Photo: Ville Saukkonen
Samuli Takkula on Sibelius-Akatemian oopperakoulutuksen syksyn 2017 tuotannon Falstaff.

Falstaffin alkusoitto – tai sen puuttuminen

|
Blogi

Giuseppe Verdin (1813–1901) oopperoissa alkusoitot ovat tyypillisimmillään preludeja, joissa kuulija johdatellaan teoksen perustunnelmaan. Esimerkiksi La traviatan (1853) kolmivaiheisessa alkusoitossa kuullaan synkeän melankolinen teema, joka johdattaa yleisön oopperan traagiseen tunnelmaan. Myös Rigoletton (1851) alkusoitto edustaan säveltäjän kypsän kauden alkusoittotyyppiä: sekin esittelee tiivistetysti oopperan draamallisen sisällön kirousmotiiveineen. Kohtalon voima -oopperassa (1862) Verdi käyttää laajennettua alkusoittoa, jossa teoksen tunnusomainen ”kohtaloteema” toistuu tasaisin väliajoin. Kohtalon voimassa, samoin kuin Nabucossa (1842) ja Sisilialaisessa vesperissä (1855), teoksen tärkeimmät teemat esitellään ”potpurimaisesti” eli hittisävel toisensa perään.

Säveltäjän viimeisissä oopperoissa, Otellossa (1877) ja Falstaffissa, alkusoittoa ei ole enää lainkaan. Alkusoiton puuttuminen on merkityksellistä oopperoissa, jotka ovat sävelletty 1800-luvulla, sillä käytäntö yleistyi vasta seuraavalla vuosisadalla. Falstaffissa alkusoiton puuttuminen määrittää tarinaa omalla tavallaan: kuulija vedetään suoraan seuraamaan mukaansatempaavaa tarinaa.

Ne seitsemän tahtia, jotka Verdi on kirjoittanut Falstaff-oopperan alkuun, luonnehtivat Sir John Falstaffin henkilöhahmoa selkeästi. Rytmin aksentointi ”takapotkuineen” kertoo, että kyseessä on kulmikas ja oikukas henkilö. Tahteihin sisältyvät fortissimo-soinnut voi kuulla fanfaareina, jotka kuvaavat Falstaffin runsasta olemusta sekä hänen loputonta itsetietoisuuttaan: onhan hän sentään arvoltaan ritari. Huomionarvoista on myös se, että alkutahtien harmoniat vaihtuvat nopeasti. Harmoninen kulku vie ensin C-duurista moduloiden G-duuriin ja tämän jälkeen vielä e-molliin. Harmonioiden nopea vaihtuminen kuvaa Falstaffin ovelaa ajatuksenjuoksua.

 

Teksti: Samuli Takkula

Oopperaa kulissien takana -blogissa Sibelius-Akatemian 2,5-vuotisessa oopperan maisterikoulutuksessa opiskelevat laulajat kirjoittavat kokemuksistaan ennen oopperaluokan lähestyviä ensi-iltoja. Tekstit ovat syntyneet muun muassa FT Liisamaija Hautsalon vetämällä kurssilla, jossa opiskelijat haastetaan kirjoittamaan oopperan taustoista, säveltäjistä tai vaikkapa omasta roolihahmostaan ja haastattelemaan oopperaproduktiossa työskenteleviä henkilöitä. Syksyn 2017 oopperaproduktio, Giuseppe Verdin Falstaff esitetään Sibelius-Akatemiassa lokakuussa 2017. ​