Hae Kuvataideakatemian alumniresidensseihin

Residenssiohjelmamme tukee kuvataiteilijoiden jatko-opintoja korkeatasoisissa residenssikeskuksissa.

Alumniresidenssiohjelma

Kuvataideakatemian alumneille suunnattu residenssiohjelma tukee kuvataiteilijoiden maisteritutkinnon jälkeisiä jatko-opintoja korkeatasoisissa residenssikeskuksissa.

Kuvataideakatemian residenssikumppanit ovat Jan van Eyck Academie Maastrichtissa, ISCP – International Studio & Curatorial Program New Yorkissa, LIFT Liaison of Independent Filmmakers of Toronto ja SPACE Lontoossa. Lisäksi on varattu mahdollisuus tukea stipendillä residenssiä Rijksakademie van Beldeende Kunstenissa Amsterdamissa, mikäli Kuvataideakatemiasta valmistunut hakija tulee valituksi sen residenssiohjelmaan. Hakuajat residensseihin ovat yleensä tammi-helmikuussa.

Residenssiohjelma on osa Taideyliopiston Kuvataideakatemian ja Saastamoisen säätiön yhteistyöhanketta, joka rakentaa dialogia taiteen opetuksen ja kansainvälisen taidekentän välille. Lue lisää Kuvataiteen kansainväliset uudet avaukset -hankkeesta.

Infotilaisuus residenssihauista 2020

Tänä vuonna hakuaika Kuvataideakatemian alumniresidensseihin on 10.2.2020–9.3.2020 klo 16. Hakuaika Rijksakademie van Beldeende Kunstenin residenssiohjelmaan päättyi 1.2.2020.

Tervetuloa kuulemaan ja kysymään residensseistä Exhibition Laboratoryyn, Merimiehenkatu 36, maanantaina 24.2.2020 klo 17.30. Paikalla on kaksi viime vuoden residenssitaiteilijaa, Milja Viita (LIFT) ja Minna Långström (SPACE).

SPACE Art + Technology -residenssiohjelma

Hakuaika 10.2.2020–9.3.2020 klo 16.

Tämä haku koskee kolmen kuukauden mittaista residenssijaksoa SPACE Art + Technology -ohjelmassa Lontoossa. Haettavana on yksi residenssipaikka. Residenssikausi on 22.9.2020–22.12.2020.

Haku on suunnattu Kuvataideakatemiasta valmistuneille kuvataiteen maistereille, jotka haluavat kehittää työskentelymenetelmiään. Ohjelmalla ei ole ikärajaa. Saastamoisen säätiön tuki on kokonaisuudessaan noin 12 000 €. Se kattaa kolmen kuukauden asumisen, studion, joka on käytettävissä 24t/vrk (yhteinen 3 muun taiteilijan kanssa), laitteiston, kuraattoripalvelut, ohjelmaan kuuluvat sisällöt, stipendin, £2400 elinkustannuksiin ja paikallisiin matkoihin sekä £1000 tuotantotuen, samoin kuin edestakaiset matkat Lontooseen.

SPACE on yksi Ison-Britannian merkittävimpiä kuvataiteen organisaatioita.  Se perustettiin taiteilijoiden toimesta vuonna 1968 ja nykyisin sillä on 19 ateljeetaloa eri puolilla Lontoota ja Colchesterissa. Työskentelytilojen lisäksi SPACE pitää yllä erilaisia ohjelmakokonaisuuksia, taiteilijaresidenssejä, myöntää apurahoja ja tarjoaa jatkokoulutusta taiteilijoille. Toimintaympäristöissään se järjestää myös opetusta kouluille nuorille ja erilaisille yhteisöille. SPACE tarjoaa työtilat samanaikaisesti 700 taiteilijalle ja sen lisäksi ammatillista jatkokoulutusta yhtä suurelle määrälle taiteilijoita vuosittain.

InProcess -residenssi on tarkoitettu oman taiteellisen tuotannon kehittämiseen, laajentamiseen ja analyyttiseen tutkimiseen. Työsuunnitelmilta odotetaan kriittisyyttä, kokeilevuutta ja sitä, että ne on suhteutettu kolmen kuukauden pituiseen työskentelyyn. Painopisteen odotetaan olevan pikemminkin prosessissa kuin valmiiden taideteosten tuottamisessa. Osallistujilta ei edellytetä aiempaa teknologista osaamista, mutta hakemuksesta tulee käydä ilmi millä tavalla hakija suunnittelee yhdistävänsä työskentelyssään taidetta ja teknologiaa. 

