Photo: Janne Ikonen

Monimuotoiset lyömäsoittimet Mikkelissä

|
Blogi

Taideyliopiston Sibelius-Akatemian lyömäsoitinmusiikin lehtori Antti Rislakki piti orkesterilyömäsoitinten kurssin Mikkelin musiikkiopistossa 3.11.2016 ja Rantasalmen musiikkiopistossa 4.11.2016. Paikalle kokoontui lyömäsoitinten soiton opiskelijoita Mikkelistä, Kuopiosta ja Rantasalmelta opettajansa Janne Ikosen johdolla. Oppilaiden ikäjakauma oli n. 10-55! Kurssilla mukana oli myös Sibelius-Akatemian ensimmäisen vuoden opiskelija Tiia Toivanen, joka toimi apuopettajana. 

Kurssin tavoite oli tutustua käytetyimpiin orkesterin lyömäsoittimiin, kuten tamburiini, triangeli, käsilautaset ja bassorumpu. Näiden soitinten opettelu jää helposti normaalin opiskeluvuoden aikana taka-alalle, sillä lyömäsoitinten opiskelussa soittimia on niin paljon. Soittamisen perustekniikkaa, etydeitä ja soolokappaleita harjoitellaan usein lähinnä virvelirummun, marimban ja patarumpujen parissa. Kuitenkin orkesterissa lyömäsoittaja pääsee soittamaan enemmistönä juuri kaikkea muuta.

Antilla oli matkassa monia tamburiineja, ja niistä sekä oppilaitoksen soittimista jaettiin ensin mahdollisimman monelle soitin käteen. Yhteisesti koko porukalla tutkittiin tamburiininsoiton perustekniikoita, kuten erilaisia soittotapoja, tremoloita, dynamiikoita. Oppilaat omaksuivat todella nopeasti monia täysin uusiakin soittotapoja, ja yhdessä tekeminen kannusti kaikkia yrittämään. Mielenkiintoa herättivät myös Antin esittelemät etniset tamburiinit, kuten egyptiläinen riq ja brasilialainen pandeiro.

Seuraavaksi jakauduttiin kahteen pienempään ryhmään, joissa tutkittiin käsilautasien soittoa Antin kanssa, ja bassorummun ja triangelin soittoa Tiian opastuksella. Etsittiin lautasten oikeaa soittotapaa ja soittoasentoa, ja kuunneltiin erilaisten lyöntien sointia. Mukana oli mahdollisimman kevyitäkin lautasia pienimpiä soittajia varten. Oppilaat seurasivat tarkkaavaisesti, ja selvästi huomasivat oikeiden liikkeiden merkityksen lopputuloksessa. Bassorummun ja triangelin kohdalla etsittiin oikeaa lyöntikohtaa ja lyöntitapaa, että soitin voisi kuulostaa hienolta.

Näiden lisäksi kurssin lopussa pidettiin mestarikurssiosuus, jossa pidemmälle ehtineet oppilaat saivat esittää opettelemiaan teoksia virvelirummulla, patarummuilla ja marimballa. Näihin pureuduttiin Antin opastuksella. Tiia pääsi myös esittämään oppilaille upeaa marimbansoittoa!

Oppilaat vaikuttivat erittäin innostuneilta oppimaan uutta ja näytti siltä, että kurssilla puhutut asiat saivat jälleen uuden kipinän jokaisen omaan soittamiseen ja harjoitteluun. Toivottavasti tavataan taas uudestaan, ja jatketaan rikkaan lyömäsoitinmaailman tutkimista yhdessä!

Teksti: Antti Rislakki

Taideyliopiston Sibelius-Akatemian ja suomalaisten musiikkioppilaitosten opetusyhteistyö on osa Suomen Kulttuurirahaston rahoittamaa kolmevuotista hanketta, joka käynnistyi syksyllä 2016. Sen tavoitteena on luoda pysyvä toimintamalli, jolla pyritään madaltamaan kynnyksiä sekä rakentamaan yhteistyötä eri toimijoiden ja koulutustasojen välillä. Sibelius-Akatemian ja musiikkioppilaitosten yhteistyö käynnistyi puhallinsoitinten parista kokeiluluontoisesti 2015 ja lukukauden 2016-2017 aikana yhteistyötä laajennetaan muihinkin instrumentteihin ja musiikinlajeihin. Suomi Soimaan -blogissa kuulemme opettajien terveisiä viikonloppuvierailuilta eri puolilta Suomea.