Photo: Helena

Teatteripedagogiikan opiskelijat valmistautuvat esityksiin Palestiinassa

Taideyliopiston teatteripedagogiikan opiskelijat ovat kahden kuukauden ajan ohjanneet kahta teatterityöpajaa Al’Aroupin pakolaisleirissä Palestiinassa. Teatteriryhmien työ huipentuu huhtikuun lopulla pidettäviin esityksiin.

Teatteripedagogiikan opiskelijat Helena, Annukka ja Petra ovat ohjanneet kahta teatteriryhmää Al'Aroupin pakolaisleirissä helmikuusta lähtien. Naisista koostuvan teatteriryhmän esitys Women’s World  käsittelee kahden eri kulttuurin (Palestiinan ja Suomen) naisten pelkoja ja unelmia. Toisen, teini-ikäisistä pojista muodostuvan teatteriryhmän The Faces of The Pool -esitys tarkastelee elämän valintoja, mahdollisuuksia ja unelmia. Elämän suuria kysymyksiä kysytään hylätyn, vedettömän uima-altaan äärellä. Esitykset pidetään 20.4., 21.4. ja 22.4.

"Prosessi on ollut äärimmäisen rikas ja monisävyinen. Pojat ovat olleet äärimmäisen motivoituneita työpajojen alusta saakka. Vaihtoehdot vapaa-ajan vietolle Al'Aroupissa ovat rajalliset. Ne vaihtoehdot, jotka minä tiedän, ovat kadulla hengailu, telkkarin katsominen tai kivien heittely Israelin sotilaita kohti. Kun pojat saapuvat treeneihin, he ovat täynnä nuoren miehen pitelemätöntä energiaa. Mutta ihmeellistä heissä on myös keskittymisen ja kuuntelemisen taito”, Helena kertoo toisen teatteriryhmän nuorista osallistujista.

Teatterityöpajojen toiminnasta on uutisoinut myös paikallinen media. Videossa on palestiinalaisen satelliittikanava Ma’an raportti:

Video on arabiaksi, mutta suomenkielisen tiivistelmän voi lukea alta. Videon tekstikäännöksen on tehnyt Suvi Laakso.

Al-Arroubin leirin nuoret onnistuivat toteuttamaan unelmaansa perustaa teatteri pakolaisleiriin. Hazim (haastateltavan nimi) opiskeli taidetta Saksassa ja palasi toteuttaakseen ambitionsa ja aloitti leirissä koulutusohjelman. Nyt hänellä on apunaan kolme osaavaa harjoittelijaa Suomesta, jotka tulivat kolme kuukautta sitten valmistamaan teatterilaisia ensimmäisiä esityksiä varten. Koulutuspaikaksi löydettiin ei-käytössä-oleva uima-allas.

HAASTATTELU 1 (Hazim): ”Halusin toteuttaa tämän asian näiden ihmisten kanssa ja erityisesti köyhien leirin asukkaiden ja heidän, jotka eivät ole opiskelleet ja myös heidän, jotka ovat opiskelleet. Teatteri rakentuu henkilökohtaisten taustojen varaan. Mitä tahansa omia kokemuksia voi esittää, ja työskentelemme myös traumojen parissa."

Tässä suurin osa harjoittelijoista, kirjoittajista/avustajista ja lapsista esittävät miehitystä. He eivät tuo minkäänlaista lavastusta tai puvustusta esitykseensä vaan taiteellinen viesti tulee vahvasti esiin näyttelijöiden ilmaisussa.

HAASTATTELU 2 (poika): ”Näen, että jokainen ihminen tässä leirissä hyötyy tästä teatterista, jokaisella täytyy jotain - - ja tämä teatteri on taistelua pelko vastaan, jota minä näen tämän monissa ihmisissä.”

HAASTATTELU 3 (Annukka): ”Näen, että yhteistyö teatterin pojilla sujuu hyvin, mikä on teatterityön perusta.”

Tämä huone on yksi teatteriryhmän käyttämistä tiloista - - tämän jälkeen puhetta parempien tilojen tarpeesta - -

HAASTATTELU 4 (mies): ”Toimimme niin hyvin ja niin paljon kuin mahdollista, teemme yksinkertaisia asioita ja monet asiat ovat mahdollisia, vaikka tämä ei ole kunnon teatteri. Aloitamme tästä.”

Tämä teatteri vaatii yleisöltä tarkkaavaisuutta, koska ilmaisu on vahvasti riippuvaista näyttelijöiden ilmaisukyvystä. 

Opiskelijoiden vaihtokokemuksista Palestiinassa voit lukea myös Rajalla-blogista. Lue viimeisin kirjoitus Helenalta.