Residenssiin valitut taiteilijat osallistuvat aktiivisesti SPACE:n toimintaan. He voivat esimerkiksi järjestää keskustelutilaisuuden, työpajan, olla mukana suunnittelemassa opetusta, tai tehdä aloitteen tutkimushanketta varten. Kaikkien residenssissä olleiden taiteilijoiden odotetaan osallistuvan kerran vuodessa järjestettävään näyttelyyn.

Stipendin saajan on toimitettava vapaamuotoinen raportti residenssiajastaan Kuvataideakatemialle ja Saastamoisen säätiölle kahden kuukauden kuluessa residenssikauden päättymisestä. Lisäksi hän sitoutuu kertomaan residenssistä Kuvataideakatemian opiskelijoille myöhemmin määriteltävänä ajankohtana.

Englanninkieliset sähköiset hakemukset toimitetaan viimeistään maanantaina 9.3.2019 klo 16 mennessä osoitteeseen kuva.kirjaamo@uniarts.fi . Lue tarkat englanninkieliset hakuohjeet alta.

Hakuprosessi on kaksivaiheinen. Kuvataideakatemian valitsema ja Saastamoisen Säätiön vahvistama jury suorittaa hakijoiden esikarsinnan. Lopullisen valinnan tekevät taide- ja teknologia -ohjelman vetäjä Kristina Pulejkova ja muut SPACE:n valintakomitean jäsenet. Tulokset ilmoitetaan huhtikuussa 2020.

Jury:
Irini Papadimitriou (luova johtaja, Future Everything Organization, kuraattori)
James Prevett (Taideyliopiston Kuvataideakatemia)
Tinne Zenner (kuvataiteilija, elokuvaohjaaja, Kööpenhamina)

Lisätietoja residenssiohjelmasta:
Kristina Pulejkova, Art and Technology Programme Manager, SPACE, London
kristina@spacestudios.org.uk
www.spacestudios.org.uk

Lisätietoja hausta ja apurahasta:
Johanna Vakkari, dekaani (vs), Taideyliopiston Kuvataideakatemia
johanna.vakkari@uniarts.fi

Englanninkielinen hakuohje: SPACE Art + Technology, London, UK

Open: 10th February 2020 – 9th March 2020 until 4 pm

Inprocess residency at SPACE Art+Technology 22 September 2020 – 22 December 2020

Uniarts Helsinki’s Academy of Fine Arts and SPACE Art + Technology are seeking applications from MFA-alumni of the Academy of Fine Arts to participate in the InProcess residency programme in London. The three-month residency is hosted by SPACE. Emerging artists of any age who are MFA-alumni of the Academy of Fine Arts Helsinki are invited to apply for the residency.

SPACE Art+Technology residencies are a community of experimental thought and practice. The programme is a period of development, immersion and investigation for artists developing research and questions at the nexus of art and technology.

Residents participate in activities across SPACE programmes – leading talks, workshops, being a part of educational programming, directing research initiatives and presenting their work.

The InProcess Residency is conceived as a period of development, immersion and critical investigation. Practitioners will be selected in recognition of their proposal’s compatibility with the critical and experimental nature of the three-month residency structure, where the focus is on process over product.

This year’s InProcess residency will focus on causality, or the relation between a cause and its effect. We have entered the year 2020, a number that signifies perfect vision. Humanity has come a long way since its hunter-gatherer existence, charting a steady course towards a future of quantum supremacy and ever more sophisticated AI. Today, humans impact on every aspect of life on Earth. With the rapid progress of bioengineering as well as machine learning technology, scientists are building organic computers, bringing us ever closer to the reality of alternative life forms. But how did we get here?

We would like to hear from artists who can look into the distant future, as well as back to our past, examining what brought us here and how we can go forward from this point. Submissions are welcomed from practitioners whose work engages with these ideas.

