Kontakt!-sävellyskonsertti

Kontakt! on neljän nuoren säveltäjän konsertti, jossa Helsingin Kamariorkesteri esittää heidän uusia orkesteriteoksiaan.

 

Koronapassi vaaditaan kaikissa konserteissa

Etelä-Suomen aluehallintoviraston 2.12.2021 antamaan määräykseen perustuen Sibelius-Akatemian kaikissa tapahtumissa edellytetään koronapassia. Koronapassit tarkistetaan koko yleisöltä kaikissa yli 20 hengen yleisötilaisuuksissamme. Rajoitus koskee Helsingin toimipisteitä. Mikäli sinulla ei ole koronapassia, olet oikeutettu palauttamaan lippusi. Ticketmaster on yhteydessä lipunostaneisiin asiakkaisiin.

Konsertin nimi tulee yhteyttä tarkoittavasta sanasta ja heijastelee teemaansa jaetusta itsetutkiskelusta ja yhteisymmärryksestä. Kussakin teoksessa kuuluu säveltäjänsä oma ääni ja heijastus kontaktista aiheena.

Konsertin toteuttavat yhteistyössä Sibelius-Akatemiassa opiskelevat säveltäjät Leevi Räsänen, Robert Ruohola, Rolf Gustavson ja Touko Niemi, sekä Helsingin Kamariorkesteri.

Toivotamme yleisön tervetulleeksi huhuamaan avaruuden tyhjyyteen, maalailemaan unelmiaan, havahtumaan pysähtyneisyyteen ja uppoamaan sointimaailmaan!

Esiintyjät

James Salomon Kahane, kapellimestari
Helsingin Kamariorkesteri

Ohjelma

  • Leevi Räsänen: Thinking about the immortality of the crab (2021) k.e.
  • Robert Ruohola: Konsonanssi ja avaruus (2021) k.e.
  • Rolf Gustavson: Dream Painting (2020)
  • Touko Niemi: Unimetsä (2017)
  • Touko Niemi: Uusi teos (2021) k.e.

Robert Ruohola on tuore säveltäjä, jonka musiikki kattaa laajan kirjon vaikutteita Sibeliuksesta minimalismiin. Uudessa orkesteriteoksessaan Konsonanssi ja avaruus hän tähyää taivaisiin ja kuuntelee sieltä takaisin kantautuvia avaruuden sointeja, kertoen tarinan maailmankaikkeudesta sävelinä. J. R. R. Tolkienin luomiskertomuksesta inspiroitunut teos onkin sävelruno kosmoksesta, jossa alussa ei ole sana vaan sävel.

Leevi Räsänen on viime vuodet musiikissaan nojannut intiimiyden, intuition ja henkilökohtaisuuden ilmentämiseen. Uudessa orkesteriteoksessaan Räsänen on halunnut kohdata omat tunteensa ja ajatuksensa liittyen kuolemaan ja sen pelkoon. Kuolemanpelko koetaan usein vain yksityisesti ja siksi onkin mielenkiintoista tuottaa ilmiöstä jaettu kokemus. ”Voimakkaat ahdistuksen tunteet, jännitys ja pelot tuntuvat sisältäpäin luotuina fyysisinä tunteina, väristyksinä, kylmyytenä ja kuumuutena, tykytyksinä. Olen kokenut esim. orkesterikonserteissa ja konemusiikkikeikoilla hyvin samankaltaisia tuntemuksia – näen tässä kiinnostavan yhtymäkohdan”, Räsänen kertoo.

Rolf Gustavson on Helsingissä vaikuttava säveltäjä ja orkesteroija, joka opiskelee sävellystä Sibelius-Akatemiassa Matthew Whittallin oppilaana. Hänen ehtymätön uteliaisuutensa toimii mahdollistajana, jonka turvin hän on saanut toimia mitä moninaisimmissa taiteellisissa maailmoissa, aina pelillisistä kamarimusiikkiteoksista elokuvamusiikin orkestroimiseen.

