Photo: Arttu Muukkonen

Tohtorintutkinto: Historialliset esittämiskäytännöt kiinnostavat orkestereita

Markus Sarantola haluaa tohtorintutkinnollaan lisätä suomalaisten sinfoniaorkestereiden tietoutta vanhoista esittämiskäytännöistä. Moderneissa orkestereissa keskustelu historiallisista käytännöistä on usein vähäistä muun muassa siksi, että kielenkäyttö tai ajattelutapa ei ole ehtinyt vakiintua. Sarantolan taiteellisen soveltajakoulutuksen tohtorintutkinto Runojaloista romantiikkaan. Vanhemman musiikin esittämiskäytännöt sinfoniaorkestereissa tarkastetaan Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa 26.10.2019.

Sarantola on tutkinnossaan perehtynyt klassismin ja varhaisromantiikan aikakausien musiikin esittämistapoihin, erityisesti musiikin muotoiluun, vibraton käyttöön ja orkesterisoinnin historiaan. Tutkinnon opinnäytekokonaisuus muodostuu artikkelikokoelmasta, kahdesta kamarimusiikkikonsertista sekä soveltajaprojektin raportista. Lisäksi tutkinto on tuottanut vanhan musiikin kurssin Lappeenrannan musiikkiopistolla, lukuisia erityyppisiä kirjoituksia, esitelmiä Suomessa ja ulkomailla, suuren määrän eri tavoin sanallistettua tietoa sekä myös käytännön taitoja.

Sarantola on työskennellyt vuosikymmeniä sekä moderneissa orkestereissa että historiallisiin esittämiskäytäntöihin erikoistuneissa yhtyeissä. Hänellä on ollut mahdollisuus seurata, kuinka barokin, klassismin ja lopulta myös romantiikan ajan tiedostavat esitystavat ovat alkaneet levitä ammattiorkestereissa. Sarantola toteaa, että viime vuosikymmeninä asenteet ovat muuttuneet.

- 1990-luvulla aihepiirille saatettiin vielä naureskella, mutta nyt suhtautuminen on jo toisenlaista. Kokemusta eri aikakausien tyyleistä kertyy silti edelleen vain harvakseltaan. Orkestereissa vierailee kyllä vanhemman musiikin asiantuntijoita, mutta heidän tarjoamansa anti jää usein satunnaisten käyntien varaan.

Sarantolan mukaan kiinnostus on lisääntynyt mutta ei vielä arkipäiväistynyt. Hän toivoo pystyvänsä tarjoamaan orkestereille tietoa historiallisista esitystavoista käytävän keskustelun tueksi.

- Barokin tai klassismin esittämiskäytännöt eivät ole kahle tai vastakohta jollekin, vaan ne tarjoavat esittäjille monenlaisia vapauksia ja avaavat samalla oven valtaisaan ohjelmistolliseen aarreaittaan. Se tarkoittaa paljon muutakin kuin klassisen musiikin kaanonista tuttuja perusteoksia. Haastan jokaisen muusikon historialliselle tutkimusretkelle – aineistot ja alkuperäiset lähteet vuosisatojen takaa ovat nykyään helposti kenen tahansa saatavilla!

Kuuntele Sarantolan haastattelu SoundCloudissa

Lisätietoja: 
Markus Sarantola

Markus Sarantolan tohtorintutkinnon tarkastustilaisuus
26.10.2019 klo 17.00 Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Wegelius-sali, Töölönkatu 28, 4. kerros.

Taiteellisen soveltajakoulutuksen mukaisen tohtorintutkinnon otsikko on: ”Runojaloista romantiikkaan. Vanhemman musiikin esittämiskäytännöt sinfoniaorkestereissa.”

Kolmesta artikkelista, kahdesta konsertista sekä raportista koostuvan kokonaisuuden tarkastavat Prof. Dr. Tomi Mäkelä ja MuT Tommi Hyytinen sekä MuT Veli-Markus Tapio konsertteja arvioineen lautakunnan puheenjohtajana.
Lautakuntaan ovat lisäksi kuuluneet Anssi Mattila, Antti Tikkanen, Tommi Aalto ja Tommi Hyytinen.

Tarkastustilaisuuden valvojana toimii MuT Päivi Järviö.

Lisätietoa musiikin alan tohtorikoulutuksesta Taideyliopistossa