The selected artist will receive:

  • A travel allowance from Finland to the UK
  • Three month accommodation
  • 24-hour studio and equipment access
  • A stipend of £2400
  • A production allowance of £1000
  • Curatorial support and programming opportunities
  • General support, advice and networking opportunities
  • Mentorship tailored to artist’s needs

To apply, applicants must submit the following:

  1. Full Contact Details (including telephone, email, mobile number and address) with a short presentation.
  2. 1 x Proposal for new project or production to be developed or completed during the residency period: max 750 words (In the proposal, please include a section on how this residency will fit within your practice and why this is a good time for you to be applying for it.)
  3. 1 x Proposal for an artist led workshop to investigate their subject collaboratively
  4. Examples of previous work: Max of 15 Images, 4 Video Links, sent as 1 PDF file, no larger than 5 Mb (Please note that referring to website link will not be accepted as previous work material, applicants must send a PDF portfolio). Please include the basic information about each work (year, technique, materials, measures/duration etc.)
  5. Artist CV

Please note that all applications are to be submitted as one PDF file via email: kuva.kirjaamo@uniarts.fi For the title, please use your name and ”SPACE_alumniresidency”. For voluminous files (like videos), please insert a link to the server/website/You Tube/Vimeo where the file can be viewed. Please make sure all the links to external sites work at least up to two months after the deadline has past.

The jury (for shortlist) will be announced soon. The final decision will be made by Kristina Pulejkova, Art and Technology Programme Manager and other members of the selection committee of the SPACE. The results will be announced in April 2020.

For any further information about the residency programme, please contact
Kristina Pulejkova, Art and Technology Programme Manager, SPACE, London
kristina@spacestudios.org.uk 
www.spacestudios.org.uk

For further information about the open call and the grant please contact:
Johanna Vakkari, Dean (deputy), Academy of Fine Arts of Uniarts Helsinki
johanna.vakkari@uniarts.fi

Jan van Eyck Academie -residenssiohjelma

Hakuaika 10.2.2020–9.3.2020 klo 16.

Tämä haku koskee 12 kuukauden residenssijaksoa Jan van Eyck Academiessa Maastrichtissa, Hollannissa. Haettavana on yksi residenssipaikka ja residenssi alkaa 1.10.2020.

Jan van Eyck on Euroopan tunnetuimpia monialaisia, jatko-opintoihin keskittyviä residenssikeskuksia. Sen ohjelmassa työskentelee vuosittain n. 35 taiteilijaa, suunnittelijaa, tutkijaa, kirjoittajaa ja kuraattoria eri maista. Residenssit voivat olla luonteeltaan tutkimuksellisia tai tuotannollisia.

Haku on suunnattu Kuvataideakatemiasta valmistuneille kuvataiteen maistereille, joilla on riittävä kokemus ammatillisesta työskentelystä. Ohjelmalla ei ole ikärajaa. Saastamoisen säätiön tuki on kokonaisuudessaan 57 700 €, joka kattaa studion, työpajat ja niihin liittyvän teknisen tuen, mentoreiden vierailut, luennot ja tapahtumat, sekä edestakaiset matkakulut Maastrichtiin samoin kuin residenssiin valittavalle taiteilijalle myönnettävän stipendin, 1500 €/kuukausi majoituskuluihin ja elinkustannuksiin sekä 2000 € tuotantotuen /vuosi.

Stipendin saajan on toimitettava vapaamuotoinen raportti residenssiajastaan Kuvataideakatemialle ja Saastamoisen säätiölle kahden kuukauden kuluessa residenssikauden päättymisestä. Lisäksi hän sitoutuu kertomaan residenssistä Kuvataideakatemian opiskelijoille myöhemmin määriteltävänä ajankohtana.

Englanninkieliset sähköiset hakemukset toimitetaan viimeistään maanantaina 9.3.2020 klo 16 mennessä osoitteeseen kuva.kirjaamo@uniarts.fi . Lue tarkat englanninkieliset hakuohjeet alta.

Hakuprosessi on kaksivaiheinen. Kuvataideakatemian valitsema ja Saastamoisen Säätiön vahvistama jury suorittaa hakijoiden esikarsinnan. Lopullisen valinnan tekevät Jan van Eyck Academiessa akatemian johtaja Hicham Khalidi ja kaksi muuta akatemian valintalautakunnan jäsentä. Tulokset julkistetaan huhtikuussa.

