Janne Saksala: Klassisessa musiikissakin säilytettävä tekemisen aito intohimo

Kontrabasisti Janne Saksala on ponnistanut maailmalle Helsingin Munkkiniemestä. Legendaarisen Klaus Stollin oppiin Berliiniin aikanaan lähtenyt mies sai huippupestin Berliinin filharmonikkoihin 1994 ja on työskennellyt orkesterissa siitä saakka. Saksala vieraili kesäkuussa Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa opettamassa osana vuoden 2019 alussa käynnistynyttä kansainvälistä vierailijaohjelmaa.

Orkesterityön ohella Saksala on opettanut toistakymmentä vuotta. Hän toteaa, että opetus vie energiaa. Juuri tällä hetkellä Saksala on hakemassa elämäänsä hiukan tilaa myös omalle soittamiselle vähentämällä opetustuntejaan.

- Ainakin yritän opetella opettamista! Oppilaista helposti näkee, mikä idea tai opettamistaktiikka puree. Opettajana myös pysyy mielessä, minkä työn takana on se paikka, missä itse on juuri nyt. Olen ilmeisesti melko vaativa opettaja – mutta mielestäni opettajan on sitä myös oltava, sillä muusikkona oleminen, opiskelu ja uuden opettelu on kovaa työtä. 

Saksalan kesäkuiseen opetukseen osallistui kymmenkunta Sibelius-Akatemian kontrabasso-opiskelijaa, joiden kanssa käytiin läpi muun muassa orkesterien perusohjelmistoa ja koesoitto-ohjelmistoa.

- Kontrabassossa orkesteripaikat ja koesoitto-ohjelmisto tuntuu jotenkin korostuvan verrattuna moniin muihin instrumentteihin, sillä ero soolo- ja orkesteriohjelmiston välillä on suurempi kuin vaikkapa viulussa. Täällä taso on mielestäni ollut oikein hyvä, Saksala kiittelee. 

Sibelius-Akatemian tuoreen vierailijaohjelman kaltaisista kansainvälisistä projekteista saa Saksalan mukaan vaikutteita, ajatuksia ja inspiraatiota.

- Jokaiselta voi aina oppia jotakin ja opettajarepertuaaria on aina suotavaa laajentaa. Minusta on aina parempi kutsua kuin olla kutsumatta. On hyvä kuitenkin miettiä tarkkaan, minkälaista kansainvälistä yhteistyötä halutaan tehdä; minkälaisia kontakteja luodaan.

Klassisen musiikin kentän uudistuttava ja pysyttävä ajan tasalla

Klassisen musiikin nykytilaan Saksala suhtautuu pienellä varauksella: kilpailu on koventunut, rahoista taistellaan ja sponsoreita etsitään yhä laajemmin ja enemmän. Saksala toteaakin klassisen musiikin olevan jonkunmoisessa ongelmatilassa tällä hetkellä. 

- Jos jatkamme samaan malliin, nuoria saadaan klassisen piiriin yhä vähemmän. Onkohan niin, että muusikkoudesta on tullut liikaa ammatti ja siitä on hävinnyt tietynlainen kutsumuksellisuus? Onko yhä vähemmän niitä, jotka eivät aidosti voi elää ilman musiikkia? Monella rock-yhtyeellä on nähtävissä aivan todellinen tekemisen intohimo. Mielestäni klassisella musiikilla voi olla täsmälleen sama voima, kunhan siitä ei tehdä liikaa bisnestä. Toisaalta - jos joku konsertti on sytyttävä ja oikealla lailla inspiroitunut, kyse on energiapiiristä ja vaikutuksesta joka välittyy ilman erityistä yleisökasvatustakin. Inspiroituneisuus on se, johon itse pyrin ja sen toivoisin välittyvän myös opiskelijoille.

Saksalan nykyinen työpaikka, Berliinin filharmonikot, on jo itsessään eräänlainen klassisen musiikin instituutio. Saksalan arvion mukaan tähän on selvä syy muun muassa yksittäisten muusikoiden korkeassa tasossa – heikkoja lenkkejä ei ole.

- Tietysti siihen vaikuttaa myös orkesterimme hyvä henki – ja mahtava konserttisali. Uusi pääkapellimestarimme Kirill Petrenko on myös aivan loistava: hänen kanssaan jokainen konsertti ollut sellainen, että on ollut vaikea pysyä nahoissaan – orkesterimme tulevaisuus näyttää hyvältä!

 

Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kansainvälinen vierailijaohjelma on Sibelius-Akatemian koulutusta täydentävä ohjelma, johon kutsutaan oman erityisalueensa johtavia taiteilijoita ja pedagogeja eri puolilta maailmaa. He työskentelevät Sibelius-Akatemian opiskelijoiden ja opettajien kanssa periodimuotoisesti, pääsääntöisesti vuoden tai kahden vuoden jaksoissa. Ohjelma toteutetaan ensimmäisen kerran vuonna 2019. Sibelius-Akatemian kansainvälistä vierailijaohjelmaa ovat mukana tukemassa Jane ja Aatos Erkon säätiö sekä Jenny ja Antti Wihurin rahasto.

https://www.uniarts.fi/visitorprogramme