Musiikin historiallinen muutos ja nykyisyys: arvo(t), ihanteet ja soiva todellisuus

Musiikintutkijoiden 23. valtakunnallinen symposium 27.-29.3.2019
Suomen musiikkitieteellinen seura & Taideyliopiston Historiafoorumi
Sibelius-Akatemia T-talo (Töölönkatu 28) 27.–29.3.2019

 

 


Katusoittaja soittaa viulua Museokatu 7:n edessä. 
Kuvaaja Kari Hakli 1970. Helsingin kaupunginmuseo.

 

Suomen musiikintutkijoiden 23. valtakunnallinen symposium kutsuu tutkijoita, taiteilijoita ja alan jatko-opiskelijoita pohtimaan musiikkia taiteena, toimintana ja hyödykkeenä. Tapahtuman näkökulma on historiallinen, sosiaalinen ja kulttuurinen: tavoitteena on tuottaa tietoa ja historiatietoista ymmärrystä musiikin yhteiskunnallisesta sidonnaisuudesta sekä musiikin suhteesta ympäröivään aatemaailmaan ja kulttuuriin.

 

Musiikissa soivat arvot ja ihanteet. Musiikki on liitetty ideologisiin ja poliittisiin tarkoituksiin, mutta yhtä lailla sen äärellä on hiljennytty konserttisaleissa ja oopperataloissa koko ulkopuolinen maailma pois sulkien. Toisaalta musiikin suhde luonnonympäristöömme on vuosituhansien ajan heijastanut todellisuutta, kulttuuria ja yhteisöllisyyttä koskevia käsityksiämme.

 

Modernilla ajalla musiikille on muodostunut medioitumiseen liittyvä taloudellinen arvo. Kustannustoiminnan nouseminen taloudellisesti merkittäväksi ilmiöksi Euroopassa 1600-luvun lopulla on varhainen esimerkki musiikin kaupallistumisesta. Nykyään musiikin ansaintalogiikka liittyy esimerkiksi striimauspalveluihin, joista on tullut kansainvälistä liiketoimintaa. Musiikki on myös vahvasti sidoksissa näyttämöllisyyteen, perinteisten musiikkiteatteri-genrejen oopperan, operetin ja musikaalin ulkopuolella, erilaisissa musiikkia, tanssia ja nykyteatteria yhdistävissä hybrideissä, joissa genren määrittely ei enää ole itsestään selvää. Paljon uusia kysymyksiä liittyy myös oopperan ja uuden median, kuten Internetin suhteeseen.

 

Symposiumin järjestelytoimikunta:

FT Markus Mantere (pj.), Minna Karppanen (sihteeri), MuT Saijaleena Rantanen, FT Vesa Kurkela, FT Anne Kauppala, MuT Lauri Suurpää, VTT Kaarina Kilpiö, FT Juha Torvinen, MuT Anu Vehviläinen, FT Milla Tiainen, FT Liisamaija Hautsalo

 

Symposiumin järjestävät Suomen musiikkitieteellinen seura ja Taideyliopiston historiafoorumi yhteistyössä Suomen etnomusikologisen seuran kanssa.

Abstraktikirja

Ohjelma

Muutokset mahdollisia

Keskiviikko 27.3.2019

09.00 Rekisteröityminen

09.45–10.00 Symposiumin avajaiset: Anne Kauppala & Markus Mantere (T-Auditorio, 5. krs)

10.00–11.00 Keynote / Nicholas Till (T-Auditorio, 5. krs)

11.00–11.15 Tauko

11.15–12.45 Rinnakkaissessiot 1a–1d

12.45–14.15 Lounas

14.15–15.45 Rinnakkaissessiot 2a–2d

17.00–22.00 Illallinen: opastettu Suruton kaupunki -näyttely sekä 1920-luvun menu (Hakasalmen huvila, Mannerheimintie 13 B)

 

Torstai 28.3.2019

09.00–11.00 Rinnakkaissessiot 3a–3d

11.00–11.15 Tauko

11.15–11.30 Gradupalkinnon jako (Wegelius-sali, 4. krs)

11.30–12.30 Keynote / Jessica Gienow-Hecht (Wegelius-sali, 4. krs)

12.30–13.45 Lounas

13.45–14.45 Keynote / Daniel Grimley (Wegelius-sali, 4. krs)

14.45–15.15 Tauko

15.15–17.15 Rinnakkaissessiot 4a–4d

 

Perjantai 29.3.2019

09.30–11.00 Rinnakkaissessiot 5a–5c

11.00–11.15 Tauko

11.15–12.15 Keynote / Dana Gooley (Wegelius-sali, 4. krs)

12.15–13.45 Lounas

13.45–15.15 Rinnakkaissessiot 6a–6c

15.15–15.30 Tauko

15.30–16.00 Loppukeskustelu ja symposiumin päätös (Wegelius-sali, 4. krs)

Keynote-puhujat

Dr. Jessica Gienow-Hecht (Freie Universität Berlin)

The Quest for Harmony: Classical Music, Emotion, and the Discourse on Human Rights in the United States since World War II

 

The keynote is related to an on-going research project funded by the Deutsche Forschungsgemeinschaft. The project examines the political impact of classical music in discourses on humanity, human rights and morals by means of soloists, symphony orchestras, their composers, conductors and musicians, e.g. in the USA. The project asks whether and how classical music has functioned as a carrier of emotion and political content, notably human rights, since the 1940s and what role American cultural diplomacy plays in this context.

