Yleisö osoitti seisaaltaan suosiota PLETAn The Wedding -työryhmälle kansallisteatterin pienellä näyttämöllä.

Terveiset Marokosta: FIESAD-teatterifestivaaleilla luotiin suhteita Pohjois-Afrikan ja Euroopan välille

|
Blogi

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulusta osallistui ensimmäistä kertaa ohkainen kahden hengen edustus teatterikorkeakoulujen festivaaleille Marokon Rabatissa joulukuun alussa.

Festivaaliohjelmistoon oli valittu PLETAn (Platform European Theatre Academies) kurssilla alkuvuodesta valmistunut produktio The Wedding, jossa on Teatterikorkakoulusta mukana näyttelijäopiskelija Katariina Lantto.

“Jo silloin kun näytelmää tehtiin Puolassa, ohjaaja Piotr (Cholodzinski) puhui, että ‘nyt lähdetään kiertämään maailmaa!’ Ajattelin, että nuo nyt ovat tuollaisia puheita, mutta yhtäkkiä alkoi tulla viestejä. Että nyt oltaisiin menossa Marokkoon, ketkäs pääsee mukaan?” Katariina kertoo.

Kun festivaaleille houkuteltiin viime tipassa myös toimittajia, päätti allekirjoittanut tarttua tilaisuuteen. Pikaisten matkavalmistelujen jälkeen tupsahdimme Rabatiin joulukuun ensimmäisenä päivänä.

Selvisi, että Festival International des Ecoles Supérieures d’Art Dramatique (FIESAD) järjestettiin nyt neljättä kertaa. Sen taustalta löytyy yksi harvoista yliopistotason teatterikoulutusta Marokossa tarjoavista opinahjoista, 1980-luvulla perustettu Institut Supérieur d’Art Dramatique et d’Animation Culturelle (ISADAC). Festivaali on lyhyessä ajassa kerännyt taakseen muun muassa valtiovallan tuen. Tänä vuonna osallistujia oli jo yli kaksisataa neljästätoista eri maasta - ja nyt siis ensimmäistä kertaa myös Suomesta.

FIESADin kansainvälisistä suhteista vastaava Maria Verdu kertoo, että tapahtumalla on paitsi taiteellisia ja pedagogisia tavoitteita myös strateginen päämäärä: Marokko haluaa hyödyntää sijaintiaan kahden mantereen välissä ja luoda entistä vahvempia siteitä erityisesti Eurooppaan ja muualle Afrikkaan. Festivaaliohjelmaan lukeutui myös uuden, afrikkalaisen “teatteriliigan” perustaminen. Siihen lähtivät mukaan isäntämaan lisäksi teatterikoulut Burkina Fasosta, Beninistä, Kongosta, Senegalista, Tunisiasta ja Norsunluurannikolta.

FIESADin ohjelmisto koostuu esityksistä, joita mukaan kutsutut teatterikorkeakoulut haluavat festivaalille tuoda. Tämä varmastikin selitti sitä, että mukana oli erityisen paljon liikkeeseen ja fyysiseen komediaan perustuvia teoksia. Myös PLETAn the Wedding lukeutuu tähän kategoriaan: ohjauksessa hyödynnetään kansantanssia, sirkustemppuja, akrobatiaa ja puhdasta slapstick-komiikkaa. Kukin kahdeksasta näyttelijästä, jotka tulevat neljästä eri maasta, puhuu näyttämöllä omaa äidinkieltään.


Festivaalin taiteellinen johtaja, näyttelijä Farid Regragui (oik) nappasi kainaloonsa kansainvälisen juryn edustajan Mario Espinosan Meksikon UNAM-yliopistosta.

The Wedding -työryhmä jännitti edeltäkäsin muun muassa sitä, miten Tšehoviin löyhästi perustuva viinanhuuruinen komedia otettaisiin vastaan konservatiivisessa muslimimaassa. Pelko osoittautui kuitenkin turhaksi. Festivaaliyleisö eli täysillä mukana alkumetreiltä saakka, eikä edes lopussa nähty miesten välinen suutelukohtaus hyydyttänyt menoa.

Toki paikalla oli poikkeuksellisen nuori ja kansainvälinen festivaaliyleisö. Vierailulla Suomen suurlähetystössä keskustelimme siitä, kuinka modernissa Rabatissakin on viime aikoina otettu askelia entistä konservatiivisempaan suuntaan. Kaupungissa on muun muassa kampanjoitu sen puolesta, etteivät naiset enää näyttäytyisi rannalla bikineissä, vaan pukeutuisivat siveellisemmin burkiniin. Homoseksuaalisuus on maassa edelleen rikos.

Marokkolaiset näyttävät myös rakastavan seremonioita, sillä festivaalin päätösjuhlallisuudet kansallisteatterin suurella näyttämöllä kestivät pitkälle kolmatta tuntia. Palkintojenjakoa edelsi puolisen tusinaa pitkää puhetta, jotka harmi kyllä pidettiin yksinomaan arabiaksi. Ymmärsimme kuitenkin, että lavalle kipusi muun muassa arvovaltainen kulttuuriministeri Mohamed El Aaraj sekä akateemikko Abdelouahed Ouzri, jolle festivaalin koko neljäs painos oli omistettu. Palkintoja jaettiin avokätisesti - lopulta jopa kategorioissa, joista kansainvälinen tuomaristokaan ei ollut tietoinen, esimerkiksi parhaalle yleisön edustajalle.


FIESAD-festivaalin näyttämönä toimi edesmenneen kuninkaan mukaan nimetty kansallisteatteri Théâtre National Mohammed V.

Katariina kuvailee päällimmäisiä fiiliksiä reissusta mainioiksi.

“Festarin kokonaisajatus oli tosi mielenkiintoinen: ensinnäkin se, että haalitaan ympäri maailmaa teatterintekijöitä, jotta paikalliset näkevät, minkälaista teatteria tehdään maailmalla, ja toiseksi se, että ei johdatella lonkeroita vain Eurooppaan vaan myös sinne Afrikkaan päin. Olisi mahtavaa päästä palaamaan vaikka viiden vuoden päästä ja nähdä, miten asiat ovat kehittyneet.”

Hän myös suosittaa varauksetta PLETAn tai Norteasin lyhytkursseille osallistumista. Ikinä ei tiedä, kuinka pitkälle ne vievät. (Pikkulinnut kertovat, että kursseille on Teatterikorkeakoulusta melko helppo päästä, sillä moni ei kiireiltään edes ehdi hakea.)

“PLETAn proggiksen kautta olen myös oppinut hahmottamaan suomalaista teatterikenttää paljon paremmin ja sanoittamaan, mikä täällä on meininki. Nyt tiedän, että tämä ei ole kaikki, mitä meillä on täällä Suomessa.”


Katariina Lantto pääsi fanikuviin heti esityksen jälkeen.

Katriina Kettunen
Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja opiskelija Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun Live Art and Performance Studies (LAPS) -maisteriohjelmassa.