Artistic team An­gel­ica & L’amico Fritz

Director: Johanna Freundlich
Conductor: Markus Lehtinen, Sebastian Zinca
Set designers: Johanna Freundlich, Emilia Eriksson, Pekka Purhonen
Costume designer: Emilia Eriksson
Make-up designer: Tuija Luukkainen
Lighting designer: Jukka Kolimaa
Assistant director: Minna Nieminen
Head coach: Liisa Pimiä
Coaches: Liisa Pimiä, Kristian Attila, Tuomas Juutilainen, Tuula-Marja Tuomela-Nyman, Tero Valtonen
Italian kielen valmennus: Luciana Manninen
Phonetics teacher for Italian: Riikka Hakola
Professor of the Opera program: Markus Lehtinen

Staff

Set builders: Pekka Purhonen, Mikko Elonen, Mika Kolehmainen, Janne Sihvo
Costume maker and costume assistant: Pia Lasonen
Costume maker trainee: Anna Kommonen
Light technician: Jukka Kolimaa
Make-up team: Tuija Luukkainen, Toni Ahonen, Johanna Kotro, Jessica Picasso, Tiinaleena Rantanen
Stage manager: Pekka Purhonen
Deputy stage manager: Mirva Koivukangas
Finnish subtitles: Susanna Carotenuto
Producer: Mirka Rättyä

Video producing

Recording and editing: Keijo Lahtinen
Camera directors: Johanna Freundlich, Keijo Lahtinen
PTZ Camera operator: Keijo Lahtinen
Camera operator: Sirje Ruohtula
Sound technicians: Mikko Ingman, Olli Ovaskainen
Photos: Uupi Tirronen

Opera program of Sibelius Academy of Uniarts Helsinki

Artistic team, introduction

Markus Lehtinen, conductor

(L’amico Fritz 29.3.2021)
Markus Lehtinen opiskeli Sibelius-Akatemiassa sävellystä Aulis Sallisen ja Einojuhani Rautavaaran johdolla sekä pianonsoittoa Meri Louhoksen ja orkesterinjohtoa Jorma Panulan ja Arvid Jansonsin johdolla. Hän on ollut kiinnitettynä Suomen Kansallisoopperaan kahdeksan vuoden ajan, Tanskan kuninkaalliseen oopperaan viiden vuoden ajan ja hän on toiminut Jyväskylä Sinfonian taiteellisena johtajana. Lehtinen on vieraillut usein Ruotsin kuninkaallisessa oopperassa, Baijerin valtionoopperassa ja Deutsche Oper Berlinissä. Lehtinen on johtanut viiden uuden produktion ensi-illat ja useita muita ensi-iltoja Savonlinnan Oopperajuhlilla, jossa hänet nimitettiin Vuoden taiteilijaksi vuonna 2005.

Lehtinen on vieraillut vuodesta 1993 alkaen vuosittain Hampurin valtionoopperassa, ja vuodesta 2011 hän on johtanut Wienin valtionoopperassa. Tammikuussa 2016 hän debytoi Moskovan Bolshoi-teatterissa. Lehtinen on kantaesittänyt useampia Rautavaaran teoksia, mm. Aleksis Kivi -ooppera ja orkesteriteos Lintukoto ja johtanut mm. useissa Euroopan maissa, Yhdysvalloissa, Kiinassa ja Japanissa. Lehtinen on toiminut Sibelius-Akatemian oopperakoulutuksen professorina vuodesta 2004 lähtien.

Sebastian Zinca, conductor

(Suor Angelica 29.3., L’amico Fritz 30.3.2021)
Currently in his final year at the Sibelius Academy, Sebastian Zinca is studying conducting with Sakari Oramo. As part of his studies he has conducted the Finnish Radio Symphony Orchestra, the Helsinki Philharmonic, the Lahti Symphony Orchestra, the Tapiola Sinfonietta, the Ostrobothnian Chamber Orchestra, the Jyväskylä Sinfonia, and the Pori Sinfonietta. Most recently, he made his guest conducting debut with the Oulu Symphony Orchestra with a program of Barber, Wagner, and Mozart. In 2019 he was a conducting fellow at the Aspen Music Festival, and in 2018 won the President’s Prize at the European Music Academy for his work on Così fan tutte.

