Pia Siirala

  • Tohtorikoulutettava, S/MuTri-tohtorikoulu1, Sibelius-Akatemia
  • +358504414458

Esittely

Tutkimuskohteenani on Koillis-Siperian alkuperäiskansojen lauluperinne. Se on ollut minulle koko musiikillisen ajatteluni mullistava elämys. Yksiääninen, vähäsävelinen musiikki ei ole ainoastaan vaikuttanut kuulemiseeni vaan on kyseenalaistanut musiikin hahmottamisen länsimaisessa taidemusiikissa totutulla tavalla, jossa musiikki on jotain, jota ihminen tuottaa. Pohjoisen alkuperäiskansojen kulttuurissa taide jää ihmisen sisään, osaksi hänen identiteettiään, jolloin taide on prosessi, ei tulos. Tämän hahmottamisen toisenlaisen vaihtoehdon vuoksi olen antanut tutkimukseni nimeksi Kuulokulmia

Vuodesta 2008 lähtien olen tehnyt kenttämatkoja Kamtšatkaan ja Tšukotkaan missä alkuperäiskansojen vanha lauluperinne on vielä elossa.  Minua kiinnostaa erityisesti niin sanottu henkilölaulun perinne, joka tarkoittaa sitä, että jokaisella ihmisellä on oma henkilökohtainen, hänelle ominainen laulunsa. Laulaminen ei ole kuullun toistamista vaan on puhumisen lailla jatkuvassa luovassa tilassa. On myös yleistä laulaa esi-isien lauluja. Ihminen tulee henkilölaulun kautta läsnäolevaksi, vaikka hän olisi jo kuollut. Tämä muistinvarainen perinne on kuitenkin häviämässä, sillä perinteinen poropaimentolaisuus katoaa ja vanha musiikkiperinne on elossa ainoastaan harvan vanhukseen muistissa. 

Säveltämisen avulla tutkin musiikin kuulemista ja hahmottamista eri mahdollisuuksia. Se herättää sellaisia kysymyksiä kuten mistä musiikillinen ajatus saa alkunsa, kuinka musiikki virtaa alitajunnassamme tai mikä on kuulemisen ja synkronian välinen suhde.Nämä tutkimukset havainnollistan viidessä tutkintokonsertissani. 

Tutkielmassani keskityn alkuperäiskansojen musiikin analyysiin. Tutkin keräämäni materiaalin pohjalta erityisesti tundratšuktšien henkilölaulun muuntelevuutta alueilla missä poropaimentolaisuus on jatkunut. Toisaalta tarkastelen tšuktšien lauluperinteen vaikutuksia ja muutoksia muusikkoudessani, joka on lähtöisin toisenlaisen kulttuurin kokemuksesta.   

Pia Siirala on opiskellut viulunsoittoa Sibelius-Akatemiassa ja Budapestin Liszt-akatemiassa Unkarissa ja loppututkinnon jälkeen jatkanut opintojaan Moskovan Tshaikovski-konservatoriossa. Hän on toiminut kapellimestari Lygia O’Riordanin Moskovassa perustaman Ensemble XXI-kamariorkesterin konserttimestarina, jonka kanssa hän on konsertoinut ympäri Venäjää, useissa Euroopan maissa, Australiassa ja Amerikassa. Vuodesta 2004 lähtien Siirala tehnyt kenttämatkoja Venäjän Kaukoitään, Sahaliniin, Kamtšatkaan ja Tšukotkaan. Syksystä 2016 hän on aloittanut tohtoriopinnot Sibelius-Akatemiassa taiteellisella linjalla.  Tutkimuksen otsikko on Kuulokulmia ja aiheena on Koillis-Siperian alkuperäiskansojen, erityisesti tšuktšien musiikkiperinne, johon pohjautuen hän on säveltänyt musiikkia.

ABSTRACT

My research, ”Kuulokulmia” (”Viewpoints of Hearing”) concentrates on the music of the indigenous people of North East Siberia. Getting to know their music has been a turning point in my life. It has changed my earlier views and ideals about music. It has made me question my perception of music, as I have been brought up in the western tradition of classical music. For us music is something that we produce, whereas in the culture of the indigenous peoples of the North, music is part of a person’s identity, a fundamental part of being human. Since 2009 I have made field trips to Chukotka, where the ancient musical tradition is still alive. Subsequently, I have returned to Chukotka in 2016,2017 and 2019. The Personal Song is a song that is given to every child at birth. Later, when people are adults, they create their own song, which is as natural as speaking. Singing is not a repetition of something that one has already heard, but as spontaneous as a conversation. It is also common to sing ancestral songs of the family. Through a personal song a person becomes present, even if he has died. Unfortunately, this aural tradition is vanishing, together with the traditional reindeer herding lifestyle.  

Through composing I explore how music is heard and shaped. It raises questions such as, what is the root of a musical thought, how does music flow in our subconscious mind or what is the relationship between hearing and synchronisation. My observations will be demonstrated in five doctoral concerts. The thesis will concentrate on the analysis of music of the North East Siberian indigenous peoples. Based on the material I have collected on my field trips; I especially examine the changes in the Personal song in the areas where nomadic reindeer herding continues to exist. From another viewpoint, I contemplate on how Chukchi traditional singing influences my musicianship, which has its roots in another cultural background. 

Pia Siirala studied at the Sibelius Academy, the Budapest Liszt Academy and at the Moscow Tchaikovsky Conservatory. She is concert master of Ensemble XXI, founded by conductor Lygia O’Riordan, with whom she has performed throughout Russia, Europe, Australasia and the Americas. Siirala has also performed as a chamber musician, as a soloist and given solo recitals.  Since the autumn of 2016, Siirala has been carrying out her doctoral studies at the Sibelius Academy on the music of the indigenous people of the North East Siberia, Sakhalin, Kamchatka and Chukotka, where the ancient musical tradition of the indigenous people is still a living tradition. Her main research subject is the ancient music of the Chukchi people. Based on the indigenous music she has created several compositions.

Verkkosivut