Jury:
Bruno Alves de Almeida (kuraattori, arkkitehti, tutkija)
Björn Norberg (kuraattori ja projektipäällikkö, Next Kind of Art, Ruotsi)
Marika Orenius (lehtori, Taideyliopiston Kuvataideakatemia)

Lisätietoja residenssiohjelmasta: www.janvaneyck.nl

Lisätietoja hausta:
Johanna Vakkari, dekaani (vs), Taideyliopiston Kuvataideakatemia
johanna.vakkari@uniarts.fi

Englanninkielinen hakuohje: Van Eyck, Multiform institute for fine art, design and reflection, Maastricht (NL) 2020–2021

The Van Eyck invites artists, designers, photographers, curators, writers and thinkers to apply for a 12-month residency at the Jan van Eyck Academie.

The Jan van Eyck Academie is a post academic multi-disciplinary institute that furthers experiment, research, study, production and exchange. The academy is a catalyst in the process of talent development; it activates talent in open relationships with the world. Promising artists, designers, photographers, curators, architects, writers and other thinkers can apply every year for the 35 spots available at the academy.

The participants make work of their own and contribute to projects of the Hubert van Eyck Academie, of Van Eyck Mirror, of collaborating partners, of Lab workshops, of In-Labs. They are given the time and space that is needed to develop their talents, to discover as yet unexplored perspectives and delve into deeper layers of themselves and involve the world around them.

Applying

Applying is done digitally. All the required parts have to be sent in one PDF file to kuva.kirjaamo@uniarts.fi latest on Monday 9th of March 2020 at 4 pm. For the title, please use your name and “Jan van Eyck_alumniresidency”. For voluminous files (like videos), please insert a link to the server/website/You Tube/Vimeo where the file can be viewed. Please make sure all the links to external sites work at least up to two months after the deadline has past.

Your application consists of

  1. The cover letter with practical details (name, address, contacts) with a short presentation.
  2. PDF file containing the following parts:
  • a project proposal stating goals and purpose of your stay: max. 500 words (In the proposal, please include a section on how this residency will fit within your practice and why this is a good time for you to be applying for it.)
  • first ideas concerning an In-Lab: max. 500 words
  • documentation of recent work: dating back no longer than 5 years, max. 20 works (Please note that referring to website link will not be accepted as previous work material, applicants must send a PDF portfolio). Please include the basic information about each work (year, technique, materials, measures/duration etc.)
  • your resume (max. 2 pages

Please insert a clear table of contents!

The members of the jury (for the shortlist) will be announced soon. The final decision will be made at the Jan van Eyck Academie by Hicham Khalidi, director of the Van Eyck Academie and two other members of the selection committee of the Van Eyck. The results will be announced in April 2020.

Participants receive amongst others:

  • a studio
  • a monthly stipend of 1500,- Euros (900,- Euros / month paid by the Jan van Eyck Academie and the rest of stipend by the Academy of Fine Arts)
  •  a work budget of 2000,- Euros per year
  • advise by our advisors; experienced artists, designers, curators and art critics, who will come by regularly during studio visits
  • advise by different guest advisors who will come by during studio visits
  • access to well-equipped Labs (wood and metal, print, photo and video and a library), run by experts in their discipline

Participants are expected to:

  • engage, next to their work in the studio, in In-Labs and external projects set up by Van Eyck Mirror, the project bureau of the Van Eyck.
  • to settle in Maastricht or direct surroundings during their stay at the academy

Profile participants

The Van Eyck welcomes promising and established artists, writers, curators, and thinkers. Every applicant shares our belief that insight comes through exchange with other: insight in the meaning of things, in your own practice, in the (art) world. Besides working in your own studio, you are expected to take an active part in the Van Eyck programme, to participate in one of the Mirror projects and to be involved in one or more In-Labs.

Duo’s or collectives are also welcome to apply; they share 1 spot at the Van Eyck

A studio of your own

At the Van Eyck you have a studio of your own to write proposals, work on your project, investigate. In our view, the studio equals the classic vita contemplativa. The programme stands for the vita activa. Both are correlated and as such strike a perfect balance.

The programme

The programme is the sum total of the general programme and several more specific programmes. The generic programme consists of regular studio visits by advisors and guest, of lectures, debates, presentations. The specific programmes comprise what happens in the Labs, the In-Labs, the Mirror Lab and what you individually contribute and develop. Leitmotif of the annual programme is set by the artistic and content related needs of the participants.

