Parempi kuin osasin odottaa

|
Blogi

Pukusuunnittelijan muistelmia

Alkusyksystä nuoret libretisti-säveltäjät, ohjaajat ja muu työryhmä kokoontui ensimmäistä kertaa Kansallisoopperalla tyhjään harjoitussaliin täynnä mahdollisuuksia. Muistan vieläkin elävästi kuinka ensimmäisenä jakauduimme pieniin ryhmiin: jokaisen piti valita soitin ja sitten soittaa yhdessä melodia. Ensimmäisenä kysyin nuorilta, mikä on melodia? Siitä kellopelin pimputtelusta matkani Aikalisä-oopperan osalta sitten alkoi. Ensimmäiset kuukaudet menivät nopeasti erilaisten imrovisaatioharjotteiden parissa, joissa ylitin itseni, mutta hyvä niin koska pääsin tutustumaan säveltäjiin ja libretisteihin sekä sisään heidän mielenmaisemiinsa. Tänä aikana nuorten mielistä syntyi mielenkiintoisia ja heidän itsensä näköisiä demoja ja palasia, joista lopulta muotoutui teemoiltaan hieman erilainen ooppera: ei niitä aikuisille tärkeitä vaikeita rakkaustarinoita vaan nuorten tarina ystävistä, perheestä ja ulkopuolisuuden tunteesta, jota itsekin muistan kokeneeni nuoruudessani.

Aikalisän visuaalinen maailma kehittyi nopeasti ja vaivattomasti nykyiseen muotoonsa. Lätkäjengi, graffitijengi, yllättävän synkkä tarina ja tunnelma loivat heti mielikuvia hauskasta ja hieman hullusta dystooppisesta ympäristöstä. Yhdyn myös lavastaja Tinde Lappalaisen mietteisiin siitä kuinka ohjaaja, tuottaja ja Kansallisoopperan muu henkilökunta on ottanut meidät vakavasti suunnittelijoina alusta asti ja olemme saaneet toteuttaa visioitamme täysin, toki budjetin rajoissa, eikä minua ole hetkeäkään kohdeltu ”vain opiskelijana”. Erityiskiitokset haluan antaa visuaaliselle ohjaajallemme Taina Relanderille, joka on ollut korvaamaton apu ja henkinen tuki sekä äärimmäisen opettavainen pitkän linjan suunnittelija.

Pääsimme Tinden kanssa esittelemään ideoitamme nuorille säveltäjille pariin otteeseen suunnitteluvaiheessa ja molemmilla kerroilla vastaanotto oli todella hyvä. Saimme myös pukuharjoitusten jälkeen henkilökohtaisesti kiitosta siitä kuinka olemme onnistuneet luomaan visuaalisen maailman juuri niin kuin säveltäjät olivat sen kuvitelleet. Kuitenkin parhaiten mieleeni jäi hetki kun visuaalisen esittelyillan jälkeen yksi säveltäjistä totesi, että uskoi minun ja Tinden olevan hyviä, mutta tämä on parempi kuin osasi edes odottaa. Alusta asti ihailtavaa on ollut se, että nuorilta saa rehellistä ja suoraa palautetta. Sama näkyy mielestäni myös teoksen teemoissa ja sävellyksessä, jotka ovat hengeltään erittäin rehellistä ja suoria. Juuri siinä hieman naiivissa rehellisyydessä on sitä jotakin mikä kolahti minuun ja on ollut todella inspiroiva pohja pukusuunnittelulle.

 

Alkusyksystä 2015 on kuljettu pitkä matka tähän pisteeseen, jossa kaikki on muutamia harjoituksia vaille valmista ja voin täysin sydämin sanoa, että tästä tuli parempi kuin osasin itsekään odottaa.

Joona Huotari
Pukusuunnittelija, Aalto-yliopiston opiskelija

 

Vuodesta 2011 käynnissä ollut Musiikkitalon päätoimijoiden ja Kansallisoopperan yhteinen Kuule, minä sävellän! -hanke on johdattanut jo lähes 100 lasta ja nuorta säveltämisen pariin. Nyt 10 yläasteikäistä nuorta valmistaa kokonaisen oopperan, joka esitetään yleisölle Kansallisoopperan Alminsalissa huhtikuussa 2016. Aikalisä- blogissa kerrotaan nuorten matkasta kohti omaa oopperaa. Lue lisää Kuule, minä sävellän -projektista