 

Biography: Dr. Jessica Gienow-Hecht is Professor of History at Freie Universität Berlin. She has previously taught at the universities of Virginia, Bielefeld, Halle-Wittenberg, Harvard, Frankfurt, Heidelberg, Cologne and at the Hertie School of Governance in Berlin. Her first book, Transmission Impossible: American Journalism as Cultural Diplomacy in Postwar Germany, 1945–1955 (Louisiana State University Press, 1999), was co-awarded the Stuart Bernath Prize and the Myrna Bernath Prize. Her second book, Sound Diplomacy: Music and Emotions in Transatlantic Relations, 1850-1920 (University of Chicago Press, 2009, 2012) has won the Choice Outstanding Academic Title Award.

 

Dr. Dana Gooley (Brown University, USA)

Democratizing Improvisation: Grétry, Vogler, and the Formation of the Modern Musician

Recent scholarship on improvisation emerging from the CSI school (Critical Studies in Improvisation) has promoted a vision of improvisation as a model of political organization, community action, and cross-cultural cooperation. It asserts that improvisation, by virtue of its openness, flexibility, and demand for careful listening, possesses a rare and valuable democratic ethos that can be mobilized to heal modern problems of inequality, alienation, and social conflict. The cultural and historical framework for these claims, however, is generally limited to post-Coltrane jazz and the European or Afrodiasporic avant-gardes. This talk is intended to broaden the scope of the discussion by focusing on the first European writers to link improvisation with social, ethical, and political reform: André Grétry and Georg Joseph (Abbé) Vogler.

 

Writings from the later eighteenth century express a desire to spread improvisational skill beyond the sphere of elite professional musicians and make it available to amateur practitioners and women. In the cases of both Grétry and Abbé Vogler, this ambition was a direct response to Enlightenment philosophies that challenged traditional social hierarchies and rose to ascendancy during the years of the French revolution. In his 1802 treatise L’art de preluder Grétry, influenced directly by Rousseau’s philosophy of education, argued that improvisation was a necessary resource for keeping musicians in touch with true, natural inspiration, and argued against learned approaches that stressed harmonic “science.” Vogler’s later pedagogical writings openly supported the French revolutionary cause and pressed for a more flexible, less rule-bound approach to the education of young musicians. The long-term impact of these efforts was to divorce improvisation training from the intricacies of thoroughbass and to make it more purely chordal in approach, thereby making it more accessible to a wider range of participants. In this way the democratic and emancipatory ideals advanced by the French philosophes initiated a distinctively modern idea of improvisation that is now being developed more extensively by the CSI.

 

Biography: Dana Gooley is a musicologist and Professor of Music at Brown University. He has published widely on European music in the 19th century, with an emphasis on performers, performance culture, reception, and politics. His two monographs are The Virtuoso Liszt (Cambridge, 2004) and Fantasies of Improvisation: Free Playing in Nineteenth-Century Music (Oxford, 2018), and he has co-edited two essay collections, Franz Liszt and His World (Princeton, 2006) and Franz Liszt: Musicien Européen (Vrin, 2012). Articles on music criticism, virtuosity, musical mediation, improvisation, cosmopolitanism, and jazz have appeared in 19th Century Music, Musical Quarterly, Journal of Musicology, Journal of the American Musicological Society, Musiktheorie, Keyboard Perspectives, and Performance Research. Since 2009 he has served on the Editorial Board of 19th Century Music. He is currently writing a book on the tropes and conventions of visual presentation in 20th century concert life.

 

Dr. Daniel Grimley (University of Oxford, UK)

Hearing Landscape Critically: Musical Prospects and Reflections

 

There are few more pervasive assumptions in the popular imagination than the interconnection between music and landscape. Images of landscape with stirring musical accompaniments occur with remarkable frequency in the media, and music evidently possesses an intense capacity to evoke images of nature and place. But music has been uncannily absent from landscape studies, just as landscape largely seems to have been of little more than peripheral interest in much music scholarship. This paper surveys some recent contributions and challenges to the field, drawing on both cultural geography and musicology, and offers a preliminary sketch for future lines of potential enquiry.

 

Biography: Daniel Grimley is Associate Head of Humanities at the University of Oxford, with responsibility for research, and a tutorial fellow at Merton College. His most recent book is titled Delius and the Sound of Place, and was published by Cambridge University Press in November 2018.

 

Dr. Nicholas Till (University of Sussex, UK)

”The lyrical engineering of the modern world": Opera, Myth and Modernity 

 

Opera was born in Florence around 1600, with Rinuccini's and Peri's opera "Euridice", the earliest surviving opera, being presented at the celebrations for the marriage of Maria de' Medici to King Henri IV of France in that year. For my current research project I'm asking the questions: why opera? why there? why then?

