Laulutaiteen ammattilainen Mia Heikkinen: Rohkeasti kokeilemalla luot oman polkusi

Laulutaiteen koulutus Sibelius-Akatemiassa loi lähtöalustan Mia Heikkisen monipuoliselle uralle yrittäjänä. Musiikin maisteri, oopperalaulaja ja laulupedagogi yhdistää luovasti esiintyvän taiteilijan, opettajan ja tutkijan työt. Lue Heikkisen omakohtainen tarina opiskeluajoista tähän päivään.

Nelli Kuokka Mia Heikkinen

Aloitin opiskeluni Sibelius-Akatemiassa vuonna 2003 ja unelmoin urasta oopperalaulajana.

Osallistuin laulukilpailuihin, sillä halusin tehdä nimeäni tutuksi suurelle yleisölle. Harjoittelin erilaisia ​​aarioita ja liedejä. Ensimmäinen kilpailuni oli Kangasniemen laulukilpailu vuonna 2007, ja voitin sen. Lappeenrannan laulukilpailussa tulin toiseksi seuraavana vuonna. Menestyin myös Saksassa ja voitin roolin oopperaan. 

Aloittelevana kilpailijana kannattaa muistaa, että menestymisessä ei ole kysymys siitä, oletko paras tai oletko tehnyt parhaasi. Voi hyvin olla, että tuomaristo hakee esimerkiksi kevyempää tai dramaattisempaa ääntä. Joissakin kilpailuissa haetaan valmiita laulajia ja toisissa nupuillaan olevia lahjakkuuksia.

Ennen valmistumistani esiinnyin myös teattereissa ja Suomen Kansallisoopperassa. Minulla oli jalka oven raossa monella suunnalla.

Kun valmistuin, alkoi uusi aikakausi. Aluksi tunsin oloni yksinäiseksi, kun monet opiskelijakollegoistani lähtivät eri puolille maailmaa eikä tuttua opiskeluympäristöä ollut enää turvana. Muutin samaan aikaan myös Helsingin keskustasta Espooseen. Sibelius-Akatemiassa olin tottunut haarukoimaan ilmoitustaululta tuotantoja. Nyt minun piti löytää kaikki itse.

Yhteyksiä oopperataloihin

Suomessa on vain yksi oopperatalo, joten työtä on tarjolla rajallisesti. Siksi haaveilin uran luomisesta Saksassa ja yritin löytää tietä ulkomaille. Suunnittelin hakeutuvani oopperastudioon, mutta olin 29-vuotias valmistuessani eli hieman vanhempi kuin useimmat hakijat. Neuvoni onkin, ettei kannata odottaa liian kauan.

Halusin löytää agentin ulkomailta, sillä yhteydet oopperataloihin syntyvät parhaiten agentuurien välityksellä. Siihen aikaan lähetettiin kirjeitä, sähköposteja ja cd-levyjä. Nykyään sosiaalinen media on keskeinen kanava yhteydenpitoon sekä omien videoiden ja äänitteiden jakamiseen. Jotkut vastasivat, että listamme on täynnä, toiset ilmoittivat koe-esiintymisistä, mutta usein ne olivat tilaisuuksia, joissa oli valtava määrä laulajia ja mahdollisuus päästä agentuurin listalle oli liki mahdoton. 

Kaikenlaisiin koe-esiintymisiin kannattaa kuitenkin osallistua, koska sinut voidaan muistaa muita tilaisuuksia ajatellen, vaikket tulisi valituksi rooliin siinä hetkessä. 

Eräällä mestarikurssilla työskennellyt kapellimestari suositteli minua Itävallassa toimivaan agentuuriin. Näin sain agentin ulkomailta ja sen myötä myös koe-esiintymisiä. Agentuurin verkostossa oli oopperataloja, joissa koelaulut olivat kutsukoelauluja ja osallistujia valikoitu määrä. Olin monta kertaa toinen – niin lähellä ja samalla niin kaukana roolin saamisesta.

Tässä kohtaa aloin kuitenkin pohtia, haluanko aloittaa ulkomailla tyhjästä vai työskennellä laulunopettajana lähellä perhettäni ja luoda omanlaistani uraa laulajana kotimaassani. Täällä minulla oli kuitenkin monipuolisesti töitä. Päätin lopettaa koe-esiintymiset ulkomailla.

