Photo: Susanna Metsälän kotialbumi

Alumni Susanna Metsälä: "Oli tähtiin kirjoitettua, että työskentelisin lasten kanssa"

Susanna Metsälä toimii Vaskivuoren lukiossa teatteriopettajana ja on opiskellut Teatterikorkeakoulussa teatteriopettajan maisteriohjelmassa vuosina 2002 - 2011. 

Mitä opiskelit?

Teatterikorkeakoulua ennen opiskelin Bachelor of Drama -tutkinnon Exeterin yliopistossa Englannissa. Teatterikorkeakoulussa opiskelin teatteriopettajan maisteriohjelmassa vuosina 2002 - 2011. Opintoni kestivät ennätykselliset yhdeksän vuotta.

Noihin vuosiin mahtuikin opiskelua laaja-alaisesti. Sain muun muassa rehtorin apurahan tehdä yhden opetusharjoitteluista Kosovossa. Puolitoistavuotiseksi venähtäneeltä opetusharjoittelureissulta palasin kihlattuna ja raskaana.

Siitä alkoivat käytännönläheiset elämän täydennysopinnot, joissa tärkeimmät aiheet olivat nämä: Mitä ja missä maahanmuuttaja voi opiskella? Kuka tämä lapsi on, joka tuli ulos minusta? Miten saada rahat riittämään?

 

Missä olet työskennellyt valmistumisen jälkeen?

Lienee aina ollut tähtiin kirjoitettua, että tulisin työskentelemään nuorten kanssa.
Löysin sängyn alta, valokuvakansion välistä, 7.7.2000 päivätyn Nurmijärven Sanomat -paikallislehden, jonka kesäsarjaan minua on haastateltu. Olen sanonut haastattelijalle silloin: ”Haluaisin, että teatterikasvatus saataisiin peruskoulun ja etenkin yläasteen opintosuunnitelmaan…” 

Aloitin vuonna 2005 tuotantoassistenttina Vaskivuoren lukion Punaiset ovet -musikaalissa. Vuosiansioni olivat tuolloin 1250 euroa. Seuraavana vuotena lukiossa valmistettiin musikaali Guys and Dolls, ja vuosiansioni nousivat 2000 euroon. Ansiotulokehitys jatkui nousevana vuosi vuodelta.

Sain perustettua ensimmäisen teatterikurssin lukioon vuonna 2009, ja vuonna 2013 kursseja oli kymmenen. Lähdimme mukaan kansainväliseen teatteriohjelmaan ja valmistimme musikaalin lisäksi näytelmän, minkä myötä työmääräni ylsi päätoimiseksi. Myös ansiostani tuli säännöllinen ja minusta lähes keskituloinen.

Viime vuonna työsopimukseni vakinaistettiin. Kului siis kymmenen vuotta luoda ja vakiinnuttaa teatterin opetus yhteen lukioon. Muille töille ei ole liiennyt aikaa, ja se ammatillinen valinta on täytynyt ajatuksissa työstää. Tammikuussa 2017 on ensi-illassa lukion 26. musikaali Hairspray.

 

Millaisia taitoja nykyinen työsi vaatii?

Tämän miettimiseen kuluukin aikaa. Sanat uivat näkökenttään kuin akvaariokalat etulasiin.

Työni vaatii teatterin tekemisen taitojen lisäksi metataitoja, kuten pitkäjänteisyyttä, suunnitelmallisuutta ja kokonaiskuvan näkemisen taitoa.

Lisäksi työssäni tarvitsen moniosaamista taiteen ja tuotannon tekemisessä: akkuporakoneen käytöstä kansainvälisten vieraiden vastaanottamiseen ja mediamarkkinointiin.

Tarpeellisia taitoja ovat myös kiirehtimisen taito, neuvokkuus ja havainnointi. Myös luovuuden käyttöönottokyky, yhteistyö- ja viestintätaidot, argumentointitaidot, tyyneys ja tunnetaidot mahdollistavat työni tekemisen.

Ennen kaikkea läsnäoloa, läsnäoloa ja läsnäoloa.

 

Olisitko toivonut hallitsevasi jotain taitoja, joita et opintojen aikana saanut?

En osannut opiskeluaikoina toivoa näitä asioita, mutta jälkikäteen ajateltuna pidän tärkeinä tietoa opettajan oikeuksista ja velvollisuuksista, opetussuunnitelmatyöstä ja ammattiyhdistystoiminnasta. Tieto näistä auttaa muun muassa kehittämään ja rajaamaan työtä.

 

Miten opiskelija voisi valmistautua opinnoissaan valmistumisen jälkeiseen aikaan?

Konkreettinen neuvo: Jossain vaiheessa tulet tarvitsemaan rahaa.

Jos et osaa puhua omasta osaamisestasi, osallistu työnhakuvalmennukseen ja opettele puhumaan osaamisestasi. Tee valmiiksi kaikki tehtävissä olevat itsensä markkinointitemput työllistyäksesi ja ansaitaksesi. Osaamisen markkinointia ei pidä hävetä eikä se vähennä tekemäsi taiteen arvoa. Pidä koulutuksen antamat elämän ja taiteen arvot mukanasi, jotta et hätäänny, jos paikkaa ei heti löydy.

 

Millaisia neuvoja antaisit nykyopiskelijoille?

Altista itsesi opiskelussa niille asioille, joita vastustat, välttelet, et osaa, mutta myös niille joita janoat, osaat ja rakastat. Altista itsesi asioille, joista olet varma, sekä asioille, joita et ymmärrä tai joista innostut. Tuntemamme tunteet yrittävät kertoa meille asian tärkeydestä. Niitä kannattaa kuunnella rauhassa.

Toista perusasioita. Pysyviä taitoja ja tietoja saavuttaa vain toistamalla. Se on pitkäjänteistä ja usein pitkästyttävää. Älä odota yllättäväsi ja ylittäväsi itseäsi useammin kuin harvoin. Tähän ei liity suuria tunteita tai dramatiikkaa.

 

Millaisena muistat opiskeluaikasi Teatterikorkeakoulussa?

Muistan opiskeluaikani Teatterikorkeakoulussa älyllisenä ja kokonaisvaltaisesti luovana haasteena. Todistin myös tanssi- ja teatteripedagogiikan laitoksen kehittymistä - olinhan kirjoilla erityisen kauan.

Opiskeluaikani oli ammatti-identiteetin etsimisen aikaa, ja myös koko teatteri- ja tanssipedagogiikan koulutuskenttä eli vielä silloin etsikkoaikaansa. Laitoshan on vieläkin nuori, ensi vuonna vasta 20-vuotias.

Teatteriopettaja on kummallisesti taiteentekijän ja opettajan risteymä, mutta molemmat käsitteet ovat pikkuhiljaa alkaneet kurottaa toisiaan kohti ilman hylkimisreaktiota.