In-Lab

The In-Labs are modules established by like-minded participants. An In-Lab offers you the opportunity to join together over shared curiosities and urgent questions, to study something in depth, and/or broaden your critical views. It is the occasion to enhance your knowledge of and skills in your own field of expertise, or, on the contrary, within another discipline. Guests from outside can be invited to add to the working of the In-Labs, and (public) events are often organised to expand the In-Labs breadth. This makes the In-Lab a unique elaboration of the Van Eyck programme, both for outside audiences and all participants.

Living accommodation

The Van Eyck can assist in finding a room in Maastricht. Renting a room through the Van Eyck amounts to around €350 a month.

Language of communication

Participants at the Van Eyck come from all over the world. The languages of communication at the academy are Dutch and English. We expect you to master the English language sufficiently to be able to converse and collaborate with the participants and staff members.

Agreement of collaboration

When you enrol as a participant at the Van Eyck an agreement of collaboration will be effected. This agreement states all the details concerning your stay, working period, the policies of the academy and mutual rights and duties. Once you have signed this agreement your working period at the Van Eyck can take a start.

For the further information about the residency programme, please see:
www.janvaneyck.nl
Van Eyck Multiform Institute for fine art, design and reflection
Academieplein 1 6211 KM Maastricht
The Netherlands
T: +31 43 3503709
E:  info@janvaneyck.nl

For the further information about the call, please contact:
Johanna Vakkari, Dean (deputy), Academy of Fine Arts of Uniarts Helsinki
johanna.vakkari@uniarts.fi

ISCP-residenssiohjelma

Hakuaika 10.2.2020–9.3.2020 klo 16.

Tämä haku koskee kuuden kuukauden pituista residenssijaksoa ISCP – International Studio & Curatorial Program -residenssiohjelmaan New Yorkissa. Haettavana on yksi residenssipaikka, ja residenssikausi alkaa 1.1.2021.

New Yorkin Brooklynissa sijaitseva ISCP on perustettu vuonna 1994. Se on tunnettu ja arvostettu kansainvälinen residenssiohjelma, joka tukee taiteilijoiden ja kuraattoreiden luovaa kehitystä. Rakennuksessa on 35 studiota, kaksi galleriaa ja projektitila ja ohjelma järjestää näyttelyitä ja tapahtumia sekä erilaisia hankkeita yhteistyössä muiden organisaatioiden kanssa.

Haku on suunnattu Kuvataideakatemiasta valmistuneille kuvataiteilijoille, jotka ovat työskennelleet ammatillisesti vähintään viisi vuotta. Ohjelmalla ei ole ikärajaa. Saastamoisen Säätiön tuki on kokonaisuudessaan 36 000 €, joka kattaa residenssiohjelman kulut, studion, majoituksen Williamsburgissa, Brooklynissä sijaitsevassa asunnossa sekä residenssiin valittavalle taiteilijalle maksettavan stipendin 12 000 €, joka on tarkoitettu edestakaisiin matkakuluihin New Yorkiin, materiaalikuluihin ja 6 kk elinkustannuskuluihin. Lisäksi stipendin tulee kattaa valitun taiteilijan viisumi-, eläke-, vakuutuskulut. Lisäksi maksetaan 1 200 € tuotantokuluihin / residenssikausi.

Stipendin saajan on toimitettava vapaamuotoinen raportti residenssiajastaan Kuvataideakatemialle ja Saastamoisen säätiölle kahden kuukauden kuluessa residenssikauden päättymisestä. Lisäksi hän sitoutuu kertomaan residenssistä Kuvataideakatemian opiskelijoille myöhemmin määriteltävänä ajankohtana.

Englanninkieliset sähköiset hakemukset toimitetaan viimeistäänmaanantaina 9.3.2019 klo 16 mennessä osoitteeseen kuva.kirjaamo@uniarts.fi . Lue tarkat (englanninkieliset) hakuohjeet alta.

Hakuprosessi on kaksivaiheinen. Kuvataideakatemian valitsema ja Saastamoisen Säätiön vahvistama jury suorittaa hakijoiden esikarsinnan. Lopullisen valinnan tekevät ISCP:ssä Kari Conte (Director of Programs and Exhibitions) ja Susan Hapgood (Executive Director). Tulokset ilmoitetaan huhtikuussa 2020.

Jury:
Karin Laansoo (taiteellinen johtaja, Kai Art Center)
Sam Watson (kuraattori)
Kaija Kaitavuori (lehtori, Taideyliopiston Kuvataideakatemia)

Lisätietoja residenssiohjelmasta: www.iscp-nyc.org

Lisätietoja hausta: Johanna Vakkari, dekaani (vs), Taideyliopiston Kuvataideakatemia
johanna.vakkari@uniarts.fi

Englanninkielinen hakuohje: ISCP – International Studio & Curatorial Program New York

Deadline: Monday, March 9th 2020 at 4 pm. 

