Photo: Karoliina PIrkkanen
Kalle Koponen, Lucy Abrams ja Jussi Markkanen kuuntelevat Anssi Karttusen ohjeistusta Magnus Lindbergin Kraftin tulkintaan.

Sinfis100: Sellisti potkulaudalla - Kraftin monipuolinen historia

|
Blogi

Musiikkitalon konserttisalin lavalla on kummallinen kattaus: lattialla jousisektion penkkien alla on vasaroita, muuttolaatikko pursuilee autonosia. Ilman täyttää kilkutus ja kalke kun testaillaan, minkälainen sointi lähtee kahdesta vaahtosammuttimesta. Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesterin nuori solistiryhmä harjoittelee Magnus Lindbergin teosta Kraft, joka esitetään sinfoniaorkesterin 100-vuotisjuhlakonsertissa 14. toukokuuta.

- Tämän teoksen valmistaminen on paljon muutakin kuin nuottien opettelua eikä yksikään esitys ole samanlainen. Sävellykseen liittyy paljon asioita, joita voi harjoitella vasta itse esitystilassa, toteaa sellisti Anssi Karttunen, joka on tullut avustamaan solistijoukkoa Kraftin harjoittelussa.

Karttunen on yksi Magnus Lindbergin 1980-luvulla perustaman nykymusiikkiyhtye TOIMIIn alkuperäisistä jäsenistä. Hän oli mukana vuonna 1985, kun kokoonpano kantaesitti Kraftin Helsingin Juhlaviikoilla.

- Muistan, kuinka jännittävää ja pelottavaa harjoittelu ja esittäminenkin oli. Kantaesityksen jälkeen minulla oli kuitenkin sellainen olo, että olen ollut mukana historiallisessa hetkessä, Karttunen muistelee nyt.

Kantaesityksen jälkeen Karttunen on ollut mukana esittämässä Kraftia viitisentoista kertaa hyvin erilaisissa olosuhteissa. TOIMII-yhtyeen jäsenistö on edelleen kiinteä osa Kraftin historiaa, ja myös Karttunen on toiminut teoksen yhteydessä monenlaisessa roolissa: kapellimestarina, muusikkona ja harjoittajana. Kraftin tulkintaan ja lopputulokseen vaikuttaa muun muassa esitystila: musiikin ja muusikoiden liikkuvuus on olennainen osa sävellystä ja koreografian harjoittelu vie aikaa.

- Meillä vanhoilla konkareilla on Kraftin suhteen tiettyjä etuja: kokemuksesta tiedämme, mihin teoksen valmistelussa tuhlaantuu aikaa - eivätkä ne todellakaan ole omaan soittimeen liittyviä asioita. Toisaalta nuoret suhtautuvat teokseen varmasti hyvin avoimin mielin, Karttunen huomioi.

Kuva: Lucy Abramsin soitinvalikomaan Magnus Lindbergin Kraftissa kuuluvat klarinettien lisäksi myös muun muassa ämpäri ja muoviletku.

Musiikkitalon konserttisali on tilana haastava Kraftille: solistit juoksevat rappusia ylös alas samalla soittaen. Jokainen eri kokoinen ja levyinen porras asettuu aivan uuteen valoon ja koko konserttisali on käytössä. Mutta on niitä haasteita ollut aiemminkin. Karttunen kertoo muun muassa, että eräässä Kraftin esityksessä Lontoossa kuulija jouduttiin viemään verissä päin ensiapuun, kun yleisön keskelle sijoitettu suuri ja painava tom-tom tippui hänen päähänsä. Kraft on esitetty myös lentokonehallissa, jossa muusikoiden oli käytettävä potkulautoja ehtiäkseen asemapaikasta toiseen kesken teoksen.

- Tällaisia asioita ei todellakaan joudu miettimään Haydnin konserttoja esittäessä, Karttunen hymyilee.

- On totta, että Kraftissa tapahtuu visuaalisestikin hyvin paljon, ja mitä enemmän teoksesta puhuu, sitä pelottavammalta se ehkä alkaa tuntua. Siitä huolimatta se on mielestäni kuulijalle selkeä. Kannattaa vain tulla avoimin mielin ja ottaa vastaan kaikki se, mitä ympärillä tapahtuu, Karttunen vihjaa.

Kuva: Kaikki Kraftiin liittyvät opit ja kokemukset ovat valttia teoksen tulevia esityksiä varten. Anssi Karttunen oli tuonut solistiryhmän harjoituksiin mukanaan vuoden 2006 Pariisin esityksen lavakartan.