Suuria tunteita ja tiukkaa taloudenpitoa

Kulttuuri on koulutuksen tavoin osa sivistysvaltion selkärankaa. Arkityön vastapainoksi me tarvitsemme kulttuurielämyksiä, joista voimme ammentaa uutta omaankin työhömme.

Yhtäkkiä ihoni on kananlihalla. Olen tunnistanut suosikkiaariani ja hetki vie mennessään.

Mieleeni muistuu, miten Kari Heiskanen Savonlinnassa kuvaili meille oopperan olemusta Sevillan parturin harjoituksissa. Hänen mukaansa ooppera on monen muuttujan taideluoma, jonka vaikutus onnistuessaan on valtava. ”Ooppera vaikuttaa tavalla, jota ei pysty jäljittämään. Tietämättä, mistä tunne syntyy, yhtäkkiä vain tunnet kyyneleet, ilon tai tuskan”, sanoi Heiskanen.

Kun sitten istuin myöhemmin kuuntelemassa La Scalan esitystä, ymmärsin, mitä hän oli tarkoittanut. Minulle ooppera onkin juuri tunteiden taidetta. En ole erityisen musikaalinen, mutta silti minulle oopperassa tärkeintä on musiikki – ei juoni, vaikka kirjallisuutta opiskellessani opin analysoimaan juuri sisältöjä. Musiikin vietäväksi heittäytyminen on virkistävää, uudistaa mieltä.

Savonlinnan oopperajuhlien hallituksessa minulle on toisaalta avautunut mahdollisuus kuulla taiteellisen johtajan upeita analyysejä eri oopperoista, taiteilijoista ja oopperataloista. Olen saanut kurkistaa tunteiden taakse ja oppinut, miten kovan työn takana onnistunut ooppera on. Taustatiedot ovat auttaneet ymmärtämään, miten paljon työtä näennäisen vaivattomuuden taakse kätkeytyy. Näinhän on vähän kaikessa työssä. Mestarillinen suoritus vaatii tarkkaa suunnittelua ja harjoitusta myös työelämässä.

Olen oppinut paljon myös oopperoiden karusta taloudellisesta puolesta ja siitä, miten suurella sydämellä ja pienin rahoin oopperaa monesti tehdään. Savonlinnassakin 80 prosenttia tuloista tulee lipputuotoista. Joka kesä juhlien taustalla oleva voittoa tavoittelematon yhdistyksemme pidättää jännityksestä henkeään, toivoo sopivia säitä ja riittäviä lipputuloja, jotta jatkossakin voidaan panostaa korkeatasoiseen ohjelmistoon. Kilpailemme yleisöstä muiden kesätapahtumien kanssa.

Arvostan suuresti sitä yli tuhannen ihmisen joukkoa, joita tarvitaan oopperoiden taustalle joka kesä. He tekevät työtä sydämellään, vahvasti sitoutuneina Olavinlinnan upeissa, mutta joskus varsin haastavissa puitteissa.

Taiteen ja talouden liitto ei aina ole helppo. Mutta huolet unohtuvat, kun valot sammuvat ja kapellimestarin tahtipuikko nousee. Vaikka ooppera on kaikkien aistien taidetta, huomaan nauttivani parhaista osuuksista silmät kiinni.

Arja Suominen on Finnairin viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja. Vapaa-aikanaan hän nauttii monipuolisesti kulttuurista, muun muassa oopperasta ja kuvataiteista. Suominen on myös Savonlinnan Oopperajuhlien hallituksen varapuheenjohtaja.

Kirjoitus on osa Kauppalehdessä julkaistavaa blogisarjaa, jossa Taideyliopisto kutsuu eri tahoja keskustelemaan taiteen merkityksestä yhteiskunnassa. Taideyliopisto syntyi vuonna 2013 Kuvataideakatemian, Sibelius-Akatemian ja Teatterikorkeakoulun yhdistyessä.