Guitar music of the twentieth century, written in a thematic style; An interest in writing styles of non-guitarist composers as compared to that of guitarist-composers. Thesis: The use of right hand thumb and finger combinations in the performance of rapid scale passages on the classical guitar. Determined through consideration of the functional anatomy of the guitarist’s right hand

1993

  • Lehtinen Ilari (solistic department) Artistic component: Fredrik II Suuren hovikapellin piirissä syntynyt huilumusiikki. Thesis: Fredrik Suuren vaikutus huilumusiikkiin
  • Hämäläinen Kati (solistic department) Artistic component: Ranskan barokin kosketinsoitinmusiikki, erityisesti soolokirjallisuus (1660–1730). Thesis: Francois Couperin: “L’art de toucher le Clavecin – Cembalon soittamisen taito

1991

  • Järvelä Eija (solistic department) Artistic component: Tulkinnalliset keinot laulaja-näyttelijän työssä ooppera- ja konserttilavalla. Thesis: Conveyed Intention: A Study of some acoustic aspects as related to production and perception of certain sung vowels

1990

  • Sariola Raimo (solistic department) Artistic component: Suomalaisia sellokonserttoja. Thesis: Sellonsoiton motoriikkaan liittyvien kognitiivisten prosessien mallintamisesta

Research Study Programme

2021

  • Katja Thomson (MuTri) Reciprocal Integration in a Musical Thirdspace – An Ethnographic Study with Refugee Musicians and Higher Music Education Students
  • Vilma Timonen (MuTri) Co-constructing globalizing music education through an intercultural professional learning community – A critical participatory action research in Nepal

2020

  • Laura Miettinen (MuTri) Visions through mobilizing networks: Co-developing intercultural music teacher education in Finland and Israel
  • Inkeri Jaakkola (DocMus) Thesis: Beneath the Laurel Tree: Text-Music – Relationships in Paavo Heininen’s Opera Silkkirumpu, op. 45
  • Anna Helenius (DocMus) Yksi työ ja kymmenen tekijää – Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kanttoreiden kokemuksia omasta ammatillisesta identiteetistään
  • Danielle Treacy (MuTri) Imagining possibilities: Musician-teachers co-constructing visions in the Kathmandu Valley

2019

  • Susanna Mesiä (MuTri) Developing Expertise of Popular Music and Jazz Vocal Pedagogy Through Professional Conversations – A collaborative project among teachers in higher music education in the Nordic countries
  • Tomas Järvinen (MuTri) The Challengers of Public Cultural Centres – A mixed method study on private cultural centres in Finland

2018

  • Olli-Taavetti Kankkunen (MuTri) Kuuntelukasvatus suomalaisessa perusopetuksessa – kohti yhteisöllistä äänellistä toimijuutta

2017 

  • Cecilia Oinas (DocMus) ’Magic points’ and evaded cadences. Analysis, performance, and their interaction in four opening piano trio movements of Felix Mendelssohn and Robert Schumann.
  • Tuulikki Laes (MuTri) The (im)possibility of inclusion. Reimagining the potentials of democratic inclusion in and through activist music education.
  • Ann-Marie Grundstén (DocMus) Hautausmusiikki ja sen valinta Suomen evankelis-luterilaisen kirkon suomenkielisissä seurakunnissa. Kanttoreiden näkemyksiä musiikin toteutuksesta vuoden 2003 käsikirjauudistuksen jälkeen.

2016

  • Mervi Luonila (MuTri) Festivaalituotannon merkitysten verkosto ja johtaminen ‒ Tapaustutkimuksia suomalaisista taidefestivaaleista
  • Guillermo Rosabal-Coto (MuTri) Music learning in Costa Rica: A postcolonial institutional ethnography
  • Heidi Korhonen-Björkman (DocMus) Thesis: Musikerröster i Betsy Jolas musik – dialoger och spelerfarenheter i analys
  • Sari Muhonen (MuTri) Songcrafting practice: A teacher inquiry into the potential to support collaborative creation and creative agency within school music education