Start date of residency: January 1st 2021

The International Studio & Curatorial Program (ISCP) supports the creative development of artists and curators, and promotes exchange through residencies and public programs. Housed in a former factory in Brooklyn, with 35 light-filled work studios, two galleries, and a project space, ISCP is New York’s most comprehensive international visual arts residency program, founded in 1994. ISCP organizes exhibitions, events and offsite projects, which are free and open to all, sustaining a vibrant community of contemporary art practitioners and diverse audiences. Over 1,350 artists and curators from more than 80 countries, including the United States have undertaken residencies at ISCP.

Residency program

At the International Studio & Curatorial Program (ISCP) each artist and curator is provided with a private and furnished studio space and 24-hour access to all communal facilities. Residents at ISCP are encouraged to take advantage of the in-house community of artists and curators, offering invaluable international connections, professional conversations and critique. While in the program, all residents are invited to participate in a number of activities in and outside of ISCP including the four core program activities: Visiting Critics, Field Trips, Artists at Work and Open Studios.

Visiting Critics

The Visiting Critic series is the hallmark of ISCP’s residency program. It introduces residents to professionals from museums, galleries, alternative spaces and publications within the context of a studio visit, generating critical feedback from diverse positions.

Field Trips

ISCP organizes visits to museums, galleries, alternative spaces, archives and other places of interest to art professionals. Often, a curator or staff member introduces the institution’s mission and program. Past Field Trips have included the Philadelphia Museum of Art, the Conservation Department at MoMA, Dia:Beacon, CCS Bard, MASS MoCA, Art Omi, art spaces in SoHo and on the Lower East Side, private collections and many other institutions in Greater New York.

Artists at Work

Residents at ISCP are invited to present their recent work in semi-monthly public programs, titled Artists at Work. These events feature film screenings, performances, installations and lectures and introduce the work of ISCP artists and curators to the New York art community.

Open Studios

Twice a year, in April and November, ISCP hosts two-day long Open Studios, presenting work by the 35 ISCP artists and curators in residence, accompanied by performances, panel discussions and exhibitions. During Open Studios, residents present recent projects, work in progress, site-specific installations and their archives to over 2,000 professionals and art enthusiasts from New York and beyond.

Applying

Applying is done digitally. All the required parts have to be sent in one PDF file to kuva.kirjaamo@uniarts.fi . For the title, please use your name and “ISCP_alumniresidency”. For voluminous files (like videos), please insert a link to the server / website / YouTube / Vimeo where the file can be viewed. Please make sure all the links to external sites work at least up to two months after the deadline has past.

The application consists of:

  1. The cover letter with Full Contact Details (including telephone, email, mobile number and address) with a short presentation.
  2. PDF file containing the following parts:
  • a project proposal stating goals and purpose of your stay: max. 500 words. (In the proposal, please include a section on how this residency will fit within your practice and why this is a good time for you to be applying for it.)
  • description about the synergy and contacts you would gain from the residency (max. 500 wordss
  • documentation of recent work (dating back no longer than 5 years, max. 20 works) (Please note that referring to website link will not be accepted as previous work material, applicants must send a PDF portfolio). Please include the basic information about each work (year, technique, materials, measures / duration etc.)
  •  your resume (max. 2 pages)

The members of the jury will be announced soon. The final decision will be made by ISCP by Kari Conte, Director of Programs and Exhibitions and Susan Hapgood, Executive Director. The results will be announced in April 2020.

For further information about the residency: www.iscp-nyc.org

For further information about the call and the grant:
Johanna Vakkari, Dean (deputy), Academy of Fine Arts of Uniarts Helsinki
johanna.vakkari@uniarts.fi

LIFT – Liaison of Independent Filmmakers of Toronto -residenssiohjelma

Hakuaika 10.2.2020–9.3.2020 klo 16.

Tämä haku koskee yhtä residenssipaikkaa LIFTissä – Liaison of Independent Filmmakers of Toronto. Residenssi on kestoltaan 12 viikkoa ja sen voi ajoittaa syys-joulukuuhun 2020.

