Uutuuskirjassa puheenvuoroja Moskovan käsitetaiteesta

Moscow Conceptualism. Erosion and After, Moskovskij kontseptualiszm. Erozija i posle -kirjoituskokoelma avaa näkökulmia Venäjän nykytaiteen filosofiseen ytimeen, Moskovan käsitetaiteeseen. Suuntauksen vaikutus yltää kuvataiteesta ja valokuvauksesta kirjallisuuteen ja performanssiin. Teos julkaistaan perjantaina 13.5. klo 14 Kuvataideakatemian kirjastossa, Elimäenkatu 25 a, 00510 Hki, 2. krs.

Kirjoittajat ovat venäläisiä ja suomalaisia taiteilijoita ja/tai tutkijoita kukin omin painotuksin. Kirjan on toimittanut Helsingin yliopiston estetiikan dosentti ja kuvataiteilija Kimmo Sarje. Kokoelma on kauttaaltaan kahdella kielellä: englanniksi ja venäjäksi.

Juri Albert, taiteilija ja kuraattori, pohtii venäläisen konseptualismin kerroksia ja suuntauksia. Kysymykseen, mitä käsitetaiteella Venäjällä nykyisin tarkoitetaan, hänellä ei ole tarjota yksinkertaista vastausta. Berliiniläinen kulttuurintutkija ja filosofian tohtori Hannu Eerikäinen kiinnostui jo 1980-luvulla neuvostoliittolaisesta epävirallisesta valokuvataiteesta. Hän tarkastelee ylevän käsitteen kautta moskovalaisen Alexander Sljusarevinvalokuvataidetta. Helsingin yliopiston venäläisen kirjallisuuden ja kulttuurin professori Tomi Huttunen erittelee Moskovan konseptualismia tekijyyden haastajana esimerkkeinään Dimitri Prigovin ja Lev Rubinshteinin kirjallisuus. Kimmo Sarje kirjoittaa yhdeksän moskovalaisen taiteilijan urasta 1980-luvn perestroikan vuosista nykypäivään. Häntä kiinnostaa, kuinka Venäjän rajut muutokset ovat heijastuneet taiteilijoiden työssä ja valinnoissa. Taiteilija Victor Skersis analysoi käsitetaiteen kehitystä ja lähtökohtia, ja taiteilija, toimittaja ja arkistoijaVadim Zaharov keskittyy taiteilijan vapauden kysymyksiin. Lisäksi taiteilijaryhmä New Normals, jonka jäseniä Alena Ivanova-Johanson, Alexander Petrelli ja Konstantin Zvezdotshetov ovat, antaa näytteen Moskovan taiteellisesta anarkismista. Kirjan venäläiset taiteilijat ovat kansainvälisesti tunnettuja, ja monet heistä ovat vastaanottaneet huomattavia tunnustuksia ja palkintoja. Monet heistä ovat myös edustaneet Venäjää suurissa nykytaiteen katselmuksissa kuten Venetsian biennaalissa ja Kasselin dokumentassa.

Kimmo Sarje (Ed.)
Moscow Conceptualism. Erosion and After. Moskovskij kontseptualiszm. Erozija i posle.
Art theoretical writings from the Academy of Fine Arts, 2016.
The Academy of Fine Arts at the University of the Arts Helsinki.
(255 s.)
ISSN 1238-591
ISBN 978-952-5648-53-9

Yhteistyössä:
Aleksanteri-instituutti, Helsingin yliopisto
Porin taidemuseo
Ulkoasu: Tommy Lindgren