2015

  • Alesaro Juhani (DocMus) The Apparition from the forest. A treatise on Satz in the music of Jean Sibelius.
  • Kallio Alexis (MuTri) Navigating (un)popular music in the classroom: Censure and censorship in an inclusive, democratic music education
  • Harju Tommi (DocMus) Kirjeitä, kirjoja ja musiikillisia pienyhteisöjä. Johann Gottfried Waltherin (1684–1748) merkitys kanonisoituneessa musiikinhistoriassa
  • Kuoppamäki Anna (MuTri) Gender lessons: girls and boys negotiating learning community in Basics of Music
  • Pulkkis Anna (DocMus) Alternatives to Monotonality in Jean Sibelius’s Solo Songs

2014

  • Lindberg Kai (DocMus) Aspects of Form and Voice-Leading Structure in the First Movements of Anton Bruckner’s Symphonies No. 1, 2, and 3
  • Ravolainen Kaija (DocMus) The Singer in the Ecclesiastical Hierarchy. The Early History of the Order
  • Nikkanen Hanna (MuTri) Musiikkiesitykset ja juhlat koulun toimintakulttuurin rakentajina
  • Enbuska Jukka (MuTri) “Ko mie tuon ensimmäisen tiijän, niin mie tiijän kaikki”: nuotinlukemisen rakentuminen dialogina eräällä kolmannella luokalla
  • Wicklund Tuija (DocMus) Jean Sibelius’s En saga and its two versions: genesis, reception, edition, and form

2013

  • Odendaal Albi (MuTri) Perceptual Learning Style as an Influence on the Practising of Instrument Students in Higher Music Education
  • Ylivuori Sakari (DocMus) Jean Sibelius’s Works for Mixed Choir. A Source Study
  • Wahlfors Laura (DocMus) Muusikon kumousliikkeet: intiimin etiikkaa musiikin käytännöissä
  • Pohjannoro Ulla (DocMus) Sävellyksen synty. Tapaustutkimus säveltäjän ajattelusta.
  • Rantanen Saijaleena (MuTri) Laulun mahti ja sivistynyt kansalainen. Musiikki ja kansanvalistus Etelä-Pohjanmaalla 1860-luvulta suurlakkoon
  • Jaakkola Soila (MuTri) Polkuja kuorosäveltapailuun – Kuorosäveltapailukirjat aikuisen kuorolaulajan nuotinluku- ja säveltapailutaidon kehittäjinä

2012

  • Partti Heidi (MuTri) Learning from cosmopolitan digital musicians: Identity, musicianship, and changing values in (in)formal music communities
  • Rikandi Inga (MuTri) Negotiating Musical and Pedagogical Agency in a Learning Community – A Case of Redesigning a Group Piano Vapaa Säestys Course in Music Teacher Education
  • Ketomäki Hannele (DocMus) Oskar Merikannon kansalliset aatteet. Merikannon musiikkijuhlatoiminta sekä ooppera Pohjan neiti ja kuorolaulut venäläistämiskauden laulu- ja soittojuhlien ohjelmissa
  • Vuori Hilkka-Liisa (DocMus) Neitsyt  Marian yrttitarhassa – Birgittalaissisarten matutinumin suuret responsoriot

2011

  • Ilomäki Lotta (department of composition and music theory) Search of Musicianship: A Practitioner-Research Project on Pianists’ Aural-Skills Education
  • Järvio Päivi (DocMus) Laulajan sprezzatura – Fenomenologinen tutkimus italialaisen varhaisbarokin musiikin laulaen puhumisesta

2010

  • Muukkonen Minna (department of music education) Monipuolisuuden eetos. Musiikin aineenopettajat artikuloimassa työnsä käytäntöjä.
  • Nummi-Kuisma Katarina (DocMus) Pianistin vire. Intersubjektiivinen systeeminen ja psykoanalyyttinen näkökulma virtuoosietydin soittamiseen.
  • Alanne Sami (department of music education) Music Psychotherapy with Refugee Survivors of Torture. Interpretations of Three Clinical Case

