Viikon alumni Johan Tallgren: Luo työnkuvasi vahvuuksiesi ympärille

|
Blogi

Säveltäjä ja festivaalijohtaja Johan Tallgren on nähnyt suomalaista ja kansainvälistä nykymusiikkikenttää hyvin läheltä. Hän on opiskellut pitkään Suomessa ja ulkomailla ja toiminut Suomen suurimman nykymusiikkifestivaali Musica nova Helsingin taiteellisena johtajana. Voidaankin puhua ihmisestä, jolla on harvinaisen laaja kuva siitä mitä nykymusiikissa sekä Suomessa että kansainvälisesti tapahtuu.

Johanin alkaessa opiskella sävellystä Sibelius-Akatemiassa 1990-luvulla Suomessa elettiin aikaa, jolloin säveltäjän ammatti nähtiin suomalaisessa kulttuuripolitiikassa hohdokkaana.

- Lindberg ja Saariaho olivat lyöneet itsensä läpi kansainvälisesti ja säveltäjän ammattikuva Suomessa eli nousujohteisinta kauttaan. Silloin oli luksusta olla opiskelija. Vaikka Suomi oli taloudellisesti kriisissä, kulttuurialalla elettiin erityisen jännittävää aikaa. Opiskelijakollegoilta opin erityisesti toisten mielipiteiden hyväksymistä. Opiskellessa oli aikaa luoda tietty kuva siitä mitä itse ajatteli ja myöhemmin asettaa tämä alttiiksi erilaisille vaikutteille toisaalla monikulttuurisessa yhteiskunnassa.

Näkökulmia ulkomailta

Suoritettuaan musiikin kandidaatin tutkinnon Sibelius-Akatemiassa 1996 Johan päätyi pitkäksi aikaa ulkomaille opiskelemaan: ensin Pariisin ja sitten San Diegoon suorittamaan maisterin tutkintoa. Myöhemmin hän suoritti myös tohtorin tutkinnon New Yorkissa Columbia Universityssä. Ulkomailla opiskelu tarjosi kansainvälisen ystävien ja kontaktien verkoston sekä ennen kaikkea mahdollisuuksia.

Uransa alkuvaiheella Johan toimi musiikkikriitikkona Hufvudstadsbladetissa ja teki radio-ohjelmia ruotsinkieliselle Ylelle. Kahdentoista ulkomaan vuoden jälkeen hän teki näyttävän comebackin suomeen astuessaan nykymusiikkifestivaali Musica nova Helsingin taiteelliseksi johtajaksi 2007. Johdettuaan kolmet festivaalit hän siirtyi Musiikin aika –festivaalin johtoon 2013.

- Parasta festivaalijohtajuudessa on ollut voida tarjota suomalaisessa musiikkikulttuurissa vaihtoehtoisia tapoja ajatella ja provosoida keskustelua. Eräänlainen uran huippuhetki oli, kun sain Helsingin Juhlaviikkojen taiteellisena asiantuntijana suunnitella ensimmäinen avajaisseremonioiden jälkeisen konsertin uudessa Musiikkitalossa. Tuntui symbolisesti tärkeältä saada Jordi Savallin Jerusalem –kokonaisuus Suomeen juuri kyseisenä hetkenä! Säveltäjänä en nostaisi kohokohdiksi yksittäisiä esityksiä - enemmin sen, että jokainen teokseni on saanut monta esitystä tasokkailla kokoonpanoilla jotka kaikki ovat olleet erilaisia.

Epävarmuuden sietoa tarvitaan

Säveltäjältä vaadittavat taidot ovat muuttuneet Johanin opiskeluajoilta. Nykyään säveltäjien on oltava monipuolisia; on tärkeää osata hallinnoida itseään ja ympärillä tapahtuvia asioita. Säveltäjä joutuu myös toimimaan mm. tuottajana ja tiedottajana.

- Työnkuva vaatii yhä enemmän ulkomusiikillisia taitoja. Maailma ja teknologia kehittyy ja työkuva täytyy luoda niiden asioiden ympärille, joissa on hyvä. Säveltäjän ura kestää parhaassa tapauksessa 50-60 vuotta. Siihen mahtuu hyviä aikoja ja toisaalta hiljaisia vuosia jolloin luominen ei suju. Tämän epävarman todellisuuden kanssa elämiseen vaaditaan tiettyä strategista ja mentaalista lujuutta. Yksi professoreistani kiteytti sen hienosti: mitä enemmän opiskelet ja teet asioita, sitä enemmän tulet tietoiseksi kuinka vähän tiedät.

 

Teksti: Sebastian Hilli

Lisätietoja Sibelius-Akatemian alumnitoiminnasta löydät sivulta http://www.uniarts.fi/alumniyhteistyo