Kuule, minä sävellän! –nuoret hakivat inspiraatiota Luonnontieteellisestä museosta

|
Video

Musiikkitalon päätoimijoiden (Radion sinfoniaorkesterin, Helsingin kaupunginorkesterin ja Taideyliopiston Sibelius-Akatemian) ja Kansallisoopperan ja -baletin vuodesta 2011 toiminut Kuule, minä sävellän -hanke kokoaa tänä keväänä kaksitoista nuorta sävellyksen pariin. Hankkeeseen osallistuvat 11–14-vuotiaat nuoret kiersivät tammikuisena keskiviikkona Helsingin Luonnontieteellisen museon Muutosta ilmassa -näyttelyä suunnittelija Satu Joveron johdolla ja hakivat inspiraatiota kevään aikana syntyviin sävellyksiinsä.

Muutosta ilmassa -näyttelyssä käydään läpi maapallon ilmastollisia muutoksia vuosimiljoonien aikana. Näyttelyssä selviää muun muassa, minkälaisia keinoja kasvi- ja eläinkunnalla on ollut sopeutua ympäristön muutoksiin, mitä ahma teki jääkaudella ja miksi tulenteon oppiminen on ollut tärkeää ihmisille. Jovero muistuttaa, että luovuus ja ihmiskunnan selviytyminen ovat kulkeneet käsi kädessä.

– Ilmastonmuutos ja etenkin sen etenemisnopeus on selvä uhka. Ihmiskunta on kuitenkin selvinnyt suurista mullistuksista aiemminkin ja me selviämme nytkin! Vielä ei ole liian myöhäistä, Jovero kannustaa.

Suomalaisessa yhteiskoulussa opiskeleva 12-vuotias Aarni Luukkonen osallistuu Kuule, minä sävellän -hankkeeseen musiikinopettajansa rohkaisemana. Hän kertoo saaneensa inspiraatiota muun muassa näytteillä olleista mammuteista ja esitellyistä maapallon eri vaiheista.

– Musiikkimakuni on aika laaja, mutta kuuntelen erityisesti klassista musiikkia, kun haluan rentoutua. Lempisäveltäjäni on Chopin, viisivuotiaasta saakka pianoa soittanut nuori mies kertoo.

Helmi–maaliskuun aikana nuoret säveltävät omia teoksiaan ammattisäveltäjien ja Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen opiskelijoiden tuella. Uudet sävellykset kuullaan konsertissa Helsingin Musiikkitalossa 27. huhtikuuta. Teosten teemoina ovat nuorten omat toiveet ja unelmat 100-vuotiaalle Suomelle ja tulevaisuudelle. Ajatuksena on, että nuorten musiikilliset ideat kirjataan sellaisenaan ylös ammattimuusikoiden soitettavaksi.

– Itselleni säveltäminen on hyvin tärkeä työkalu. Halusin tähän hankkeeseen osallistumalla saada kokemusta siitä, mitä lasten kanssa säveltäminen voi olla, kertoo Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen opiskelija Tytti Arola.

Hän kertoo, että tammikuussa käynnistyneen hankkeen puitteissa on toistaiseksi tehty tutustumisharjoituksia ja haettu säveltämisen lähtökohtia: tutustuttu erilaisiin instrumentteihin, improvisoitu ja luotu ilmapiiriä, jossa kaikki ideat ovat tervetulleita ja toivottuja.

– Olemme myös kokeilleet ”soittimia, jotka eivät ole soittimia” ja laajentaneet hiukan ajatusta siitä, mikä soitin on, Arola kertoo.

Tutustuttuaan Muutosta ilmassa -näyttelyyn nuoret summasivat pantomiimin keinoin yhdessä opiskelijoiden kanssa sitä, mitä näyttelystä jäi mieleen: esityksissä tulivat esiin muun muassa mammutinmetsästys, ihmisten välinen yhteistyö ja tulivuorenpurkaukset. 

 

Video: Ahti Kulo