Photo: Rob Verf

Saastamoinen Keynote Lecture: Andrea Giunta: What We Can or Cannot See in Latin American Art

Saastamoinen Keynote
Tiistai, helmikuu 4, 2020 - 18:00 - 20:00
Exhibition Laboratory
yleisöluento
Vapaa pääsy

Luento on englanninkielinen. Vapaa pääsy.

Argentiinalainen Giunta on taidehistorioitsija, kuraattori, tutkija ja professori, joka on julkaissut laajasti latinalaisamerikkalaisesta ja kansainvälisestä taiteesta, muistista ja politiikasta, kuvien voimasta – erityisesti Picasson Guernicasta – sekä sukupuolesta ja feminismistä taiteessa. Giuntan vierailu on osa Kuvataideakatemian ja Saastamoisen säätiön vuonna 2015 aloittamaa kuvataiteen kansainvälistymisohjelmaa, johon kuuluu luentojen lisäksi muun muassa kansainvälistä mentorointi- ja residenssitoimintaa akatemian maisteriopiskelijoille ja alumneille.

Latinalaisen Amerikan taide on esillä biennaaleissa ja näyttelyissä, ja sillä on nykypäivänä suurempi näkyvyys kuin viime vuosisadan lopussa. Amerikan valloituksen 500-vuotisjuhlinnan yhteydessä järjestettiin useita antologianäyttelyitä latinalaisamerikkalaisesta taiteesta. Nuo näyttelyt ja monet niiden jälkeen järjestetyt toivat näkyvyyttä latinalaisamerikkalaiselle taiteelle, mutta ne myös paljastivat sen ympärille muotoutuneen valkoisen ja patriarkaalisen kaanonin puutteet.

Näyttely Radical Women (2017-2018) problematisoi kaanonin katvealueet ja loi valokeilan latinalaisamerikkalaisten naistaiteilijoiden hienostuneisiin, häikäiseviin töihin. Muita alueita jäi kuitenkin edelleen varjoon. Yli puolet latinalaisen Amerikan väestöstä on afrikkalaistaustaisia tai kuuluu alkuperäiskansoihin, mutta mielikuvissa latinalaisamerikkalaisesta taiteesta heidän teoksiaan ei näy. Eikö sellaisia ole, vai emmekö me vain näe niitä?

Giuntan luento analysoi hankaluuksia, joita intersektionaalisen näkökulman luominen latinalaisen Amerikan taiteeseen tuottaa. Afrobrasilialaisen Rosana Paulinon ja Totzil-alkuperäiskansaa edustavan meksikolaisen Maruch Sántizin tuotantoa esitellään, jotta voisimme alkaa oppia kielistä ja arkistoista, jotka osoittavat, että on välttämätöntä laatia uusi taiteellisen tiedon geopolitiikka.

Andrea Giunta is a writer, curator, professor at Universidad de Buenos Aires, and visiting scholar at the University of Texas at Austin. She is Principal Reasearcher at CONICET, Argentina. Author of several books on Latin American art that include: Escribir las imágenes. Ensayos sobre arte argentino y latinoamericano (Buenos Aires, Siglo XXI, 2011); Avant-garde, Internationalism and Politics. Argentine Art in the Sixties (Durham, Duke University Press, 2007). In 2018, she published Feminismo y arte latinoamericano. Historias de artistas que emanciparon el cuerpo (Buenos Aires, Siglo XXI, 2018 – English translation forthcoming by The University of California Press). Co-curator of Radical Women. Latin American Art, 1960-1985, she is currently curating the Bienal 12. Porto Alegre, that with the title of Feminin(s). Visualities, Actions, and Affects, will open in April 2020.