2009

  • Huttu-Hiltunen Pekka (department of folk music) Länsivienalainen runolaulu 1900-luvulla. Kuuden runolaulajan laulutyylin kulttuurisensitiivinen musiikkianalyysi.
  • Tiitu Leena (department of church music) Kanttorin ammattikuva, Kanttoreiden käsitys ammatistaan ja siihen kohdistuvasta ulkopuolisesta vaikutuksesta
  • Unkari-Virtanen Leena (department of music education) Moniääninen musiikinhistoria. Heuristinen tutkimus musiikinhistorian opiskelusta ja opettamisesta
  • Heikinheimo Tapani (department of music education) Intensity of Interaction in Instrumental Music Lessons.
  • Heikkilä Leena (DocMus) Holger Fransman – suomalaisen puhallinmuusikon taiteilijakuva.

2008

  • Saarilammi Marja-Liisa (DocMus) Meediotaiteilijasta mediataitajaksi. Taiteilijan kulttuuriset tarinamallit musiikkialan erikoislehdessä.
  • Ilomäki Tuukka (DocMus) On the Similarity of Twelve-Tone Rows
  • Hakalahti Iina-Karita (DocMus) Maestro Francisco Correa de Arauxo’s (1584–1654) Facultad Orgánica (1626) as a Source of Performance Practice
  • Hannikainen Päivi-Liisa (department of church music) Pohjanmaan musiikkikulttuuria menneiltä ajoilta

2006

  • Hairo-Lax Ulla (department of music education) Musiikkiterapiaprosessin merkittävät tekijät ja merkittävät hetket päihteettömän elämäntavan tukijoina
  • Hannikainen Jorma (Kuopio department) Suomeksi suomalaisten tähden: kansankielisen tekstin ja sävelmän suhde Michael Bartholdi Gunnæruksen suomenkielisessä Officia Missæ -introituskokoelmassa (1605)
  • Kuula Pentti (department of church music) Viipurin Musiikin Ystävien orkesteri suomalaisen musiikin ja kansallisen identiteetin edistäjänä 1894–1918
  • Virtanen Timo (department of composition and music theory) Jean Sibelius, symphony no 3. Manucript Study and Analysis.

2005

  • Broman-Kananen Ulla-Britta (DocMus) På klassrummets tröskel: om att vara lärare i musikläroinrättningarnas brytningstid
  • Numminen Ava (DocMus) Laulutaidottomasta kehittyväksi laulajaksi: tutkimus aikuisen laulutaidon lukoista ja niiden aukaisemisesta

2004

  • Arho-Tiensuu Anneli (DocMus) Tiellä teokseen. Fenomenologinen tutkimus muusikon ja musiikin suhteesta länsimaisessa taidemusiikkikulttuurissa.
  • Huhtanen Kaija (DocMus) Pianistista soitonopettajaksi: tarinat naisten kokemusten merkityksellistäjinä
  • Väisälä Olli (department of composition and music theory) Prolongation in early post-tonal music: analytical examples and theoretical priciples

2003

  • Tuovila Annu (DocMus) “Mä soitan ihan omasta ilosta! “Pitkittäinen tutkimus 7–13-vuotiaiden lasten musiikin harjoittamisesta ja musiikkiopisto-opiskelusta.”
  • Rautiainen Katri-Helena (department of music education) Laulutunnin ulkoinen ja sisäinen rakenne. Aksel Törnudd (1874–1923) seminaarien ja kansakoulun lalunopetusmenetelmien kehittäjänä 1893–1941.
  • Maijala Pirre (DocMus) Muusikon matka huipulle. Soittamisen ekperttiys huippusoittajan itsensä kokemana.

2002

  • Kuusi Tuire (department of composition and music theory) Set-Class and Chord: Examing Connections Between Theoretical Resemblance and Perceived Closeness
  • Ryynänen-Karjalainen Lea (department of church music) Sukupuolesta huolimatta – naiskanttorit Suomen evankelisluterilaisessa kirkossa
  • Vuori Marja (DocMus-) Katson, soitan, läpielän. Pianistisia kokemuksia prima vista -soittamisesta
  • Heimonen Marja (DocMus) Music, Education & Law. Regulation as an Instrument
  • Westerlund Heidi (department of music education) Bridging, Experience, Action, and Culture in Music Education
  • Taitto Ilkka (department of church music) Fragmenta membranea IV. Suomen keskiaikaisen kirkkolaululähteistön inventointi

2001

  • Sintonen Sara (department of music education) Mediakasvatus ja sen musiikilliset mahdollisuudet

1999

  • Nordström Tor (department of church music) Francois Benoist, orgel och ideologi. En undersökning av Benoists orgelmusik och pedagogiska verksamhet i deras kontext.

