Photo: Petter Pettersson
Henna-Riikka Halosen installaatioperformanssi Eden, The Pow(d)er of Fear esitettiin vuonna 2014 Lilith Performance Studiossa Malmössä.

Miten taiteesta voi kirjoittaa?

Henna-Riikka Halonen tutkii tohtorin opinnäytetyössään tekstin ja teoksen välistä jännitteistä suhdetta. Opinnäyte tarkastetaan Taideyliopiston Kuvataideakatemiassa lauantaina 14.12.2019.

Kuvataiteilija, MFA Henna-Riikka Halosen tutkimuksessa keskeisessä roolissa on hänen installaatioperformanssinsa Eden, The Pow(d)er of Fear (2014). Performanssissa katsojat suunnistivat vapaasti tilaan rakennetussa labyrintissa näyttelijöiden keskellä, mutta eivät tienneet, kuka on näyttelijä ja kuka ei. Performanssi perustui toisaalta sääntöihin, toisaalta sattumaan, sillä näyttelijät tekivät valintoja noppaa heittämällä.

”Tässä ja muissakin teoksissani olen halunnut rohkaista katsojia aktiivisuuteen. Se on minulle iso poliittinen kysymys”, sanoo Halonen. Hänen mukaansa taiteella ja taiteellisella tutkimuksella voidaan luoda mahdollisuuksia katsoa asioita eri näkökulmista ja monimutkaisemmin kuin aiemmin. Se on entistäkin tärkeämpää nykyisessä vastakkainasettelua korostavassa ilmapiirissä. ”Taide on vastapainoa tendenssille yksinkertaistaa asioita. Se antaa myös mahdollisuuden kuvittelulle ja vaihtoehtoisten maailmojen luomiselle”, hän toteaa.

Halonen on kiinnostunut siitä, mitä taiteesta kirjoittaminen voi ylipäänsä olla. Kirjoittamisen tilallisuus ja kehollisuus kiehtovat häntä. Kuvataiteen lisäksi esimerkkejä on otettu kirjallisuudesta, esimerkiksi Alain Robbe-Grillet’ltä ja Nathalie Sarrautelta, joiden teoksissa erilaiset äänet lomittuvat ja subjekti ja objekti ovat häilyviä.

Halonen ei halunnut analysoida Eden, The Pow(d)er of Fearia ja muita teoksiaan ylhäältä päin. ”Tekstin ja kuvan suhde on usein hierarkkinen. Halusin löytää uusia muotoja tekstin ja teoksen suhteelle, ikään kuin asettua teokseni sisään kielellisesti ja luoda sitä kautta uuden maailman”, Halonen sanoo. Niinpä Eden, The Pow(der) of Fear ei ole ainoastaan Halosen tohtorin opinnäytteen kohde, vaan jäsentää koko tutkimusprojektia sekä rakenteellisesti että sisällöllisesti. 

Lopputuloksena on verkossa sijaitseva tekstikokonaisuus Throws of Dice. Between Experience and Explanation, jonka labyrinttimainen rakenne tuo yhteen monenlaisia näkökulmia taiteesta kirjoittamiseen ja taiteen kokemiseen. Kokonaisuus on kauttaaltaan hyperlinkitetty, mikä mahdollistaa myös muita kuin perinteisen, lineaarisen lukutavan. ”Luon usein itselleni sääntöjä, joiden mukaan teen taidetta. Jossain vaiheessa päätin, että tutkimustanikin ohjaisi labyrintin pohjapiirros. Sitten teksti johdatti eteenpäin”, kertoo Halonen.

Opinnäyte Research Cataloguessa 

Katso video Eden, The Pow(d)er of Fear -performanssista 

Tekijästä

Henna-Riikka Halonen on helsinkiläinen kuvataiteilija, joka on valmistunut kuvataiteen maisteriksi Goldsmiths Collegesta Lontoosta. Hän tekee elokuvia, performansseja, piirroksia, tekstejä ja installaatioita, joissa on usein historiallisia tai kulttuurisia viittauksia ja jotka tutkivat esiintyjän ja katsojan sekä näyttelemisen ja ei-näyttelemisen välisiä jännitteitä. Halosen teoksia on ollut esillä muun muassa Lilith Performance Studiossa Malmössä, Sydney Biennalessa Australiassa, Gallery Factoryssa Soulissa, Uqbar-galleriassa Berliinissä ja Forum Box -, Huuto-, Muu- ja Hippolyte-gallerioissa Helsingissä sekä monien kansainvälisten festivaalien ohjelmistossa. Hänen teoksiaan on muun muassa EMMA:n ja Oulun taidemuseon kokoelmissa.

Tarkastustilaisuus 14.12.2019 Helsingissä

Henna-Riikka Halosen kuvataiteen tohtorin opinnäytteen Throws of Dice. Between Experience and Explanation julkinen tarkastustilaisuus on lauantaina 14.12.2019 klo 13.00 osoitteessa Kino K-13, Kanavakatu 12, Helsinki. Tilaisuus on englanninkielinen. 

Tarkastaja: professori Harri Laakso
Tilaisuuden valvoja: professori Mika Elo

Tervetuloa!