ONLINE-EVENEMANG:Musik och filosofi: Musiken som samhällets spegel och tvärtom

En föredömlig armé i Regementets dotter (Finlands Nationalopera 1935–1939)

gul x placeras ovanpå en grön bakgrund. Händelsens namn skrivs under x.

Vid Finska operan hade Gaëtano Donizettis opera Regementets dotter premiär i november 1935. Verket som framfördes på finska regisserades av Väinö Sola (1883–1961), som också dramatiserade det och skrev en ny finskspråkig libretto. Även om verket inte hade framförts tidigare vid Finska operan var det ändå bekant för en stor del av publiken bland annat tack vare de populära föreställningarna på Nationalteatern (1909–1913 och 1925). Även Finska Operans produktion blev populär och den framfördes 27 gånger ända fram till hösten 1939, då Finland förberedde sig på att kriget mot Sovjetunionen skulle bryta ut. Till skillnad från tidigare produktioner av Regementets dotter låter Sola en helt ny armé marschera in på scenen till tonerna av bekanta marschmelodier. Armén använder en helt ny Hitlergruss och dessutom eftersträvas även i övrigt en mer familjär presentation av den moderna tyska armén. I den produktion som Sola regisserade resonerar 1930-talets politiska situation, som i förhållande till Tyskland präglades av en konflikt mellan det så kallade gamla civiliserade Tyskland och det nya Tyskland som leddes av Hitler. Solas regi strävar efter att tona ner denna mentala konflikt med konstens hjälp. 

Artister

Anne Kauppala, föreläsning
Jenni Lättilä, sopran
Jenni Lappalainen, piano

Anne Kauppala

FD Anne Kauppala är professor i utövande musik vid Sibelius-Akademin vid Konstuniversitetet. Hon är också direktör för Konstuniversitetets Historieforum. Till hennes forskningsintressen hör opera, musikhistoria, musiksemiotik, kvinnoforskning inom musiken. Hon är också chefredaktör för DocMus-doktorandskolans publikationsserie. I sina senaste forskningspublikationer har hon bland annat undersökt Aino Acktés roll som Salome, Cathy Berberians camp-föreställningar och politiska dolda agendor i operaföreställningar.

Sopranen, MuD Jenni Lättilä har utexaminerats från Sibelius-Akademins utbildningsprogram för kyrkomusik och vokalmusik. Hennes lärare var Pekka och Outi Kähkönen. Hon har kompletterat sina sångstudier utomlands under ledning av bland annat professor Dorothy Irving och Mark Nicolson. Våren 2017 utexaminerades hon som doktor. Hennes forskningsteman var Richard Wagners musik ur ett ungt dramatiskt sopraninstruments synvinkel och operasångarens emotionella arbete. Lättilä har belönats i flera inhemska och internationella sångtävlingar, och föreningen Suomen Wagner-seura beviljade henne ett Bayreuth-stipendium 2009. Hennes dramatiska sopranröst lämpar sig särskilt bra för de stora kvinnliga rollerna i Verdis och Wagners operor, och hon gjorde sin professionella debut i rollen som Lady Macbeth i Verdis Macbeth 2010. På Finlands Nationalopera sjöng hon som sin debut tre roller i Wagners Ring 2011, varefter hon har gästat operan regelbundet. Hon är en efterfrågad orkestersolist och uppträder som liedsångare både i Finland och utomlands. Hon gjorde en skivinspelning med pianisten Kirill Kozlovski av Richard Wagners samlade sånger 2016 och samlingen ”Uusia lauluja” som består av Yrjö Kilpinens sånger 2017. Lättilä är också känd som en sångare som framför och uruppför finländsk och nordisk modern musik. Jenni Lättilä har också hunnit arbeta som kantor under sin karriär, hon har lett bl.a. en kammarorkester och flera körer samt arbetat som forskare vid Sibelius-Akademins doktorandskola DocMus och vid Konstuniversitetets Forskningscenter för scenkonst CfAR. För närvarande arbetar hon vid Sibelius-Akademin som lektor i sång och ledare för ämnesgruppen vokalmusik vid sidan om sina uppträdanden.

Jenni Lappalainen

Pianisten Jenni Lappalainen uppträder som solist och kammarmusiker. Hon har avlagt sina grundstudier i Paris och Bryssel och förbereder som bäst en konstnärlig doktorsexamen vid Sibelius-Akademin vid Konstuniversitetet med Ilmari Hannikainen och finländsk impressionism som teman. Vid sidan av sitt konstnärliga arbete undervisar Jenni i piano vid Östra Helsingfors musikinstitut.

Mer information: Eveliina Sumelius-Lindblom

Föreläsningskonsertserien Musik och filosofi:

Vad är musikens förhållande till samhället och hur hörs samhället i musiken? Dessa frågor har fascinerat många kompositörer, musiker, musikforskare och filosofer. Föreläsningskonsertserien hösten 2020 och våren 2021 vill förklara förhållandet mellan musiken och samhället ur flera olika synvinklar.

Föreläsningskonsertserien är en del av jubileumsåret 30 år av doktorer i musik från Sibelius-Akademin.

Tid

25.2.2021 kl 18:00

Plats

Livestream

Biljetter

Fritt inträde