Musik och filosofi: Musikens inverkan på välbefinnandet

Musikens inverkan på välbefinnandet ur hjärnforskningens, genforskningens och musikpsykologins synvinklar.

gul x placeras ovanpå en grön bakgrund. Händelsens namn skrivs under x.

Föreläsningen granskar forskningen som rör musikens inverkan på välbefinnandet. Musikdelen består av bekant och någorlunda bekant samt ny och överraskande musik. Musik som känns bekant har på genetisk nivå en annan inverkan än ny och annorlunda musik. Individer kan också använda musik på olika sätt i olika situationer. Ibland är det viktigt att få höra bekant musik, ibland är det nödvändigt att höra något helt annorlunda som kräver att man koncentrerar sig. Att öva sig på något nytt sätter hjärnan på prov, medan en upprepning av det man redan kan stärker känslan av kontroll.

Föreläsningskonserten omfattar musik av Olivier Messiaen, Franz Liszt, Gilbert Vinter, Johan Kvandal, Reinhold Glière och Nikolaj Aladov.

Artister

Tuire Kuusi, föreläsning

Petri Komulainen, valthorn,
Kirill Kozlovski, piano

Tuire Kuusi

MuD Tuire Kuusi är professor i musikforskning och forskningsansvarig prodekan vid Sibelius-Akademin vid Konstuniversitetet. Hennes egen forskning är inriktad på att höra, observera och komma ihåg musik och hon intresserar sig särskilt för harmoni i musiken. Hon har också arbetat som forskare i en finländsk grupp som forskar i musikens inverkan på den genetiska nivån.

Petri Komulainen

MuM Petri Komulainen är kapellmästare, kammarmusiker och musikpedagog samt vice stämledare för valthorn i Sinfonia Lahti sedan 2001. Komulainen känner bra till den traditionella symfonirepertoaren, opera och kammarmusik både som kapellmästare och instrumentalist. Nutida musik och samarbete med kompositörer ligger honom särskilt varmt om hjärtat. Ett exempel på detta är framförandena och skivinspelningen av Harri Ahmas kammaropera Käärmesormus 2008, 2011 och 2015. Komulainen har varit med och skapat musikpedagogik som förenar den nya generationens olika konstarter. Samarbetspartner har varit betydande finländska orkestrar bland annat i Helsingfors, Lahtis, Kotka och Tammerfors. Han har gjort flera skivinspelningar både som kapellmästare och som instrumentalist för skivmärkena Bis, Ifo, Jubal, Fuga och Alba. Komulainen har i flera år undervisat i Sibelius-Akademins utbildningsprogram för dirigering och kapellmästarkurser samt utbildat olika orkestrars blåsinstrumentgrupper. Sedan 2013 är han konstnärlig ledare för Zagros Ensemble som specialiserar sig på ny musik och sedan 2016 lektor i blåsorkesterledning vid Sibelius-Akademin vid Konstuniversitetet.

Kirill Kozlovski

MuD Kirill Kozlovski har studerat pianospel vid Musikakademin i Belarus och vid Sibelius-Akademin. Han utexaminerades som musikmagister från Sibelius-Akademin 2005. Han fortsatte sina studier på flera mästarkurser samt vid musikhögskolan i Wien och Sibelius-Akademins doktorandskola DocMus, där han blev doktor i musik 2017 med kontextualisering av Dmitrij Shostakovitsh musik som tema för avhandlingen.

Kozlovski har rönt framgång i inhemska och internationella pianotävlingar och utsetts till årets unga konstnär på Finland Festivals 2005. Han har uppträtt på solokonserter och som kammarmusiker på flera internationella festivaler, bland annat i Frankrike, Tyskland, Schweiz, Ryssland, Estland och Spanien. Som solist har han uppträtt tillsammans med ett flertal inhemska orkestrar och Minsks Filharmoniska orkester. Kozlovski uppträder som liedpianist i Finland och utomlands bland annat tillsammans med Jorma Hynninen, Jekaterina Gubanova, Monica Groop, Mika Kares, Miina-Liisa Värelä och Jenni Lättilä. Kozlovskis första soloskiva «Shostakovich in Context» innehåller förutom musik av Shostakovitsh även Ilari Kailas, Matei Gheorghius och Mikko Nisulas pianokompositioner. Han har också spelat in bland annat Richard Wagners samlade solosånger med sopranen Jenni Lättilä.

Mer information: Eveliina Sumelius-Lindblom

Föreläsningskonsertserien Musik och filosofi:

Vad är musikens förhållande till samhället och hur hörs samhället i musiken? Dessa frågor har fascinerat många kompositörer, musiker, musikforskare och filosofer. Föreläsningskonsertserien hösten 2020 och våren 2021 vill förklara förhållandet mellan musiken och samhället ur flera olika synvinklar.

Föreläsningskonsertserien är en del av jubileumsåret 30 år av doktorer i musik från Sibelius-Akademin.

Tid

20.10.2020 kl 18:00

Plats

Viborg-salen

Helsingin työväenopisto

Helsinginkatu 26

00101 Helsinki

Biljetter

Fritt inträde.

Plats på kartan

Se vägbeskrivning