Pedagogiset opinnot antoivat uusia näkökulmia taiteelliseen työhön

Kuvataiteilija Markus Jäntti-Tuominen ja näyttelijä Emilia Pokkinen suorittivat Taideyliopistossa kaksivuotiset opettajan erilliset pedagogiset opinnot. Opintojen suurimpana antina he pitävät monitaiteista opiskeluyhteisöä ja sen tuomia uusia näkökulmia pedagogiikkaan ja taiteeseen.

Emilia Pokkinen ja Markus Jäntti-Tuominen
Emilia Pokkinen ja Markus Jäntti-Tuominen. Kuvat: Liisa Mäkinen ja Bernhard Ludewig

Erilliset opettajan pedagogiset opinnot on Taideyliopiston järjestämä 60 opintopisteen laajuinen opintokokonaisuus, jossa syvennytään taiteen opettamiseen ja taidepedagogiikkaan. 

Pedagogiset opinnot tarkoitettu suoritettavaksi korkeakoulututkinnon jälkeen ja ne voi suorittaa myös työn ohessa. Siksi opintoihin hakeutuu taiteilijoita hyvin erilaista taustoista. 

Kysyimme kahdelta opinnot suorittaneelta, miksi he hakeutuivat opintoihin ja millaisiksi he kokivat opinnot.

Tukea pedagogiseen työhön

Emilia Pokkinen aloitti näyttelijäopinnot Teatterikorkeakoulusta vuonna 1985, valmistumisensa jälkeen hän on työskennellyt yli 30 vuoden ajan näyttelijänä, opettajana ja ohjaajana. Markus Jäntti-Tuominen taas valmistui kuvataiteen maisteriksi vasta hiljattain, vuonna 2019 Berliinin Universität der Künste -yliopistosta.

Siinä missä Pokkinen on opettanut urallaan paljon, oli Jäntti-Tuomisella opetuskokemusta vain muutaman sijaisuuden verran. Mikä sai heidät hakeutumaan opintojen pariin?

”Olin jo opiskeluaikanani kiinnostunut kuvataiteen eri oppimistavoista sekä niiden tyypillisestä kahtiajaosta tekniikkaan ja taiteelliseen ajatteluun. Itselläni on ollut hienoja oppimiskokemuksia erilaisten opettajien kanssa, mikä innostaa tukemaan uusia taideopiskelijoita heidän töissään”, Jäntti-Tuominen perustelee.

Pokkinen taas aloitti opinnot saadakseen virallisen pätevyyden työhön, jota hän jo tekee, ja täydentääkseen pedagogista osaamistaan. 

”Pätevyys takaisi hieman paremman palkan esimerkiksi kansalaisopistoissa ja olisihan muutenkin syytä tietää opettamisesta enemmän. Kiinnostustani lisäsi myös se, että koulutus oli suunnattu niin teatterin, tanssin, kuvataiteen kuin musiikin ammattilaisille”, Pokkinen kertoo.

”Opinnot herättivät minussa voimakkaan tiedon ja oppimisen janon. Aion tulevaisuudessa eri tavoin kehittää osaamistani”, hän jatkaa. 

Oivalluksia moniäänisessä ryhmässä

Erilliset pedagogiset opinnot on suunniteltu niin, että ne soveltuvat eri taidealojen opettajien ja muiden ammattilaisten täydennyskoulutukseksi. Koulutuksessa aloitti syksyllä 2020 16 taiteilija-opettajan ryhmä, johon kuului musiikin, tanssin, teatterin ja kuvataiteen ammattilaisia.

Sekä Pokkinen että Jäntti-Tuominen nostavat pedagogisten opintojen parhaaksi puoleksi juuri keskustelut monitaiteisessa, tiiviissä yhteisössä, joka opiskelijoista kahdessa vuodessa muodostui. 

”Parasta oli varmasti kuulla kaikkien ryhmän jäsenten, opettajien sekä opiskelijoiden kokemuksia taiteen opetuksesta ja oppimisesta. Suuri motivaatio hakea juuri kyseiseen opinto-ohjelmaan oli eri taiteenalojen ammattilaista koostuva ryhmä. Uskon poikkitaiteellisuuden olevan tärkeä voimavara niin taiteen tulevaisuuden kehityksen kuin myös taiteilijoiden luovuuden kannalta”, Jäntti-Tuominen sanoo. 

”Nautin siitä, että ryhmämme oli niin moniääninen. Edustimme eri sukupolvia ja -puolia, eri taiteita ja työskentelytapoja. Kaikilla opiskelijoilla tuntui olevan vilpitön halun oppia ja ymmärtää uusia asioita, jakaa toisille oivalluksia, henkilökohtaisia kokemuksia ja kuunnella toisten ajatuksia”, Pokkinen sanoo.

Työkaluja opettamiseen ja omaan työhön

Opintojen sisällöt saavat kiitosta molemmilta valmistuneilta. Opinnot toivat uusia näkökulmia paitsi opettamiseen, myös omaan taiteelliseen työhön. 

”Opintojen kurssitarjonta kattoi laajasti pedagogiikan eri teorioita, erityispedagogiikkaa, kasvatuksen historiaa sekä keskusteluja nykytaiteen ajankohtaisista ilmiöistä. Uskon, että opin paljon taiteen ja muiden yhteiskunnan osa-alueiden suhteesta ja rajapinnoista. Ajattelen taidepedagogiikan olevan opettamisen lisäksi toistuvaa oman taiteellisen työn prosessien ja syiden pohtimista sekä mahdollisesti ratkomista. Opinnoissani koen yhtä lailla kehittyneeni taiteilijana kuin valmistuneeni pedagogiksi”, Jäntti-Tuominen summaa. 

Jäntti-Tuomisen ja Pokkisen opintoaikaa varjosti korona, joka muutti monet lähitapaamisista etäopiskeluksi. Silti etänäkin ryhmälle muodostui hyvä yhteishenki. Esiintyvänä taiteilijana työskentelevälle Pokkiselle opinnoista muodostui myös korona-ajan henkireikä. 

”Opiskelu oli suurimmaksi osaksi etätyöskentelyä, mikä aluksi harmitti. Alusta lähtien ryhmäämme muodostui kuitenkin hyvin lämmin ja läsnä oleva tunnelma. Opetuspäivät olivat kuukauden kohokohtia”, sanoo Pokkinen.

Hakuaika taidealojen erillisiin opettajan pedagogisiin opintoihin alkaa keväällä 2023 ja uusi koulutusryhmä aloittaa opinnot syksyllä 2023.