Gaia Stage vangitsee yleisön energian

Muusikko, säveltäjä ja tutkija Dominik Schlienger on juuri saanut väitöstutkimuksensa päätökseen Sibelius-Akatemian musiikkiteknologian osastolla. Syksyllä 2022 hän osallistui Uniarts Hub -esihautomo-ohjelmaan. Hän kehitti siellä voittoa tavoittelematonta organisaatiotaan, joka keskittyy hiilineutraaliin konserttipaikkateknologiaan. Uniarts Hubia hän pitää hyvänä johdantona yritysmaailmaan.

Dominik Schlienger pitchaamassa ideaansa Uniarts Hubin tilaisuudessa.

Kuka olet ja miksi halusit osallistua Uniarts Hub -esihautomo-ohjelmaan?

Olen muusikko ja tutkija-säveltäjä. Olen kotoisin Sveitsistä, mutta muutin parikymppisenä Bristoliin, Englantiin. Asuin, opiskelin ja työskentelin siellä 12 vuotta. Olin 1990-luvulla aktiivinen Iso-Britannian musiikkifestivaaleilla ja elävän musiikin rave-iltojen promoottorina Bristolissa, kunnes muutin kymmenen vuotta sitten suomalaisen vaimoni kanssa Suomeen. Musiikillinen taustani on improvisaatiossa jazzista free jazziin, tanssiin ja trip-hopiin. Opiskelin luovan alan teknologiaa ja äänituotantoa UWE Bristolissa (University of the West of England). Tutkin musiikkiteknologiaa varsin laajassa merkityksessä. Olen juuri saanut valmiiksi tohtorintutkintoni Sibelius-Akatemian musiikkiteknologian osastolla.

Näin Uniarts Hubin tilaisuutena nähdä niin sanotun bisnesmaailman kulissien taakse hyväntahtoisen ohjauksen avulla. Ideani on voittoa tavoittelematon organisaatio, jolla on selkeästi markkinakriittinen asenne. Koska organisaationi Gaia Stage on palveluntarjoaja, kilpailemme vastaavia palveluita tarjoavien kaupallisten yritysten kanssa. Vaikka olemme voittoa tavoittelematon palveluntarjoaja, olemme silti riippuvaisia kaupallisten yritysten verkostosta, jonka kanssa meillä voi olla yhteisiä synergiaetuja. Ymmärtääksemme näitä synergiaetuja meidän on ymmärrettävä yritysmaailmaa. Vaikka kurssi oli ohi 12 viikossa, se oli tarpeeksi pitkä näkemyksen muodostamiseen.

Taiteilijoiden ja muusikoiden olisi mielestäni tärkeä ymmärtää, että – vaikka taiteellisen työn tarkoituksena on ilmaista rahassa mittaamattomia arvoja – markkinat silti antavat työlle rahallisen arvon. Näitä markkina-arvoja tutkimalla voimme saada niihin jonkin verran kontrollia.

Minkälainen sinun oma yritysideasi/projektisi on? 

Väitöstyöni alkoi näennäisen suoraviivaisena teknisenä esitystaiteen tilallisen vuorovaikutuksen kehitysprojektina. Siitä tuli kuitenkin pitkällinen tutkimusmatka teknologian rooliin – ei vain taiteessa, vaan myös meidän kaikkien elämässä. Projektin myötä minulle kävi yhä selvemmäksi, että me kuluttajat laiminlyömme eettisen vastuumme koneiden hyödyntämisestä osana modernia elämäämme. Ilmaston lämpeneminen voidaan jäljittää — enemmän tai vähemmän suoraan — ihmisen valmistamien koneiden käyttöön.

Jossain vaiheessa tajusin, että haluan saada aikaan todellisen muutoksen musiikkiteknologiassa: keksin idean vähähiilisestä esiintymislavasta, jossa yleisö auttaa tuottamaan energiaa polkemalla generaattorina toimivilla polkupyörillä. Koska Gaia Stage varaa tämän energian suureen vauhtipyörään akkujen sijaan, se on jopa ympäristöystävällisempi kuin muut vastaavat lavat. Suuri vauhtipyörä tuo lavaan lisäksi näyttävän visuaalisen elementin. Lavan koosta riippuen vauhtipyörän koko voi vaihdella traktorin renkaan ja maailmanpyörän välillä.

Millaista Uniarts Hubiin osallistuminen on ollut, mistä työskentely on koostunut? 

Sen lisäksi, että saimme kontakteja, taustamateriaalia ja resursseja, tapasimme hämmästyttävän joukon aktiivisia yrittäjiä sekä yrittäjiä avustavien järjestöjen edustajia. Hubilla oli hyvin käytännöllinen lähestymistapa: meidät myös yhdistettiin pareiksi mentorien kanssa, jotka auttoivat meitä ideoidemme kehittämisessä. Kurssi huipentui myyntipuheen harjoittelemiseen ammattitaitoisen tuomariston edessä, joka kommentoi ideoitamme. Saimme erinomaista pitching-valmennusta, joka nosti paljon meidän kaikkien itseluottamusta. Vaikka monet meistä ovat ammattiesiintyjiä, se oli silti jännittävää.

Mikä Uniarts Hubissa on ollut hyödyllistä, mitä olet oppinut? 

Yllätyksekseni löysin monia synergiaetuja niin sanotun yritysmaailman kanssa. Näen nyt, kuinka voittoa tavoittelematon järjestö voi käyttää kaikenlaisten yrittäjien kokemuksia ja tietoa omiin, kenties eettisesti motivoituneempiin tarkoituksiinsa. Lisäksi huomasin, että – ainakin taidealan yritysten keskuudessa, joihin me tutustuimme – on tiedostettu, että liiketoiminnan on muututtava nykyisten haasteiden edessä.

Minkälaisesta tulevaisuudesta haaveilet oman urasi ja yrityksesi/projektisi kannalta? 

Toivon, että Gaia Stage voi organisaationa kasvaa edistämään, kehittämään, rahoittamaan ja rakentamaan vähähiilisiä esiintymislavoja. Toivon, että se voi toimia sosiaalisena työnantajana ja maksaa kaikille työntekijöille palkkaa, jolla tulee toimeen. Gaia Stagen tavoitteena on olla kestävän kehityksen mukainen. Nykyään tätä termiä käytetään usein tarkoittamaan kestävää kasvua – mutta emme halua kannattaa sitä: rajallisten resurssien maailmassa painopisteen on oltava luonnon monimuotoisuuden ja kaikkien elämänmuotojen ylläpitämisessä, ei voiton tuottamisessa harvoille. Ympäristön kannalta kestävän organisaation tulee pyrkiä olemaan myös sosiaalisesti oikeudenmukainen.

Hae mukaan!

Oletko taidealan tai luovan alan tekijä, tuottaja tai välittäjä, joka pohtii yrityksen perustamista?   Uniarts Hub -esihautomo-ohjelma tarjoaa kattavan näkymän taidealojen ja luovien alojen yritystoimintaan ja apua oman yritysidean kehittämiseen. Haku ensi kevään ohjelmaan on auki 1.12.2022–23.1.2023.