Photo: Juho Papinniemi
Kapellimestari Petri Komulainen kertoo, että Kevätuhrissa rytmi on ajoittain melodiaa ja harmoniaa tärkeämmässä roolissa.

“Kevätuhri on paikoitellen brutaali teos” – Petri Komulainen johtaa kantaesityksessään kohua aiheuttaneen teoksen 22. helmikuuta

Igor Stravinskyn Kevätuhri on vallankumouksellinen teos, joka muutti musiikkimaailmaa. Rytmisen, alkukantaisen ja voimakkaan teoksen kantaesitys Pariisissa vuonna 1913 aiheutti skandaalin.

– Kevätuhri on paikoitellen brutaali teos, kapellimestari, Taideyliopiston Sibelius-Akatemian puhallinorkesterinjohdon lehtori Petri Komulainen luonnehtii.

– Pariisissa oltiin totuttu estetiikaltaan kauniisiin teoksiin, ja yhtäkkiä tulee Kevätuhrin kaltainen teos, joka on hirveää ryminää. Kantaesityksen jälkeen kukaan säveltäjä ei ole voinut olla törmäämättä teokseen.

Stravinsky sävelsi Kevätuhrin ennen ensimmäistä maailmansotaa, joka järisytti taidepiirejä. Sodan myötä ihmisten maailmankuva muuttui ja myöhäisromantiikan estetiikka romutettiin lopullisesti.

Kevätuhrissa melodia ja harmonia ei ole enää tärkeimmät asiat, vaan tilalle on noussut rytmi, joka itsessään on paikoitellen tärkein elementti. Konserttimme nimi heijastelee tätä teoksen alkukantaista voimaa.

Ilman jousia

22. helmikuuta Kevätuhri kuullaan sinforiaorkesterin sijaan Academy Winds -puhallinorkesterin esittämänä, eli ilman jousisoittimia. Sinfoninen puhallinorkesteri on kohtalaisen nuori kokoonpano, jolle on sävelletty musiikkia vasta 1920- ja 1930-luvuilta alkaen.

– Siksi on perusteltua soittaa klassikkoteoksia tällä erilaisella kokoonpanolla. Jousia on korvattu saksofoneilla ja klarinettiperheen soittimilla, ja kuulijalle on mielenkiintoista kuulla, miten jousten puuttuminen on ratkaistu sovituksessa.

Kevätuhrin ohella konsertissa kuullaan kaksi Olivier Messiaenin teosta pianolle, puhaltimille ja lyömäsoittimille. Säveltäjänä Messiaen ottaa vaikutteita useista lähteistä ja sekoittelee asioita keskenään.

– Teoksissa kuulee vaikutteita gregoriaanisesta kirkkolaulusta, hindurytmeistä ja linnunlaulusta. Messiaen notatoi linnunlaulua koko ikänsä ja kirjoitti partituuriin, mikä soitin edustaa mitäkin lintua. Kuulijan ei kuitenkaan tarvitse lintuja tunnistaa, Komulainen nauraa.

– Kuulija voi vain nauttia siitä, miten uskomattoman rikkaita ja erilaisia Messiaenin teokset ovat.

Teksti: Juho Papinniemi


Villi ja vapaa – Academy Winds, joht. Petri Komulainen Musiikkitalon konserttisalissa perjantaina 22. helmikuuta klo 19.00.

Ohjelmassa:
Olivier Messiaen: Couleurs de la Cité Céleste,
Olivier Messiaen: Oiseaux exotiques
Igor Stravinsky: Kevätuhri

Liput: 22,50/16,50/9 € (Ticketmaster), 20/14/8 € (Musiikkitalo)


Hiihtolomatarjous: Villi ja vapaa -konserttiliput -50%

Onko hiihtolomasuunnitelmat vielä auki? Sibelius-Akatemia tarjoaa äkkilähdön konserttiin.

Alla olevan linkin kautta voit ostaa Villi ja vapaa -konserttiliput puoleen hintaan. Tarjousliput pääset ostamaan koodilla: hiihtoloma. Koodi toimii Ticketmasterin verkkokaupassa ja lippukaupoissa.