Muovinkierrätysinto saavutti oopperanäyttämöt – Alcinan puvuissa hyödynnetään kierrätysmuovia

Alcina on lumonnut ritari Ruggieron rakastumaan itseensä ja jäämään noitumalleen saarelle. Bradamante, Ruggieron kihlattu saa selville miehensä olinpaikan, pukeutuu mieheksi ja lähtee pelastamaan rakastettuaan. Kuinka ollakaan Morgana, Alcinan sisko rakastuu palavasti naamioituun Bradamanteen.

Händelin Alcina-ooppera on näyttävä kokonaisuus, joka on täynnä noituutta, upeita aarioita ja ovelia valeasuja. Puvustuksen suunnittelusta vastaavat Elina Ström, Riikka Mäntymaa ja Csilla Szlovak. Miten puvut syntyvät?

– Oopperan visuaalinen ilme luodaan yhdessä työryhmän kanssa. Ohjaajalla on teemoja, joita hän on halunnut nostaa esiin, mutta suunnittelussa kyse on yhteistyöstä ja kommunikaatiosta. Pyrimme toteuttamaan yhteistä visiota omien osa-alueidemme näkökulmasta, Aalto-yliopistossa pukusuunnittelun maisterintutkintoa suorittava Elina Ström sanoo.

Puvuilla voi kertoa paljon esimerkiksi hahmon statuksesta, siitä mihin ryhmään hän kuuluu sekä roolihahmon sisäistä ajatusmaailmaa. On myös tärkeää pohtia asuja käytännöllisistä lähtökohdista työskenneltäessä taiteellisissa produktioissa. Voiko asussa juosta, kiivetä puuhun? Oopperassa esiintyjä saattaa haluta asuunsa puristusta keskivartaloon, sillä tuki jopa helpottaa laulamista.

– Olen lumoutunut oopperan maailmasta. Laulu on niin fyysinen tapahtuma, että puku vaikuttaa siihen merkittävästi, Ström jatkaa.

Alcinassa on käytetty paljon kierrätysmateriaalia. Visuaalisilla elementeillä teoksen sisälle onkin saatu luotua täysin uusi teema. Noidutun saaren asukkaat hyödyntävät roskat, esimerkiksi käytetty muovi näkyy niin lavasteissa kuin puvustuksessakin. Mutta ulkopuolelta tulevat pelastajat eivät osaa kunnioittaa saaren luontoa samalla tavalla.

– Puvustuksen avulla maailmojen välille on tarkoituksella luotu suuri kontrasti. Saarelaisten asuissa on luonnonläheisiä värejä, jotka yhdistyvät kierrätettyyn muoviin. Heidän asuissaan on paljon hapsuja, lankapaneeleita ja esimerkiksi makramee- solmintatekniikkaa on hyödynnetty koristuksissa. Pelastajien asutkin ovat kuin eri maailmasta, heillä on paljon neonvärejä sekä teknisiä, extreme -varusteita mukanaan.

Teksti: Eini Vuorinen


Alcina

Sibelius-Akatemian ooppera, orkesteri ja kuoro
Vilppu Kiljunen, ohjaus
I-Han Fu ja Sebastian Zinca, musiikinjohto
Jari Koivistoinen, kuoronjohto
Aapo Häkkinen, musiikillinen asiantuntija
AALTO Artsin opiskelijat, Riikka Mäntymaa, Csilla Szlovák ja Elina Ström, Sofia Pantouvakin johdolla, pukusuunnittelu
Tuija Luukkainen, maskeeraussuunnittelu
Sirje Ruohtula, valo- ja tilasuunnittelu

Rooleissa

Alcina: Réka Bata
Morgana: Minna-Leena Lahti
Ruggiero: Rachel McIntosh
Bradamante: Ricciardo Isabella Shaw
Oronte: Topias Lundell
Melisso: Jussi Vänttinen / Henri Tikkanen

Esitykset

Pe 5.4. 18.30
La 6.4. 16.00
Su 7.4. 16.00
Ti 9.4. 18.30
Sonore, Musiikkitalo
Osta liput

Ma 15.4. klo 18.30
Sibelius-sali, Järvenpää-talo, Hallintokatu 4, Järvenpää
Osta liput