Photo: Juho Papinniemi
Professori François Colbert luennoi taiteen markkinoinnista Musiikkitalon Black Boxissa 14.2.

Taiteen markkinoinnissa lähtökohtana on teos

– Jos sali on täysi, mutta kritiikit ovat huonoja, olemmeko onnistuneet, kanadalaisen HEC Montreal -kauppakorkeakoulun professori François Colbert kysyy Black Boxin yleisöltä.

Kysymys on retorinen. Sen tarkoituksena on tuoda esille, miten pelkkä onnistumisen mittaaminen voi taiteen markkinoinnissa olla haastavaa, kun myynnilliset ja taiteelliset tavoiteet limittyvät. Taiteen markkinointi poikkeaakin monella osa-alueella perinteisistä markkinoinnin lainalaisuuksista.

Perinteinen markkinointioppi lähtee liikkeelle kuluttajan tarpeesta. Aluksi tutkitaan ostajien mieltymyksiä ja tämän jälkeen tehdään heitä kiinnostava tuote. Taiteen kohdalla oppi kääntyy päälaelleen: ensin on teos, ja tälle lähdetään etsimään markkinoita.

– Taiteen markkinoinnissa aloitetaan taiteesta. Vasta kun teos on olemassa, yritetään etsiä oikeat asiakkaat markkinoinnin avulla. Tämä on avaintekijä, joka erottaa taiteen markkinoinnin perinteisestä markkinoinnista.

Markkinointi on työkalu

Mitä sitten oikeastaan on markkinointi? Vastaukseksi professori tarjoaa oman näkemyksensä.

– Markkinointi on työkalu, joka tuo yleisön taiteen luo. Se ei kuitenkaan ole taikatyökalu.

– Markkinointi on taiteilijan ja taiteen palveluksessa, ja markkinoinnilla halutaan saada paikalle oikea aiheesta kiinnostunut yleisö.

Colbertin mukaan markkinoinnin yleiset lainalaisuudet on helppo ymmärtää. Elävässä elämässä ihmisten käytös on kuitenkin arvaamatonta ja toisinaan vaikeasti ennustettavaa. Tästä syystä taidetta markkinoitaessa tarvitaan vaistoja ja kykyä soveltaa tietoa.

– Markkinointi on aina riippuvaista ”kaikesta”. Tilanne ei ole koskaan selvä. Konserttipäivän lämpötila ja markkinoiden kilpailutilanne vaikuttavat yhtälailla lopputulokseen.

– Paras lopputulos syntyy, kun asetutaan kuluttajan saappaisiin ja yritetään ajatella, mitä he tarvitsevat ja haluavat. Hyvä markkinoija tuntee markkinat ja huomaa mitä ympärillä tapahtuu.

Colbert piti kaikille avoimen Arts Marketing and Customer Relationships -vierailuluennon Taideyliopiston Sibelius-Akatemialla 14.2. Mukaan luennolle oli kutsuttu Taiteen johtamisen ja yrittäjyyden aineryhmän alumnit. Juttu on kirjoitettu luennon pohjalta.

***

François Colbert työskentelee kanadalaisen HEC Montreal -kauppakorkeakoulun markkinoinin professorina. Hän on yksi johtavista taiteen markkinoinnin ja taiteen johtamisen tutkijoista.

Colbert on julkaissut yli 160 alan teosta. Hän on International Journal of Arts Management -julkaisun ja International Conference on Arts and Cultural Management -konferenssin perustaja.