Näin minusta tuli yrittäjä

Olin opettanut paljon jo opintojeni aikana. Espooseen asetuttuani tapasin viulistin, jolla oli yksityinen musiikkikoulu. Aloin opettaa hänen musiikkikoulussaan ja saatoin myös harjoitella siellä niin paljon kuin halusin. Hän halusi, että palkanmaksu suoritetaan laskuttamalla. Näin minusta tuli yksityinen elinkeinonharjoittaja vuonna 2010. Vuodesta 2017 olen ollut päätoiminen yrittäjä.

Jos työskentelisin sekä yritykseni kautta että verokortilla, minun pitäisi tehdä kahdenlaisia ​​veroilmoituksia. On helpompi toimia, kun kaikki on järjestetty yrityksen kautta.

Laulutaiteen alalla toimivalla yrittäjällä on oltava hyvät nettisivut, laadukkaat sosiaalisen median kanavat, videoita YouTubessa sekä ajantasainen LinkedIn-profiili. Olen myös teettänyt mainosesitteen työstäni esimerkiksi hautaustoimistojen käyttöön. 

Kaikki kontaktit kannattaa kirjoittaa muistiin ja pitää yhteyttä sosiaalisen median kautta. Minulla on myös tapana kutsua tapaamiani ihmisiä esityksiini.

Pedagogi, joka haluaa nähdä yksilön kehityksen

Nykyään työstäni noin puolet on opettamista ja toinen puolikas taiteellista työtä. Minulla on 25 lauluopiskelijaa musiikkiopisto Avoniassa ja yksityisesti. Yksityiset oppilaani sitoutan tarjoamalla heille viiden, kymmenen tai 20 oppitunnin sarjoja.

Opetan klassisen musiikin lisäksi pop-musiikkia. Tykkään opettaa erilaisia ​​opiskelijoita aloittelijoista puoliammattilaisiin. Mukana on esimerkiksi opettajia sekä ihmisiä, joilla on ongelmia äänensä kanssa. Opettajana minulle on tärkeää nähdä, kuinka oppilaani edistyvät yksilöinä.

On hienoa, että monet musiikkikoulut panostavat nykyään myös lasten laulutaitojen opettamiseen.

Myös useat kuorot haluavat tarjota laulajilleen laulutunteja. Työskentelin aiemmin kuuden, seitsemän kuoron kanssa. Tein lämmittelyt heidän kanssaan ja annoin laulutunteja yksitellen. 

Lavalla kollegoiden kanssa

Oma taiteellinen työni on minulle tärkeää. Tykkään olla lavalla – näytellä, improvisoida ja työskennellä kollegoiden kanssa. Minulla on ryhmä, jossa on laulajia ja pianisti. Esiinnymme kuukausittain.

Olen työskennellyt Suomen Kansallisoopperassa, tehnyt monia oopperoita maakunnissa ja esiintynyt festivaaleilla ja keikoilla Suomessa ja ulkomailla. Olen laulanut useiden orkestereiden solistina, ja kuorotkin tarvitsevat silloin tällöin solisteja. Repertuaarini on laaja vanhasta musiikista nykymusiikkiin, ja laulan myös musikaalia ja kevyttä musiikkia.

Olen tehnyt paljon itse järjestettyjä konsertteja. Harjoitukset ja koko ohjelman valmistelu vievät paljon aikaa, joten panos-tuotos -suhde ei ole aina tasapainossa. Siksi esimerkiksi kirkkojen järjestämät konsertit ovat houkuttelevampia.

Teen myös hää- ja hautajaiskeikkoja, joihin luon ennestään tutun ohjelman, koska niihin ehtii yleensä harjoitella pianistin kanssa vain kertaalleen ennen tilaisuutta.

Tutkimuskohteena improvisaatio

Hiljattain aloitin jatko-opiskelijana Sibelius-Akatemian DocMus-tohtorikoulussa, jossa tutkin improvisaation käyttöä ja metodinäyttelemistä klassisessa laulumusiikissa.

Teen myös työpajoja eri tahoille improvisaatiosta ja tulkinnasta ja valmennan muusikoita esiintymisessä. Syys-lokakuussa pidän Taideyliopiston avoimella kampuksella kolmen viikonlopun pituisen improvisaatiokurssin klassisille laulajille. 

Olen myös kiinnostunut nykymusiikista. Kun on kiinnostunut monista eri asioista, voi toimia monilla kentillä. On myös OK keskittyä yhteen asiaan ja mennä sen kanssa niin pitkälle kuin mahdollista.