Sellon opiskelija: Taideyliopisto on ollut mitä monipuolisin ja joustavin opinahjo

Lue Sirja Nirosen haastattelu.

Sibelius Akatemian opiskelija sellon kanssa
Laura Malmivaara

Kuka olet ja miten päädyit opiskelemaan Taideyliopistoon?

Olen Sirja Nironen, sellisti. Isäni olisi halunnut minusta viulistin, mutta itse halusin ehdottomasti soittaa selloa – isoisäni oli sellisti Suomen Kansallisoopperassa, ja ihailin suuresti mm. Jacqueline du Pré:n soittoa. Vietin lapsuuteni Puotilassa, päädyin Itä-Helsingin musiikkiopistoon ja Itä-Helsingin musiikkiperuskoulun pilottiluokalle ja 14-vuotiaana aloitin opintoni Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksessa. Tämän jälkeen opiskelin vuodet 2012-2016 Saksassa. Valmistuin musiikin kandidaatiksi Berliinin Hanns Eisler -musiikkikorkeakoulusta vuonna 2016 ja Sibelius-Akatemiasta vuonna 2017. Olen valmistumassa Sibelius-Akatemiasta musiikin maisteriksi keväällä 2020. 

Millainen oli pääsykokeesi?

Ensimmäinen Sibelius-Akatemian pääsykokeeni oli nuorisokoulutukseen. Olin silloin 14-vuotias ja sellistinä teknisesti hyvin keskeneräinen, mutta ilmeisesti tulkintatahtoni teki vaikutuksen sellokollegioon ja pääsin ensiyrittämällä sisään. Seuraava pääsykoe olikin sitten kuusi vuotta myöhemmin, jolloin hain 5,5-vuotiseen koulutukseen. Muistan, että tuo pääsykoe jännitti minua hyvin paljon, mutta sain opiskelupaikan.

Miten valmistauduit pääsykokeeseen?

Molemmissa pääsykokeissa pyrin hallitsemaan ohjelmiston mahdollisimman hyvin ja etenkin ohjelmiston esittäminen ennen itse koitosta oli tärkeää. Vappujuhlinta oli pakko jättää vähemmälle. 

Millaista opiskelu on ollut?

Tulen olemaan ikuisesti kiitollinen Sibelius-Akatemialle – nuorisokoulutukselle siitä, että minusta ylipäätään on tullut muusikko, ja sittemmin ammattiopintovaiheessa Taideyliopisto on ollut mitä monipuolisin ja joustavin opinahjo. Olen tänä aikana opiskellut ulkomailla, kilpaillut, esiintynyt ympäriinsä ja tehnyt työsuhteita orkestereissa, ja kaikki on aina ollut yhdistettävissä opintoihini. Tällainen joustavuus ja tuki on harvinaista missään maailmassa, siitä olen varma. 

Mieleenpainuvimpia kursseja tai projekteja opintojen aikana?

Lempiasiani Sibelius-Akatemiassa ovat olleet kansainväliset yhteistyöproggikset, kuten Esa-Pekka Salosen johtama kiertue Juilliardin muusikkojen kanssa, improvisaatiomestarikurssi Montrealissa ja nykymusiikki-workshop ”Creative Dialogue” Santa Fé:ssä. Oli myös eeppistä kantaesittää Sauli Zinovjevin sellokonsertto Sibafestin päätöskonsertissa Atso Almilan ja akatemian sinfiksen kanssa helmikuussa 2018!

Millainen on tyypillinen opiskelupäiväsi?

Opintojeni tyyppi on vaihdellut hyvin paljon. Tavallista päivää on vaikea kuvailla. Käytännössä opintopäivääni on siis kuulunut harjoittelua, kamarimusiikkia, harjoituksia ja muita kursseja.

Mikä on opiskelussa parasta?

Parasta akatemian opinnoissani on ollut tietysti musiikki, olenhan rakastamallani alalla. Olen lisäksi hyvin kiitollinen kaikista ihanista ihmisistä – ystävistä, opettajista ja taiteilijoista – joita olen tavannut Sibelius-Akatemiassa.

Mikä on ollut opiskelussa haastavinta?

Opiskelussa haastavinta minulle on ollut aina muiden kuin suoraan soittamiseen liittyvien kurssien suorittaminen – kandidaatiksi valmistumiseni taisi myöhästyä vuodella, kun en meinannut saada ruotsin kurssia tehdyksi. Siitäkin selvittiin!

Minkä vinkin antaisit tuleville hakijoille?

Valmista ohjelma hyvin, ja soita/esiinny tavalla, johon itse uskot!