Photo: Veikko Kähkönen / Uniarts Helsinki

Taloustutkimus: Taideyliopiston arvostus nousussa

Taideyliopiston imago on selkeässä nousussa, ilmenee Taloustutkimuksen selvityksestä Korkeakoulujen imago 2018, johon osallistui yhteensä 2 000 alle 30-vuotiasta suomalaisnuorta.

Selvityksen mukaan Taideyliopiston imago on kehittynyt vuodesta 2016 kyselyn kaikissa kahdeksassa kategorioissa ja yliopiston arvostus on lisääntynyt.

Suomalaisnuoret pitävät Taideyliopiston vahvimpana imagotekijänä erottautumista muista yliopistoista. Tässä kategoriassa Taideyliopisto sijoittui vertailun ykkössijalle. Nuoret näkivät Taideyliopiston vahvuutena myös positiivisen näkyvyyden mediassa ja sosiaalisessa mediassa ja sijoittivat yliopiston tässä kategoriassa sijalle kolme.

Kokonaisarviossa Taideyliopisto sijoittuu seitsemännelle sijalle. Lukiolaisten keskuudessa Taideyliopiston arvostus on koko ikäryhmää selkeästi parempi: kokonaissijoitus on Suomen neljäs.

Koulutusalojen kiinnostavuus ja opetuksen taso Suomen huippua

Nuoret pitävät Taideyliopiston imagon vahvuustekijöinä myös sijaintipaikkakunnan houkuttelevuutta ja koulutusalojen kiinnostavuutta. Näissä kategorioissa lukiolaiset sijoittivat Taideyliopiston sijalle kolme.

Taideyliopiston opetuksen taso arvioitiin lukiolaisten keskuudessa Suomen toiseksi parhaaksi ja koulutusaloja pidettiin kolmanneksi kiinnostavimpina. Myös hyvää mainetta opiskelupaikkana arvostettiin.

Parhaiten Taideyliopisto tunnetaan pääkaupunkiseudulla, muualla Uudellamaalla sekä Pohjois-Savossa. Heikointa tunnettuus oli Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla sekä Kainuussa.