Photo: Karoliina Pirkkanen
Kanteleensoiton maisteriopiskelija, japanilainen Makiko Oba ja kanteleensoiton vastuuopettaja Ritva Koistinen-Armfelt työskentelevät Pekka Jalkasen teoksen parissa.

Kantele on monimuotoinen kaiken musiikin instrumentti

|
Blog

Kanteleensoiton koulutus käynnistettiin Sibelius-Akatemiassa vuonna 1987. Kun ensimmäiset pääaineopiskelijat aloittivat opintaipaleensa Sibelius-Akatemiassa, kanteleen asema taidemusiikin instrumenttina ei ollut vielä mikään itsestäänselvyys.
 
- Koulutusta alettiin kehittää aktiivisten opiskelijoiden aloitteesta. Sen käynnistys sai myös heti alusta tukea silloiselta Sibelius-Akatemian vararehtorilta Lassi Rajamaalta ja opettajakollegoilta, muistelee Sibelius-Akatemian ensimmäinen kanteleensoiton lehtori, kanteleen vastuuopettaja Ritva Koistinen-Armfelt.
 
Tänä päivänä kanteleelle tarjolla oleva ohjelmisto on huomattavasti laajempi kuin 1980-luvulla.

- Kanteleelle on todellakin sävelletty paljon teoksia näiden vuosikymmenten aikana, ja uutta soitettavaa löytyy myös muille soittimille kirjoitetusta koko ajan, Koistinen-Armfelt toteaa.

Myös itse instrumenttia, konserttikanteletta, on kehitetty vuosikymmenten aikana. Koistinen näkee, että rytmimusiikki on tehnyt tuloaan nuorten kantelistien kiinnostuksen kohteena ja sähkökantele ilmestyi myös Sibelius-Akatemiassa koulutustarjontaan vuonna 2010. Kansanmusiikin opintoja on voinut sisällyttää opintoihin koulutuksen alkumetreiltä asti ja se onkin luonnollista, sillä kanteleen juuret ovat syvällä kansanmusiikissa. Varsinaisisa pop-jazzkantelekurssia ei vielä ole tarjolla.

 
- Kun koulutusta mietittiin, tuli jo tuolloin valittua mukaan oppiaineita jotka ovat osoittautuneet olennaisiksi yhä tänäkin päivänä. Toisaalta olen huomannut, että opiskelijat ovat kiinnostuneet laaja-alaisesti eri musiikinlajeista: myös pop kiinnostaa ja tarjoaa nuorille myös uudenlaisia ilmaisuväyliä taidemusiikin rinnalla.
 
Kantele kiehtoo myös kansainvälisesti
 
Koistinen-Armfelt toteaa, että missä tahansa maailmalla kanteletta esitellään ja sillä konsertoidaan, se otetaan useimmiten ihastuneena vastaan. Viime aikoina myös suomalainen kantelekoulutus on saanut kansainvälistä väriä.
 
- Meillä on tutkinto-opiskelijoina ja vaihto-opiskelijoina kansainvälisiä muusikoita, jotka ovat löytäneet kanteleen itse. Baltian maista tulleet vaihto-opiskelijat ovat tuoneet omia kansallisia instrumenttejaan mausteeksi Sibelius-Akatemian koulutukseen.
 
Kanteleella soitetaan edelleen hyvin paljon myös perinnemusiikkia. Koistinen-Armfelt uskoo, että 2010-luvun suomalaiset törmäävät yhä monimuotoisempaan kansallissoittimeen.
 
- Kanteleesta toki pidetään kovasti, mutta valitettavasti Suomessakaan eivät kaikki vielä tunne konserttikanteleen äänimaisemaa ja mahdollisuuksia kovin hyvin. Erityisesti nuorten artistien kuten Ida-Elinan, Maija Kauhasen, Eva Alkulan ja Eija Kankaanrannan ansiosta uskoisin kuitenkin, että suomalaiset kohtaavat jatkossa kansallissoittimen, jonka on todella osoitettu taipuvan hyvin moneen!

 

Katso myös Pekka Jalkasen videohaastattelu yhteistyöstä Sibelius-Akatemian kanteleluokan kanssa

 

Asiasanat