Haku on suunnattu Kuvataideakatemiasta valmistuneille kuvataiteilijoille. Ohjelmalla ei ole ikärajaa. Saastamoisen Säätiön tuki on kokonaisuudessaan 9 300 € ja se kattaa edestakaisen matkan Torontoon, työtilan LIFT:issä, välineistön ja sen lainaamisen, kertakäyttöisen materiaalin kuten filmin, tuotantokustannukset, liikkuvan kuvan työprosessissa tarvittavan ohjauksen, sekä mentoroinnin ja työpajat (ks. tarkemmin alta englanninkielisestä ohjeistuksesta). Tuki kattaa myös residenssiin valittavalle taiteilijalle maksettavan stipendin 5 100 €, joka on tarkoitettu 12 viikon asumis- ja elinkustannuskuluihin. Lisäksi stipendin tulee kattaa valitun taiteilijan viisumi-, eläke-, vakuutuskulut. LIFT ja sen jäsenet auttavat asunnon löytämisessä ja tutustuttavat taiteilijan Toronton elokuvan ja liikkuvan kuvan kenttään.

Taiteilijavetoinen liikkuvaan kuvaan erikoistunut hyväntekeväisyysjärjestö LIFT perustettiin vuonna 1981 ja se on kasvanut pienestä yhteisöstä oman alansa kansainväliseksi erityistoimijaksi. LIFT keskittyy mediataiteen opettamiseen ja tuottamiseen. LIFT tukee ja kannustaa riippumattomia elokuvantekijöitä ja taiteilijoita tarjoamalla fasiliteetit tuotantoon, jälkituotantoon ja esittämiseen, tukemalla ammatillista ja luovaa kehittymistä, järjestämällä työpajoja ja kursseja, tilaamalla ja esittämällä teoksia sekä ylläpitämällä taiteilijaresidenssejä ja muuta toimintaa. Torontossa on myös monia laboratorioita sekä suuri määrä kokeneita teknikoita ja lahjakkaita osaajia. Siellä on dynaaminen elokuvan ja liikkuvan kuvan yhteisö ja taidekenttä. LIFT on erikoistunut analogisen elokuvan erilaisiin, kokeileviinkin tuotantomuotoihin. LIFTillä on täydet digitaaliset jälkituotantolaitteistot.

Residenssiin valittu taiteilija sitoutuu yhden liikkuvan kuvan teoksen esittämiseen Torontossa yhteistyössä LIFT:in ja muiden paikallisten organisaatioiden kanssa. Kokonaisbudjetissa on esityksiin ja festivaaleihin varattu tuki (max 1000 €). Esityksen ei tarvitse tapahtua residenssin aikana.

Stipendin saajan on toimitettava vapaamuotoinen raportti residenssiajastaan Kuvataideakatemialle ja Saastamoisen säätiölle kahden kuukauden kuluessa residenssikauden päättymisestä. Lisäksi hän sitoutuu kertomaan residenssistä Kuvataideakatemian opiskelijoille myöhemmin määriteltävänä ajankohtana.

Englanninkieliset sähköiset hakemukset toimitetaan viimeistään maanantaina 9.3.2020 klo 16 osoitteeseen kuva.kirjaamo@uniarts.fi . Lue tarkat (englanninkieliset) hakuohjeet alta.

Hakuprosessi on kaksivaiheinen. Kuvataideakatemian valitsema ja Saastamoisen Säätiön vahvistama jury suorittaa hakijoiden esikarsinnan. Juryyn kuuluvat videotaiteilija Deirdre Logue (Development Director, V-Tape, Toronto), elokuvaohjaaja, video-ääni- ja performanssitaiteilija Kerstin Schroedinger, (Berliini) sekä elokuvaohjaaja, kuvataiteilija ja kuraattori  Sami van Ingen (Kuvataideakatemia, Helsinki). Lopullisen päätöksen tekee LIFT:in johtaja Chris Kennedy. Päätös julkistetaan huhtikuussa 2020.

