Hedi Viisma tuo kromaattisen kanteleen kaikkien säveltäjien ulottuville

Hedi Viisma on taiteellisessa tohtorintutkinnossaan tutkinut ja kehittänyt kromaattisen kanteleen soittotekniikoita ja laajentanut soittimelle tarjolla olevaa ohjelmistoa. Tutkinnon myötä syntyi käsikirja, jonka avulla kromaattiselle kanteleelle säveltävät voivat perehtyä instrumentin ominaisuuksiin ja mahdollisuuksiin. Viisman tutkinto on sekä Suomessa että Virossa ensimmäinen kromaattista kanteletta käsittelevä tohtorintutkinto. Se tarkastetaan Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa 9. maaliskuuta 2019.

Kromaattinen kantele on alun perin Virossa soitinrakentaja Väinö Maalan vuonna 1953 kehittämä kantelemalli, jossa on kromaattisen sävelasteikon viritys neljän tai viiden oktaavin ulottuvuudella. Kielten määrä voi vaihdella 50 ja 61 välillä. Viisma kertoo, että soittimelle ei ole toistaiseksi olemassa kovin paljon aloittelijoille sopivaa opetusmateriaalia. Viisman kirjallinen työ on kromaattisen kanteleen käsikirja säveltäjille. Siinä Viisma tarkastelee kromaattisen kanteleen käyttömahdollisuuksia ja tarjoaa säveltäjille eväitä uuden ohjelmiston säveltämiseen tälle soittimelle. Käsikirja julkaistaan suomeksi, mutta lähiaikoina on tarkoituksena kääntää työ myös englanniksi ja julkaista se sähköisesti jokaisen halukkaan käytettäväksi.

- Nimenomaan kromaattiselle kanteleelle sävelletty ohjelmisto on melko suppea, ja koska uudet sävellykset on myös usein luotu yhteistyönä ammattimuusikoiden kanssa, ne eivät vaatimustasoltaan välttämättä sovi instrumentin soittoa aloittelevan opiskelijan ohjelmistoksi. Olen jakanut kanteleen soittotekniikat vaatimustason mukaan kolmeen eri luokkaan: perustaso, keskitaso ja ammattitaso. Tarkoituksena on antaa säveltäjälle mahdollisuus valita ja hahmottaa kappaleensa vaikeustaso. Toivon, että tämän käsikirjan avulla säveltäjä löytää välineitä mielikuvituksensa ruokkimiseen, Viisma kertoo

Viisman tutkintoon sisältyvissä viidessä konsertissa kuultiin kuuden säveltäjän uusia tilausteoksia sekä kahdeksan uutta sovitusta kromaattiselle kanteleelle. Tutkintonsa myötä Viisma on tehnyt tiiviisti yhteistyötä myös soitinrakentajien kanssa ja työstänyt uuden isomman kromaattisen kanteleen mallin. Viisman kehitystyö avaa ovia ohjelmistolle, joka aiemmin on jäänyt kanteleen ulottumattomiin.

- Soittajana pyrin löytämään säveltäjän toiveille ilmaisun, joka on kanteleella toteutettavissa. Aina löytyy soittotekninen keino, jolla päästään vähintäänkin hyvin lähelle säveltäjän toiveita. Soittajan ei pidä koskaan asettaa itselleen kanteleen käyttömahdollisuuksiin liittyviä rajoitteita. Toivon, että tutkintoni myötä sekä säveltäjät että konserttiyleisö tulevat yllättymään positiivisesti tämän soittimen monipuolisuudesta, Viisma toteaa.

Hedi Viisman tohtorintutkinnon kirjallinen osio Helda-tietokannassa

Katso video, jolla Viisma esittelee kromaattista kanteletta

Lisätietoja: Hedi Viisma,

Hedi Viisman tohtorintutkinnon tarkastustilaisuus
9.3.2019, klo 12.00 Wegelius-sali, Taideyliopiston Sibelius-Akatemia (Töölönkatu 28, Helsinki)

Tohtorintutkinnon otsikko: Kromaattinen kantele mahdollisuuksien pelikenttänä: käsikirja säveltäjille
Kirjallisen työn tarkastajat: Pekka Jalkanen, Eija Kankaanranta
Taiteelliset opinnäytteet arvioinut lautakunta: Kati Hämäläinen, Ritva Koistinen, Sinikka Kontio, Tapio Nevanlinna, Marjatta Haahti (ensimmäiset 3 konserttia), Eija Kankaanranta (2 viimeistä konserttia)

Tarkastustilaisuuden valvoja: Päivi Järviö

DocMus-tohtorikoulu, taiteilijakoulutus

Lisätietoja musiikin alan tohtorikoulutuksesta Taideyliopistossa