Musiikkikasvatuksen pääsykokeissa haetaan koulutettavuutta

Musiikkikasvatuksen valintakokeissa etsitään pääsääntöisesti musiikillisesti monipuolisesti lahjakasta persoonaa, joka tulee pärjäämään opettajan tehtävissä. - Siis oikeanlaista musiikkikasvattajatyyppiä, summaa lehtori, aineryhmän varajohtaja Toni Mäkinen.

Kolmivaiheisissa valintakokeissa testataan sekä musikaalisuutta, pedagogisia kykyjä että musiikillista yleissivistystä ja kirjallisia taitoja. Hakija asetetaan osaksi kuororivistöä ja keskusteluryhmää. Hän esiintyy lautakunnalle laulaen ja soittaen useaan kertaan, kirjoittaa esseen ja käy läpi sekä rytmi- että säveltapailutestit. Lisäksi hakijan eteen asetetaan luokallinen ”ihan oikeita oppilaita” ja tehtävä, joka lapsille tai nuorille opettaa.

- Valintakokeissa me testaamme niitä valmiuksia, joita tarvitaan pitkin opintoja ja myös tulevassa työelämässä – periaatteessa sellaisia taitoja, joista myös valmistuminen voi pahimmillaan jäädä kiinni, Mäkinen summaa.

Hän muistuttaa, että ensimmäisessä vaiheessa yhdelle hakijalle on aika noin viisitoista minuuttia joten ei pidä hämmentyä tai loukkaantua, jos lautakunta keskeyttää suorituksen. Minkälaisia ihmisiä tällä monivaiheisella mankelilla opiskelijoiksi sitten nimenomaan etsitään?

- Etsimme hakijoita, jolla on monipuoliset musiikilliset taidot ja pedagogiset ja sosiaaliset valmiudet – sanalla sanoen: koulutettavuus. Kaikessa ei toki tarvitse olla valmis, mutta pitää olla soveltuva musiikinopettajan tehtäviin. Hyvin pitkä musiikillinen koulutustausta ei välttämättä takaa koulutettavuutta musiikinopettajan tehtäviin, Mäkinen muistuttaa.

Pyrkijöitä Mäkinen kehottaa muun muassa preppaamaan musiikkitiedon valmiuksiaan.

- Meillä on ollut hakijoita, jotka eivät vaikkapa tiedä millä vuosisadalla jotkut merkittävimmät klassisen musiikin säveltäjät ovat syntyneet, Mäkinen huomauttaa.

Hakemisesta kiinnostuneen kannattaa hioa monipuolisia muusikontaitojaan kuten esimerkiksi instrumenttien hallintaa, laulua, korvakuulolta soittamista, vapaata säestystä, prima vistaa, rytmiikkaa ja säveltapailua.

- Ei ole haitaksi, jos on ollut mahdollisuus myös harjoitella pedagogisia taitoja esimerkiksi koulumaailmassa. Siinä toisaalta myös selviää aika nopeasti, onko hakeutumassa oikealle alalle. Muista myös pyytää palautetta valintakokeen jälkeen!, vinkkaa Mäkinen.