Lisätietoja residenssiohjelmasta: www.iscp-nyc.org

Lisätietoja hausta: Johanna Vakkari, dekaani (vs), Taideyliopiston Kuvataideakatemia
johanna.vakkari@uniarts.fi

Englanninkielinen hakuohje: LIFT – Liaison of Independent Filmmakers of Toronto

Deadline: Monday, March 9th 2020 at 4 pm (Finnish time)

Start date of residency: the 12-week residency can be organized between September and December 2020

The Liaison of Independent Filmmakers of Toronto (LIFT) is an artist-run charitable organization dedicated to facilitating excellence in the moving image through media arts education and production resources. LIFT exists to provide support and encouragement for independent filmmakers and artists through affordable access to production, post-production and exhibition equipment; professional and creative development; workshops and courses; commissioning and exhibitions; artist-residencies; and a variety of other services. Founded in 1981 by a small collective, LIFT has since grown to become one of the foremost centres of its kind globally.

Values

  • Diversity in all its manifestations, including race, ethnicity, language, gender identity, sexuality, class, age, disability, immigration status, film genre and level of experience as a filmmaker.
  • Affordable and equitable access to services and programs that minimize economic barriers to creating films.
  • The materiality and technology of working with celluloid as a medium.
  • Developing and cultivating the ”cinematic” qualities within digital cinema and new platforms.
  • Serving as a community hub for filmmakers and artists.
  • Providing quality service to an engaged and participatory membership.Providing a space for diverse communities to produce representations on their own terms

Residency program

The aim of this residency is to support the artist to prepare or to finish her / his project. The residency is meant for a personal active work and we encourage the artist selected to the residency to travel alone because this helps him / her to better integrate to the whole field of moving image in Toronto. In addition to the LIFT there are a big number of moving image related organisations in the town. LIFT has specialized in production of different type of analogue films and it provides the full equipment for post-production. The budget covers a workspace at the LIFT, the in-kind equipment and facility rental (up to 2000€) and Expendables such as film stock and related production expenses (up to 300€), guidance towards finishing the film where necessary as well as mentor and workshop fees (to a maximum of 1000€).

Mentoring

LIFT has 500 members in Toronto and surroundings and together they possess all the knowledge on film making and moving image one can possibly need. The mentors will be hired where necessary, in consultation with the artist.  LIFT will also provide the artist access to workshops according to his / her needs.

Applying

Applying is done digitally. All the required parts have to be sent in one PDF file to kuva.kirjaamo@uniarts.fi . For the title, please use your name and “LIFT_alumniresidency”. For voluminous files (like videos), please insert a link to the server / website / YouTube / Vimeo where the file can be viewed. Please make sure all the links to external sites work at least up to two months after the deadline has past.

The application consists of:

  1. The cover letter with full contact details (including telephone, email, mobile number and address) and a short presentation.
  2. PDF file containing the following parts:
  • A project proposal stating goals and purpose of your stay (In the proposal, please include a section on how this residency will fit within your practice and why this is a good time for you to be applying for it.
  • Description about the synergy and contacts you would gain from the residency (max. 500 words)
  • Documentation of recent work (Please note that referring to website link will not be accepted as previous work material, applicants must send a PDF portfolio). Please include the basic information about each work (year, technique, materials, measures / duration etc.)
  • Your resume (max. 2 pages)

Please note that all applications are to be submitted as one PDF file via email: kuva.kirjaamo@uniarts.fi For the title, please use your name and ”LIFT_alumniresidency”. For voluminous files (like videos), please insert a link to the server/website/You Tube/Vimeo where the file can be viewed. Please make sure all the links to external sites work at least up to two months after the deadline has past.

The members of the jury will be announced soon. The final decision will be made by Chris Kennedy, Director of the LIFT. The results will be announced in April 2020.

For further information about the programme:
https://lift.ca/

For further information about the call and the grant:
Johanna Vakkari, Dean (deputy), Academy of Fine Arts of Uniarts Helsinki
johanna.vakkari@uniarts.fi

Rijksakademie van Beldeende Kunsten -residenssiohjelma

Vuosittain yhdellä Kuvataideakatemian alumnilla on mahdollisuus saada stipendi Saastamoisen säätiöltä, mikäli hän tulee valituksi Amsterdamin Rijksakademie van Beldeende Kunstenin residenssiohjelmaan.

Haku residenssiohjelmaan

Haku residenssiohjelmaan tapahtuu Rijksakademien kautta. Lisätietoa residenssiohjelmasta saa osoitteesta www.rijksakademie.nl. Tämän vuoden haku päättyi 1.2.2020.

Lisätietoja hausta: Johanna Vakkari, dekaani (vs), Taideyliopiston Kuvataideakatemia
johanna.vakkari@uniarts.fi