Photo: Heikki Tuuli
Festivaalin taiteellinen johtaja Atso Almila johti Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteria Sibafestin päätöskonsertissa 3.2.

Sibafest keräsi liki 8 000 konserttikävijää Musiikkitaloon

Seitsemättä kertaa järjestetty Taideyliopiston Sibelius-Akatemian festivaali Sibafest keräsi liki 8 000 kävijää Helsingin Musiikkitaloon ja lähialueiden kirkkoihin. Kahdeksan päivää kestänyt ja 35 tapahtumaa sisältänyt, Sibelius-Akatemian toimintaa esitellyt festivaali järjestettiin 27.1.–3.2.2018. Festivaalin taiteellisena johtajana toimi kapellimestari- ja orkesterikoulutuksen professori Atso Almila. Teemaksi valikoitui #kansalaisrauha.

– Festivaali sujui erittäin hyvin. Näkyvyys oli hyvää, teema oli onnistunut ja kiinnostava ja talon kaikki eri aineryhmät saatiin mukaan. Yleisöäkin oli paljon ja tasaisesti ja tapahtumakohtainen kävijäkeskiarvo nousi selvästi kaikkien aikojen ennätykseen. Voisin jopa todeta, että tämä oli kaikilla mittareilla kaikkien aikojen onnistunein Sibafest, Sibafestin vastaava tuottaja Joni Käenmäki kertoo.

Festivaalin teema #kansalaisrauha näkyi ohjelmistossa sodan ja rauhan teemoja käsittelevinä esityksinä. Tarkoituksena oli käsitellä 100 vuoden takaista kansalaissotaa, mutta myös levittää rauhan ja yhteisöllisyyden sanomaa. Festivaalin ensimmäinen päivä alkoi valoisalla Perhepäivällä sekä avajaiskonsertilla, jonka ensimmäisessä osassa yleisö sai kuulla Marjatta Pokelan tunnettuja lastenlauluja Kaiken Maailman Mörri-Möykyt -esityksessä. Avajaiskonsertin toisessa osiossa Sibelius Academy Folk Big Band & Global Orchestra viihdyttivät yli genrerajojen.  

Lavalle nousivat niin Sibelius-Akatemian nykyiset ja entiset opiskelijat kuin opettajatkin. Festivaalin aikana keskityttiin myös sadan vuoden takaiseen musiikkiin ja sen ajan suuriin nimiin. Maisterivaiheen opiskelija Janne Oksanen esitti koko Toivo Kuulan pianotuotannon ja pianotaiteilija Folke Gräsbeck esitti Oskar Merikannon pianoteoksia. Sibafestin päätöskonsertissa Atso Almilan johtama Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteri esitti myös Leevi Madetojan toisen sinfonian.

Olli Soikkeli trio esiintyi Sibafestilla 2.3.

Jazzin suosio jyrkässä kasvussa

Useat Sibafestin konserteista myivät loppuun viikon aikana. Yksi esimerkki näistä oli laulaja ja emeritusprofessori Heikki Laitisen ja harmonikkataiteilija Kimmo Pohjosen esittämät Murhaballadit. Myös lähialueen kirkot vetivät puoleensa paljon yleisöä, kuten myös Musiikkitalossa järjestetyt #kansalaisrauha-paneelikeskustelut. Erityisesti keskustelu ”Säveltäjä ympäristönsä keskellä”, johon osallistuivat historioitsija Teemu Keskisarja sekä säveltäjät Sanna Salmenkallio, Riikka Talvitie ja Tapio Tuomela, täytti alalämpiön penkit kokonaan. Paneelikeskusteluita johti Atso Almila.

Vuoden yllättäjä löytyi jazzin saralla. Jazz-konsertteja järjestettiin kaksi kappaletta, molemmat myivät loppuun ja halukkaita tulijoita olisi ollut lippumääriä enemmän. Ensimmäinen tapahtuma, The Future of Jazz – Sibis Big Band, sisälsi kahdeksan opiskelijan omat sävellykset big bandin esittäminä. Toisessa tapahtumassa esiintyivät Olli Soikkeli trio goes Salakapakka. He esiintyivät täpötäydessä Musiikkitalon ravintolassa 1920-luvun salakapakan hengessä. Kokoonpanoon kuuluivat Olli Soikkeli (kitara), Marian Petrescu (piano) ja Teemu Åkerblom (basso).

– Kaikkina päivinä, yhtä lukuun ottamatta, oli vähintään yksi loppuunmyyty tapahtuma, eli ihmiset löysivät tasaisesti paikalle ja konsertit kiinnostivat yleisöä. Oli mahtavaa nähdä miten niin maksulliset kuin ilmaisetkin tapahtumat innostivat yleisöä paikalle, Joni Käenmäki iloitsee.

Sotilaan tarina -esitys nähtiin Sibafestilla 26.–28.1.

Kimmo Pohjonen (vas.) ja Heikki Laitinen esittivät murhaballadeja 29.1.