Musiikkia ja filosofiaa: Musiikin hyvinvointivaikutukset

Hyvinvointivaikutukset aivotutkimuksen, geenitutkimuksen ja musiikkipsykologian näkökulmista.

X-symboli sinisellä ja violetilla taustalla.

Luento tarkastelee musiikin hyvinvointivaikutuksiin kohdistuvaa tutkimusta. Musiikkiosuudessa kuullaan tuttua ja tutunoloista sekä uutta ja yllättävää. Tutunoloisen musiikin kuunteleminen vaikuttaa geenitasolla eri tavoin kuin uusi ja erilainen. Yksilöt voivat myös käyttää musiikkia eri tavoin eri tilanteissa; joskus on tärkeää saada kuulla itselle hyvin tuttua ja turvallista musiikkia, joskus taas on syytä kuulla jotain täysin erilaista ja keskittymistä vaativaa. Uuden harjoittelu pistää aivot koetukselle, kun taas jo opitun toistaminen vahvistaa hallinnan tunnetta.

Luentokonsertissa kuullaan Olivier Messiaenin, Franz Lisztin, Gilbert Vinterin, Johan Kvandalin, Reinhold Glieren ja Nikolai Aladovin musiikkia.

Esiintyjät

Tuire Kuusi, luento

Petri Komulainen, käyrätorvi,
Kirill Kozlovski, piano

Tuire Kuusi katsoo suoraan taustaan sinistä taustaa vasten
Tuire Kuusi

MuT Tuire Kuusi toimii musiikin tutkimuksen professorina ja tutkimuksesta vastaavana varadekaanina Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa. Hänen oma tutkimuksensa kohdistuu musiikin kuulemiseen, havaitsemiseen ja muistamiseen, ja erityisen kiinnostuksen kohteena on musiikin harmonia. Hän on myös ollut tutkijana suomalaisessa musiikin vaikutuksia geenitasolla tutkivassa ryhmässä.

Petri Komulainen soittaa käyrätorvea. Kuva on otettu sivuprofiilista.
Jan Lehtola Petri Komulainen

MuM Petri Komulainen on kapellimestari, kamarimuusikko ja musiikkipedagogi sekä Sinfonia Lahden käyrätorven varaäänenjohtaja vuodesta 2001 lähtien. Komulainen on kotonaan perinteisen sinfoniarepertuaarin, oopperan ja kamarimusiikin parissa sekä kapellimestarina että instrumentalistina. Aikamme musiikki ja yhteistyö säveltäjien kanssa on hänelle erityisen läheistä; siitä esimerkkinä Harri Ahmaksen kamarioopperan Käärmesormus esitykset ja levytys vuosina 2008, 2011 ja 2015. Komulainen on ollut luomassa uuden sukupolven eri taiteenaloja yhdistävää musiikkipedagogiaa yhteistyökumppaneinaan merkittävät suomalaisorkesterit mm. Helsingissä, Lahdessa, Kotkassa ja Tampereella. Hän on levyttänyt niin kapellimestarina kuin instrumentalistinakin useita äänitteitä Bis, Ifo-, Jubal-, Fuga- ja Alba- levymerkeille. Komulainen on opettanut usean vuoden ajan Sibelius-Akatemian orkesterinjohdon koulutusohjelmassa ja kapellimestarikursseilla sekä kouluttanut eri orkestereiden puhallinsektioita. Vuodesta 2013 lähtien hän toimii uuteen musiikkiin erikoistuneen Zagros Ensemblen taiteellisena johtajana ja vuodesta 2016 alkaen Taideyliopiston Sibelius-Akatemian puhallinorkesterinjohdon lehtorina.

Kirill Kozlovsky poseeraa valkoista taustaa vasten ja katsoo oikealle kameran ohi.
Markus Kaarto Kirill Kozlovski

MuT Kirill Kozlovski on opiskellut pianonsoittoa Valko-Venäjän Musiikkiakatemiassa ja Sibelius-Akatemiassa, josta hän valmistui musiikin maisteriksi 2005. Hän jatkoi opintoja useilla mestarikursseilla sekä Wienin musiikkikorkeakoulussa ja Sibelius-Akatemian DocMus-tohtorikoulussa, josta hän valmistui musiikin tohtoriksi vuonna 2017 aiheenaan Dmitri Shostakovitshin musiikin kontekstualisointi.

Kozlovski on menestynyt kotimaisissa ja kansainvälisissä pianokilpailuissa ja tullut valituksi Finland Festivalsin vuoden 2005 nuoreksi taiteilijaksi. Hän on esiintynyt soolokonsertein ja kamarimuusikkona useilla kansainvälisillä festivaaleilla mm. Ranskassa, Saksassa, Sveitsissä, Venäjällä, Virossa ja Espanjassa. Solistina hän on esiintynyt useiden kotimaisten orkestereiden ja Minskin Filharmonisen orkesterin kanssa. Kozlovski esiintyy liedpianistina Suomessa ja ulkomailla mm. Jorma Hynnisen, Jekaterina Gubanovan, Monica Groopin, Mika Kareksen, Miina-Liisa Värelän sekä Jenni Lättilän kanssa. Kozlovskyn ensimmäinen soololevy «Shostakovich in Context» sisältää Shostakovitshin musiikin lisäksi Ilari Kailan, Matei Gheorghiun ja Mikko Nisulan pianoteoksia. Hän on myös levyttänyt mm. Richard Wagnerin kootut yksinlaulut sopraano Jenni Lättilän kanssa.

Lisätietoja: Eveliina Sumelius-Lindblom

Musiikkia ja filosofiaa -luentokonserttisarja:

Mikä on musiikin suhde yhteiskuntaan ja miten yhteiskunta kuuluu musiikissa? Nämä kysymykset ovat kiehtoneet monia säveltäjiä, muusikoita, musiikintutkijoita ja filosofeja. Syksyyn 2020 ja kevääseen 2021 sijoittuva luentokonserttisarja pyrkii avaamaan musiikin ja yhteiskunnan suhdetta useista eri näkökulmista käsin.

Luentokonserttisarja on osa 30 vuotta musiikin tohtoreita Sibelius-Akatemiasta -juhlavuotta.

Ajankohta

20.10.2020 klo 18:00

Sijainti

Viipuri-Sali

Helsingin työväenopisto

Helsinginkatu 26

00101 Helsinki

Liput

Vapaa pääsy.

Sijainti kartalla

Katso reittiohjeet