ISTÄLLED: SoloDuo: Beethoven för två

Det är svårt att förknippa Beethovens musik med gitarrens mjuka ljud. Instrumentets tysta karaktär och begränsade textur framstår som väldigt avlägsna från den tyske kompositörens dynamiska och harmoniska palett.

Matteo Mela och Lorenzo Micheli poserar på bilden.

Konserter avbryts från publiken till 10.1.2021 på grund av begränsningar relaterade till koronasituationen.

Ticketmaster Finland ansvarar för returbiljetter.

Köpare som har använt ett kreditkort, PayPal eller Klarna som betalningsmetod i webbutiken behöver inte göra någonting. Biljettpriset återbetalas automatiskt.

Om biljetterna har betalats med nätbank, Ticketmaster Finland faktura, Ticketmaster presentkort eller köpts från biljettbutiken, fyll i formuläret nedan för att returnera.

Returformulär: https://1u.fi/8tlYV

Trots detta har relationen mellan Beethoven och gitarren – och mellan gitarristerna och Beethovens musik – en rik historia av möten och experiment.

Staden Wien, platsen där Beethoven föddes och tillbringade större delen av sitt liv, var också scen för den tidens store gitarrvirtuos Mauro Giulianis framgångar. Gitarren upplevde en epok av popularitet som ingen annan. Den aktade kompositören och musikkritikern Carl Maria von Weber skrev i september 1816: “Våra förväntningar var höga tack vare ryktet som föregått artisten; men det är omöjligt att förneka att herr Giulianis framträdande inte bara mötte förväntningarna, utan också överträffade dem.”

Giuliani var elva år yngre än Beethoven och härstammade från Bisceglie i Italien, en stad på den europeiska kontinentens sydsida. Giuliani och Beethoven väckte varandras intresse: troligtvis med den typ av nyfikenhet som länkar samman två avlägsna estetiska universum och med ömsesidig tillgivenhet (som vi känner till från Beethovens brev). Under åren som följde blev deras namn förknippade med ett flertal musikaliska produktioner.

I början av april 1818 började ett arrangemang av Beethovens Ouverture Op. 115 (“Namensfeier-ouvertyren”) dyka upp i repertoaren hos Giulianis trio (han spelade med Ignaz Moscheles och Joseph Mayseder). Så tidigt som år 1820 kunde man hitta arrangemang för gitarr av Beethovens verk i olika utgivningskataloger över hela Europa. I transkriptionerna användes teman eller enskilda stycken ur Beethovens symfonier, kammarspel och andra instrumentella verk som utgångspunkter. Det är dock uppenbart att gitarristernas intresse efter en viss tidpunkt framför allt koncentrerade sig på Beethovens trettiotvå pianosonater.

Två hundra år senare tar sig artister fortfarande an utmaningen att testa sitt instruments gränser. De två sonaterna i detta program är frukten av flera års arbete, lyssnande och tålmodigt debatterande samt av erfarenheter från olika konserthallar. I dag, på Beethovens 250:e födelsedag, presenterar vi dem med förhoppningen att de två gitarrernas stämmor, i sitt ifrågasättande av och sin jakt på varandra, kan berika Ludwig van Beethovens makalösa musikaliska berättelse.

SoloDuo:
Matteo Mela, Lorenzo Micheli, gitarr

Scarlatti, Beethoven, Piazzolla, Janacek

Mer infromation: Pauli Raitakari, pauli.raitakari@uniarts.fi

Sibelius Academy Guitar Festival arrangeras för tredje gången och förevisar det artistiska spektrumet hos gitarrstuderande och deras lärare vid Konstuniversitetets Sibelius-Akademi. Denna gång uppträder också SoloDuo, en av världens mest ansedda gitarrduor. Duon deltar i Sibelius-Akademins gästprogram.

Tid

18.12.2020 kl 19:00

Plats

Musikhuset

Töölönlahdenkatu 16

00100 Helsinki

Camerata

Plats på kartan

Se vägbeskrivning