Kaikki alkoi unelmien väreistä… Pysähtynyt liike on Dream Painting -orkesteriteoksen läpikulkeva konsepti. Vaikka musiikin kudos täyttyy paikoitellen vikkelistä juoksutuksia ja nopeista säveltoistoista, ovat sen perimmäiset virtaukset luonteeltaan hitaita ja meditatiivisia. Teos kuvittaa tekstuurien ja värien sekä muotojen ja sointien avuin mielikuvituksen unenomaisia maisemia… ja kaikki loppui värien unelmiin.

Touko Niemi on klassisesti kouluttautunut nuori säveltäjä. Hän on korkeat standardit arvossa pitävä työmyyrä, joka on säveltänyt musiikkia niin konserttisaleihin kuin lyhytelokuviinkin – ja repertuaarista löytyy jopa yksi musikaali.

Unimetsä (2017) johdattelee kuulijan matkalle utuiseen sävelmaailmaan, jossa erilaiset sävelaiheet temmeltävät keskenään. Matka jatkuu aina vain syvemmälle, kunnes lopulta ainoa vaihtoehto on palata voimalla takaisin. Niemen kantaesityksen saava uusi teos on katsaus säveltäjän tämänhetkiseen estetiikkaan. Se yhdistelee elementtejä eri musiikin tyyleistä tavalla, joka on samaan aikaan sekä välittömästi lähestyttävä että raikkaan kuuloinen.

Helsingin Kamariorkesteri on kamariorkesterimusiikkiin erikoistunut helsinkiläinen orkesteri. Orkesteri työskentelee toteuttaakseen musiikillisesti ja ohjelmasuunnittelullisesti korkealaatuisia kamarimusiikkiesityksiä, tuodakseen konsertteja uusien yleisöjen saataville ja juhliakseen monipuolista kamarimusiikkikirjallisuutta tuoden esiin eri musiikkilajien kirjon, sekä harvemmin kuultuja teoksia aina vanhasta musiikista aikamme teoksiin.

Helsingin Kamariorkesterin keskeisimpiä painopisteitä taiteellisessa työssä on kamarimuusikkous ja yksittäisten muusikoiden vastuu. Sektiot kootaan räätälöidysti jokaiselle periodille ja harjoitusprosessit toteutetaan demokraattisesti. Kapellimestari ja konserttimestari toimivat moderaattoreina, jotta muusikoiden väliset, uniikit kytkökset toteutuvat.

James Salomon Kahane on nuori ranskalais-saksalainen kapellimestari, joka toimii Helsingin Kamariorkesterin ja Polyteknikkojen orkesterin kapellimestarina. Hänet nimitettiin 21-vuotiaana Helsingin kaupunginorkesterin apulaiskapellimestariksi, jona hän toimi kapellimestari Susanna Mälkin kanssa syksyyn 2018 saakka. James on yksi kolmesta Orkesterin edessä -elokuvassa nähdyistä kapellimestareista. Elokuva julkaistiin helmikuussa 2020.

Lisätietoja: Leevi Räsänen

Musiikkia, sitä vähän tuoreempaa

Taideyliopiston Sibelius-Akatemian opiskelijat esiintyvät vuosittain yli 700 konsertissa. Kansainvälisesti arvostetun akatemian konsertit avaavat näyteikkunan tulevaisuuden huippuartistien työskentelyyn ja tarjoavat unohtumattomia taide-elämyksiä.

Ajankohta

14.12.2021 klo 19:30 – 21:00

Sijainti

Musiikkitalo

Töölönlahdenkatu 16

00100 Helsinki

Sonore

Liput

6,50–18 €

Osta liput

Muut tiedot


Haluamme luoda turvallisen tapahtumaelämyksen myös koronan aikana. Tutustu tästä turvaohjeisiin ennen tapahtumaan saapumista.

Aiemmin ostetut liput (ed. 26.4.2021 / 10.9.2021 ) käyvät sellaisinaan uudelle päivälle 14.12.2021.

Sijainti kartalla

Katso reittiohjeet