Maisteriopinnot kahdessa yliopistossa

|
Blogi

Opintoni Sibelius-Akatemian oopperaluokalla alkoivat – erikoista kyllä – muutolla Tukholmaan. Olin jo pitkään kaivannut muutosta ja uutta perspektiiviä lauluopintoihini. Kandiopintojeni viimeisenä keväänä lähetin hakupapereita useaan kouluun Euroopassa. Ensimmäiset pääsykokeet olivat jo helmikuussa Tukholman Operahögskolanissa. Vain muutama päivä kokeiden jälkeen sain kuulla päässeeni läpi ja saaneeni opiskelupaikan Tukholmasta.

Läpäistyäni Sibelius-Akatemian oopperaluokan pääsykokeet myöhemmin keväällä koulutuksen johtaja Markus Lehtinen ehdotti minulle mahdollisuutta opiskella samanaikaisesti sekä Tukholmassa että Helsingissä. Selvitin asian Operahögskolanin henkilökunnan kanssa ja lopputuloksena oli muutto Tukholmaan ja opintojen aloittaminen samanaikaisesti kahdessa eri maassa. Käytännön tasolla tämä järjestely tarkoitti asumista ensimmäisen lukuvuoden ajan Tukholmassa ja lukuisia matkoja Helsinkiin sekä toisena lukuvuonna asumista Helsingissä ja vieläkin lukuisempia matkoja Tukholmaan.  Opiskeleminen kahdessa maassa samanaikaisesti on ollut intensiivistä ja rankkaa, mutta äärimmäisen opettavaista.

Koko maisteriopintojeni ajan minulla on ollut lauluopettaja molemmissa kaupungeissa. Tämä järjestely on toiminut loistavasti eikä vähiten sen takia, että opettajani Sirkku Wahlroos-Kaitila Helsingissä sekä Mattias Danielsson Tukholmassa ovat suhtautuneet järjestelyyn avoimesti ja kiinnostuneesti.

Olen päivittänyt Suomessa oppimiani asioita ja uusia ideoita Tukholman-tunneillani ja tietysti myös toisinpäin. Molempien opettajien erilaiset, mutta kuitenkin riittävän samanlaiset ohjeet ja näkemykset ovat tukeneet toisiaan, eivätkä ole missään vaiheessa sekoittaneet päätäni. Tämän yhteistyön aikainen vokaalinen kehitykseni on ollut kiitettävää. Näiden kahden vuoden aikana koen löytäneeni ääneni!

Mikään koulu ei ole täydellinen, mutta yhdistämällä kahden koulun hyviä puolia olen saanut rakennettua itselleni koulutuspaketin, johon olen hyvin tyytyväinen. Hyvän lauluopetuksen lisäksi tärkeimpinä asioita koulutuksessani ovat olleet oopperaroolit, kuten Tarquiniuksen rooli B. Brittenin oopperassa The Rape of Lucretia sekä nimirooli W. A. Mozartin oopperassa Don Giovanni. Näiden kompleksisten roolihahmojen tuominen niin äänellisesti kuin fyysisesti yleisölle näkyväksi on kehittänyt minua kokonaisvaltaisena, laulavana näyttelijänä. Don Giovanni -produktio toteutettiin Värmlandin oopperatalossa sen orkesterin ja lavatiimin kanssa, mikä opetti minulle työskentelyä oopperatalossa. Myös lukuisat kokemukset orkesterin solistina laulamisesta sekä koelaulutilanteista ovat kasvattaneet minua itsenäiseksi taiteilijaksi.

Nyt kun opinnot ovat loppusuoralla ja meillä on enää jäljellä viimeinen produktio Sibelius-Akatemiassa, koen olevani ammatillisesti hyvässä tilanteessa ja odotan jo valmistumistani. Olen juuri tehnyt debyyttini Suomen Kansallisoopperassa ja kalenterissani on mukavasti sovittuja produktioita sekä konsertteja lähitulevaisuudessa.

Olen kiitollinen itselleni siitä, että lähdin rakentamaan opinnoistani omannäköistäni kokonaisuutta. Samalla olen kiitollinen Sibelius-Akatemian oopperaluokalle ja Operahögskolanille siitä, että molemmat tarjosivat minulle siihen mahdollisuuden.

Koen, että ilman juuri edellä kuvaillun kaltaista kaksivuotista opintotaivalta en olisi tällä hetkellä niin hyvässä tilanteessa kuin olen.'

Teksti: Jussi Vänttinen


Sibelius-Akatemian oopperan maisterikoulutuksen vuonna 2017 aloittanut ensemble valmistuu jouluna 2019. Näissä teksteissä he sekä peilaavat mennyttä opiskeluaikaansa että pohtivat tulevaisuutta. Kokoonpano toteuttaa yhdessä vielä operettiproduktion Soirée Offenbach – ilta Jacques Offenbachin operettisävelmien parissa. Esitykset Helsingin Musiikkitalossa ti 8.10. klo 18.30, ke 9.10. klo 18.30, pe 11.10. klo 18.30 ja la 12.10. klo 16.00. Rooleissa: Réka Bata, Minna-Leena Lahti, Topias Lundell, Rachel Mcintosh, Isabella Shaw, Henri Tikkanen ja Jussi Vänttinen)