 

In Act 3 of Striggio’s and Monteverdi’s "Orfeo" (1607), Orpheus seizes Charon’s boat and ferries himself across the river Styx into the underworld. As he navigates the river a chorus extols Orpheus’s heroism, comparing it to the feats of Jason and Daedalus, the first navigator and the first scientist of classical mythology. This reference to navigation and science in an opera conventionally associated with renaissance Neoplatonism or courtly pastoral suggests that Orfeo is much more closely embedded within the culture of early modernity than has previously been recognised. I have established some substantial connections between the producers and patrons of early opera and distinctive aspects of early-modernity such as the scientific revolution, colonial exploration, capitalist trade and commerce, etc. But what world view underpins these connections?  Why should those who supported Galileo also have supported the new art form (and also have been the patrons of Caravaggio)? What were the social circumstances that necessitated a new art form to fulfill what the Spanish historian José Antonio Maraval described as "The lyrical engineering of the modern world" (José Antonio Maravall, "Culture of the Baroque").

In this presentation I will lay out some of the methodological challenges of establishing a historical-materialist reading of the origins of opera.

 

Biography: Nicholas Till is a historian, theorist and practitioner of opera and music theatre. He is the author of Mozart and the Enlightenment (1992) and editor of The Cambridge Companion to Opera Studies (2012) and Beckett and Musicality (2014), and articles and book chapters on contemporary opera and related arts. He is currently Professor of Opera and Music Theatre at the University of Sussex, where he is Director of the Centre for Research in Opera ad Music Theatre. 

Rekisteröityminen ja majoitus

Rekisteröityminen

Symposiumin rekisteröityminen on alkanut 18.2. ja sulkeutuu 8.3. Symposiumiin ja illalliselle (maksullinen) ilmoittaudutaan Lyyti-alustalla

Symposiumiin on vapaa pääsy, ja ohjelman seuraaminen on mahdollista myös ilman ilmoittautumista.

Majoitus

Helsingin ulkopuolelta saapuville konferenssivieraille on tarjolla majoitustarjouksia neljästä hotellista. Tarjoukset koskevat majoitusta aikavälillä 26.–29.3.2019.

Varauskoodi: SYMPOSIUM2019 (paitsi Omena-hotelli, jolla omat koodit)

 

1. SCANDIC PARK
Mannerheimintie 46
00260 Helsinki
https://www.scandichotels.fi/hotellit/suomi/helsinki/scandic-park-helsinki

Hinnat (sis. aamiainen ja alv):
* 2hh 119e/huone/yö
* 1hh 99e/huone/yö

Huoneiden varaus suoraan hotellilta:
sähköposti: parkhelsinki@scandichotels.com
puh: +358 9 47371

Varaa viimeistään 12.3.2019.

 

2. SOKOS HOTEL PRESIDENTTI
Eteläinen Rautatienkatu 4
00100 Helsinki
https://www.sokoshotels.fi/fi/helsinki/sokos-hotel-presidentti

Hinnat (sis. aamiainen ja alv):
* 2hh 149e/huone/yö
* 1hh 129e/huone/yö

Varaa viimeistään 26.2.2019.

 

3. HOTEL ARTHUR
Vuorikatu 19
00100 Helsinki
www.hotelarthur.fi

Hinnat (sis. aamiainen ja alv):
* 2hh 115e/huone/yö
* 1hh 105/huone/yö

Varaukset tehdään hotellin myyntipalveluun, sähköposti myyntipalvelu@hotelarthur.fi,
tai vastaanottoon reception@hotelarthur.fi, puh. 09-173 441.

Varaa viimeistään 12.3.2019.

 

4. OMENA-HOTELLI
https://www.omenahotels.com/fi/

*Lönnrotinkatu 13
00120 Helsinki

*Yrjönkatu 30
00120 Helsinki

HUOM! Omena-hotellilla käytössä omat ennakkovaraajan alennuskoodit:

ENNAKKO7 varaukset vähintään 7pv ennen majoittumista / -5% alennus
ENNAKKO14 varaukset vähintään 14pv ennen majoittumista / -10% alennus
ENNAKKO30 varaukset vähintään 30pv ennen majoittumista / -15% alennus

Tapahtumapaikka


Symposium järjestetään Taideyliopiston Sibelius-Akatemian T-talolla (Töölönkatu 28, Helsinki). Paikalle pääsee rautatieasemalta ja linja-autoasemalta kävellen tai matkustamalla Mannerheimintietä pohjoiseen kulkevilla raitiovaunuilla 4 ja 10 kaksi pysäkinväliä Hesperianpuiston pysäkille (Rautatieasema–Kansallismuseo–Hesperianpuisto).
 

 
 

Yhteystiedot

 

Symposiumin sihteeri Minna Karppanen

 

symposiumhelsinki2019@gmail.com
mts.toimisto@gmail.com

Tapahtuma Facebookissa