Kansalaisrauhaa!

Ensi vuoden Sibafestin taiteellinen johtaja Atso Almila haluaa luoda musiikilla siltoja ihmisten välille.

Kun kapellimestari-professori Atso Almilaa pyydettiin vuoden 2018 Sibafest-festivaalin taiteelliseksi johtajaksi, hänen ei tarvinnut miettiä vastausta pitkään. Seuraavaksi oli festivaalin teeman valitsemisen aika. Mistä aiheesta Suomessa pitäisi keskustella vuonna 2018?

Ilmiselvä teema oli tietenkin kansalaissodan 100-vuotismuistovuosi.

– Jo Sibeliuksen 150-vuotissyntymäpäivien ja Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlien yhteydessä minua ihmetytti, ettei vuoden 1918 kaltaisesta murroksesta mainittu halaistua sanaa, kapellimestari- ja orkesterikoulutuksen professorina työskentelevä Almila ihmettelee.

Mutta miten suurta teemaa pitäisi käsitellä? Kansalaissota. Kansalaisrauha. Sanaleikki putkahti Almilan mieleen jo samana päivänä, ja niin festivaalin kantavaksi teemaksi muodostui kansalaisrauhan ajatus.

Teema sopii yhteiskunnallisena keskustelijana tunnetulle Almilalle hyvin. Traagisen historian muistamisen lisäksi hän haluaa kääntää katseen tulevaisuuteen: miten rakennetaan rauhaa kansalaisten välille vuonna 2018 ja mikä voi olla taiteen rooli tässä rakennustyössä?

Sibafest on Taideyliopiston Sibelius-Akatemian suurin festivaali, jolla esiintyy niin opiskelijoita, opettajia kuin vierailevia taiteilijoitakin. Historiaa ja sodan universaalia traagisuutta käsitellään ensi vuoden festivaaliohjelmissa esimerkiksi Igor Stravinskyn sata vuotta täyttävässä Sotilaan tarina -teoksessa, joka toteutetaan tanssi-, teatteri- ja musiikkiopiskelijoiden yhteistyönä.

Laulaja Heikki Laitinen ja harmonikkataiteilija Kimmo Pohjonen ovat luvanneet päivittää rakastetut Murhaballadinsa kansalaisrauha-teemaan. Konserttien ohessa järjestetään myös keskustelusarja, jossa käsitellään sekä ajankohtaisia teemoja että esimerkiksi taiteilijan roolia sodan keskellä.

Yksi ensi vuoden festivaalin helmi on laulumusiikin, kirkkomusiikin ja vanhan musiikin opiskelijoiden sekä Jubilate-kuoron yhteistyönä esittämä Georg Friedrich Händelin oratorio The Triumph of Time and Truth. Kyseessä on teoksen ensimmäinen kokonaisesitys Suomessa.

– Toivon, että onnistumme paitsi luomaan analyyttisen katseen menneisyyteen, myös toiveikkaan katseen tulevaisuuteen, Almila kertoo.

Seitsemättä kertaa järjestettävän festivaalin tekemiseen osallistuu musiikki- ja taideopiskelijoita oopperalaulajista kansanmuusikoihin ja jazzartisteista näyttelijöihin. Osallistumisen ja yhteisöllisyyden teemat näkyvät festivaalissa myös siten, että ohjelmaa suunnataan tänä vuonna edellisiäkin vuosia enemmän ryhmille, jotka eivät kuulu konserttitalojen vakiokävijöihin: lapsille, nuorille ja maahanmuuttajaryhmille.

Almilan mukaan yleisö ei jää festivaalilla pelkän katsojan ja kuuntelijan rooliin, vaan pääsee itse osallistumaan musiikin tekemiseen. Edellisvuosista poiketen festivaalin avajaispäivä on yleisöä osallistava lastenpäivä, jolloin esimerkiksi kuullaan lasten säveltämää musiikkia ammattimuusikoiden esittämänä. Päivä huipentuu Konserttisalissa järjestettävään koko perheen konserttiin, jossa nähdään muiden muassa orkesterinjohdon kapellimestariopiskelijat sekä Sibelius-Akatemian Folk Big Band ja Global Orchestra yhteiskeikalla myöhemmin julkaistavan solistin kanssa.

Almilan tavoitteena on, että pitkin viikkoa lavalle nousee useita uusia suomalaisia artisteja, joilla on monikulttuurinen tausta.

– Emme panosta isoihin tähtinimiin, vaan haluamme nostaa esiin, miten monimuotoista musiikkia Suomessa tänä päivänä tehdään. Haluamme herättää ohjelmalla kiinnostusta marginaalia kohtaan.

Juuri tässä – muun muassa – Almila näkee taiteen voiman: sen kautta voidaan vahvistaa yhteisöön kuulumisen tunnetta ja luoda siltoja ja ymmärrystä ihmisten ja ihmisryhmien välille. Ja ymmärrys taas on kansalaisrauhan säilymisen edellytys.

Sibafest 2018

  • Musiikkitalossa 27.1.–3.2.2018.
  • Yli 30 konserttia ja tapahtumaa.
  • Ohjelma julkaistaan ja lipunmyynti alkaa 18.10.
  • Lisätietoa sibafest.fi, liput www.ticketmaster.fi

Juttu on julkaistu Taideyliopiston tapahtumaliitteessä, jota jaettiin Helsingin Sanomien välissä 2.9.2017.