Figaron häiden ohjaaja Janne Lehmusvuo: "Hahmot olette te"

|
Blogg

Teksti: Visa Kohva

Ohjaaja Janne Lehmusvuo ei pidä siitä, että oopperaan ei suhtauduta vakavasti

Ohjaaja Janne Lehmusvuon mielestä oopperan käsitteelle pitäisi tehdä jotain. "Oopperan vaikutuskanava ei ole mun mielestä tarinallinen tai juonellinen, vaan se tunnelma ja kokonaisuus. Turhaan tuhlataan aikaa johonkin oopperan tarinaan, joka on useimmiten aika surkea. Mua harmittaa, että oopperaan ei suhtauduta vakavasti. Se ei ole teatterin jatke eikä musiikin jatke vaan ihan oma juttunsa."

Vaikka yritän vääntää miehestä irti yhteiskunnallista sanomaa, ei sitä juuri heru: inhimillinen puoli on kiinnostavampi. Se nimittäin välittyy nykyaikaan, vaikka meiltä onkin kadonnut kosketus 1700-luvun lopun yhteiskuntaan ja moraalikäsityksiin. Jopa Beaumarchais oli kriitikoidensa kanssa samaa mieltä siitä, ettei näytelmä ollut kosketuksesta edes siihen päivään, pikemminkin parin sukupolven taakse.

Lehmusvuolle ”inhimillinen taso sen sijaan on hirveen voimakas ja Mozartin musiikin määrätty pyhyys”. Hän pyrkiikin saamaan aikaiseksi posliininukkejen avulla jonkinlaisen pyhän toimituksen: omituisen rituaalin, johon palataan 200 vuoden jälkeenkin.

Lehmusvuon ohjaustyö perustuu ”tilanteiden” luomiseen. Niissä esiintyjä sitten käyttäytyy miten käyttäytyy. ”Figaroa ei ole koskaan ollut olemassakaan vaan se on se henkilö, joka sitä tekee sillä hetkellä”.

Lehmusvuo huomauttaa, että kuuluisimmat näyttelijät ovat kaikissa rooleissaan ihan samanlaisia. Kun oopperamaailmassakin jyllää ”typecasting” – tapa nähdä hahmot kiveen hakattuina ja löytää rooliin täsmälleen oikea laulaja – on Lehmusvuon tyyli tavallaan käänteinen versio tästä. Kuka hahmoa esittääkin, hän tuo siihen jotain uutta ja omaa. Toki Lehmusvuo myöntää, että Figaron häissä on kahden kerroksen väkeä, ja se on täynnä karaktäärejä. Näistä ei voida helposti luopua, mutta joustaa niistä voidaan: ”Tää juttu on oopperaksi psykologisesti monipuolinen, statukset voivat muuttua”.

Sibelius-Akatemian oopperan syksyllä aloittanut luokka esittää Mozartin Figaron häät Musiikkitalossa 22.–29.4. Lue lisää esityksistä