Johanna Freundlich, director

Johanna Freundlich on freelance-ohjaaja, joka on ennen valmistumistaan Teatterikorkeakoulun ohjaajantyön laitokselta 2005 opiskellut New Yorkin yliopiston Tisch School of the Artsissa. Hänen teatteriohjauksiaan ovat olleet mm. kuusituntinen “Angels in America”, joka voitti Vuoden teatteriteko Ester-palkinnon sekä Kansallisteatterin “Kissani Jugoslavia”, jota esitettiin loppuunmyydylle salille puolitoista vuotta. Freundlichin oopperaohjauksia ovat olleet mm. Kansallisoopperan päänäyttämön “Suor Angelica” ja Savonlinnan oopperajuhlien “Seitsemän koiraveljestä” (Fagerudd), joka siirtyi Savonlinnasalista Olavinlinnaan. Vapaalla oopperakentällä Freundlichin ohjauksia ovat olleet mm. “L’Isola Disabitata” (Haydn) Suomalaisessa kamarioopperassa, “Neijonnälkä” (Raitio) Taite ry:lle sekä Vaasa Baroquen ja FIBO:n “L’Orfeo” (Monteverdi). Freundlichille on myönnetty Suomen Richard Wagner- yhdistyksen Baureyth-stipendi. Parhaillaan hän valmistelee “Rikos ja rangaistus”-teoksen ohjausta Dostojevski-teatteriin Veliky Novgorodiin.

Emilia Eriksson, costume designer

Pukusuunnittelija Emilia Eriksson on valmistunut Taideteollisesta korkeakoulusta (nyk. Aalto-yliopisto) vaatesuunnittelun ja pukutaiteen maisteriksi. Tähän astisen uransa aikana Eriksson on tehnyt töitä sekä freelance-vaatesuunnittelijana että pukusuunnittelijana, keskittyen enenevissä määrin pukusuunnitteluun. Suunnittelijana Eriksson on kiinnostunut pukujen mahdollisuuksista esityksen visuaalista maailmaa luovana, sisäistä tunnelmaa ilmaisevana osatekijänä.

Tuija Luukkainen, make-up designer

Tuija Luukkainen on tehnyt maskeeraussuunnittelua monipuolisesti esittävän taiteen, kuten teatterin, tanssin, elokuvan ja oopperan parissa. Produktioiden yhteenlaskettu määrä lähestyy paria sataa. Hän on mas­keerannut lehti-, muoti- ja mainoskuvauksissa sekä toimii alansa ope­tus- ja luennointitehtävissä. Lisäksi hän on ollut kirjoittamassa oppikirjaa Meikkaus (WSOY 2007, Sanoma Pro 2012). Luukkaisen töihin kuulu­vat mm. Prinsessa Ruusunen -baletti ja Mozartin Taikahuilu Suomen Kansallisoopperalle- ja baletille, Missä nyljimme kerran Teatteri Viiruk­selle (Vuoden Teatteri 2014), tanssiteos Jeminan monta elämää Karttu­nen Kollektiville (Teatteriteko 2013) sekä mm. Kalevi Ahon ooppera Frida y Diego, Rossinin Il Viaggio, Mozartin Figaron häät, Joulun ta­rinoita (Humperdinckin Hannu ja Kerttu sekä Rautavaaran Tietäjien lahja), Verdin Falstaff, Mozartin La Clemenza di Tito ja Così fan tutte, Händelin Alcina sekä Brittenin Albert Herring Sibelius-Akatemian oopperakoulutukselle.

Jukka Kolimaa, lighting designer

Jukka Kolimaa valmistui teatteritaiteen kandidaatiksi 1998 Teatterikorkeakoulusta ja toimi freelance-valosuunnittelijana siitä lähtien vuoteen 2013, kunnes jäi kiinnitykselle Sibelius Akatemiaan konserttivalaistuksen pariin. Freelancer-aikakaudella Jukka teki valosuunnittelua teatterin, nykytanssin ja lopulta konserttivalaistuksen suunnittelun parissa lukuisissa tuotannoissa, teattereissa ja konserttisaleissa. Sibelius Akatemian oopperakoulutuksen produktioissa hän on vastannut valosuunnittelusta Powder Her Face (T. Adès, Ohjaus Katariina Lahti, 1999), Figaron häät (W.A. Mozart, ohjaus Piotr Cholodzinski, 2012), Konsuli (G.C. Menotti, ohjaus Vilppu Kiljunen, 2012), Midsummer Night’s Dream (B. Britten, Ohjaus Victoria Newlyn, 2017) ja La Clemenza di Tito (W.A. Mozart, ohjaus Katariina Lahti, 2018) -oopperoissa.