Photo: Karoliina Pirkkanen

Soile Isokosken mietteitä Mozartin musiikista ja Figaron häät -oopperasta

|
Blogi

Haastattelijoina Kreivittären ja Kreivin roolia Sibelius-Akatemin produktiossa laulavat Silja Aalto ja Samuli Takkula

Haastattelimme Soile Isokoskea hänen suhteestaan Mozartin musiikkiin sekä erityisesti Figaron häihin. Pyysimme häneltä myös vihjeitä nuorille laulajille kyseisen oopperan roolityöskentelyyn. Tässä koostettuna joitakin Isokosken ajatuksia.

Soile Isokosken mielestä Mozartin musiikki on äärimmäisen hienostunutta, puhdasta, läpikuultavaa ja värikästä. Se myös puhuttelee vaihtuvine harmonioineen. Isokosken mukaan Mozartin musiikki ei kestä liikaa tulkintaa, ja se myös vaatii laulajalta hyvää sävelkorvaa ja hengitystekniikkaa. Mahdollisina haasteina sopraano pitää pitkiä linjakkaita fraaseja, jotka saattavat vaihtua hetkessä ketteriksi, nopeiksi sävelkuluiksi. Mozartin musiikki vaatii myös hyvää diktiota ja tekstin ymmärtämystä.

Figaron häät oli Isokosken laulajanuran toinen oopperaproduktio näyttämöllä, ja hänen ensimmäinen oopperansa alkukielellä. Isokoski muistelee Figaron häiden olleen varsin työläs teos opetella, huolimatta hänen nopeasta omaksumiskyvystään. Hänen mukaansa erityisesti resitatiivit täytyy osata ”selkäytimestä”, jotta kykenee ilmaisemaan itseään sujuvasti näyttämöllä. Roolihahmon omaksumisessa on tärkeää kuunnella toisia sekä reagoida toisten tekemiseen. On tärkeää pysyä koko ajan ”roolissa”.

Isokoski kertoo laulaneensa paljon kreivitär Almavivan roolia. Hänen mukaansa siitä löytyy aina uutta opittavaa ja hiottavaa – niin musiikillisesti kuin näyttämöllisestikin.

Musiikki täytyy sopraanon mukaan osata 110-prosenttisesti näyttämöharjoituksiin mentäessä, ja on myös hyvä, että laulajalla on jonkinlainen näkemys omasta roolistaan. Samalla on kuitenkin hyvä pysyä avoimena ohjaajan uusillekin ideoille. Kokeilemalla löytyy oma tulkinta.

Isokosken mielestä Figaron häät on nerokas teos niin musiikiltaan kuin juoneltaan. Lopun anteeksiantokohtausta hän pitää yhtenä oopperakirjallisuuden liikuttavimmista hetkistä.

“Minusta oli aina upeaa aloittaa toinen näytös, vaikka jännittikin joka kerta. Toisen näytöksen finaali kasvaa upeasti pienestä suureksi, erilaisia tapahtumia sisältäväksi ensembleksi.”

Sibelius-Akatemian oopperan syksyllä aloittanut luokka esittää Mozartin Figaron häät Musiikkitalossa 22.–29.4. Lue lisää esityksistä