1998

  • Suurpää Lauri (department of composition and music theory) Music and Drama in Six Beethoven Overtures: Interaction between Programmatic Tensions and Tonal Structure.
  • Martikainen Juhani (department of church music) Orglar i Finland från tiden 1600–1800 – deras byggare, historia, konstruktion och stil
  • Smolander-Hauvonen Annikki (department of music education) Paul Salminen – suomalaisen konserttikanteleen ja soittotekniikan kehittäjä

1996

  • Laurson Mikael (sävellyksen ja musiikinteorian osasto) PATCHWORK – A Visual Programming language and some musical Applications

1995

  • Castrén Marcus (department of composition and music theory) A Similarity Measure for Set-Classes
  • Hyvönen Leena (department of music education) Ala-asteen oppilas musiikin kuuntelijana

1994

  • Pelto Pentti (department of church music) Kaksi suomalaista urkuperinnettä

1993

  • Tulamo Kirsti (department of music education) Koululaisen musiikillinen minäkäsitys, sen rakenne ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä

1990

  • Garam Lajos (department of music education) The Influence of the Spatial-Temporal Structure of Movement on Intonation during Changes of Position in Violin Playing

Applied Study Programme

2019

  • Alejandro Olarte (MuTri) Elements of Electroacoustic Music Improvisation and Performance – A Pedagogical Toolkit.
  • Markus Sarantola (DocMus) Runojaloista romantiikkaan. Vanhemman musiikin esittämiskäytännöt sinfoniaorkestereissa.

2017

2016

  • Ritva Koistinen-Armfelt (DocMus) Book; Kehollisuus ja kosketus kanteleensoitossa. Website: Moniaistinen liikkeellisyys kanteleen soittotekniikoissa.
  • Vesa Norilo (MuTri) Kronos – Reimagining Musical Signal Processing

2015

2014

2012

  • Löytty Sakari (DocMus) People’s church – people’s music. Contextualization of liturgical music in an African church
  • Rantala Olli (DocMus) Klaveerit rinnakkain. Urkujen- ja pianonsoiton opinnot Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin koulutuksessa. Urkujen- ja pianonsoiton rinnakkaiset opinnot. Opettajan opas.
  • Raijas Reima (DocMus) Transkriptio pianistin muusikkouden avartajana

2010

2009

  • Poutiainen Ari (department of jazz music) Stringprovisation. A Fingering Strategy for Jazz Violin Improvisation.

2008

  • Jääskeläinen Kristiina ja Eskelinen Karipekka (department of music education) Huilu, klarinetti ja pianotrio musiikkioppilaitoksen perustasolla. Uuden oppimaterialin kehittäminen ja sen toimivuuden testaus.
  • Tötterström Jouko (Kuopio department) Pianoduon haasteet. Käytännölliset ja pedagogiset kysymykset sekä sävellyskokoelma.
  • Nieminen Rauno (department of folk music) Soitinten tutkiminen rakentamalla. Esimerkkinä jouhikko.

2006

  • Kuuskankare Mika (DocMus) ENP Expressive notation package tietokoneohjelmat – musiikkinotaatio

2005

  • Djupsjöbacka Gustav (DocMus) “Not a single note may be changed!” toward a critical edition of Toivo Kuula’s songs.

2003

  • Kukkamäki Päivi (DocMus) Laulun myötä kasvuun. Laulusuzukimenetelmän loppuraportti.

2001

  • Vapaavuori Pekka (Kuopio department) Viisi muunnelmaa Anders Wåhlströmin teemasta. Soinnin ja soitettavuuden parametrit Wahlström-klavikordin rekonstruktioissa.