Kaija Saariahon ruokakestit

Issue X -lehden Pääpäivä-juttusarjassa seurataan esitykseen valmistautuvia taiteilijoita.

Kaija Saariaho photo by Andrew Campell

”Ennen suuria ensi-iltoja ja konsertteja yritän pysyä rauhallisena ja edes jossakin määrin realistisena, vaikka asia on minulle sillä hetkellä maailman tärkein ja vie yöuniani. En juurikaan puhu keskeneräisistä töistäni, mutta ensi-iltoja edeltävinä viikkoina jaan mielelläni tuntemuksia kollegoitteni kanssa ja säveltäjä-miehelleni kotona. Vertaistuki auttaa.

Kun musiikkini siirtyy esittäville taiteilijoille, pyrin konkreettisesti huomioimaan heidät; vastuu esityksistähän siirtyy heille. Alan etsiä ensi-iltalahjoja, ja kun kyseessä on ooppera, järjestän usein kenraaliharjoituksen jälkeen suuren juhlan produktioon kuuluville taiteilijoille. Only the Sound Remains -oopperan Pariisin ensi-illan yhteydessä kutsuin kaikki kotiini ja valmistin koko päivän ruokaa erilaisista hitaista resepteistä. Se on rauhoittava ja mukava tapa viettää päivä, jolloin en voi mitenkään muuten enää vaikuttaa tulevaan iltaan. On myös kiva tarjota kotona tehtyä ruokaa ihmisille, jotka ovat usean viikon ajan asuneet hotellissa tai poissa kotoa.

Jännitän aina ensi-iltaa, koska on niin paljon asioita, jotka voivat juuri valmiiksi rakennetussa esityksessä mennä pieleen. Olen nykyisin tottuneempi jännitykseen kuin aiemmin. Pukeutuminen tilaisuutta varten auttaa astumaan julkiseen rooliin, jossa en sinänsä viihdy ollenkaan. Konkreettisesti olen varmaan tuolloin kärsimättömämpi kuin tavallisesti, enkä kovin avoin arvostelulle. Sillä hetkellä myös huumorintajussani saattaa olla toivomisen varaa.”

Kaija Saariaho, Ranskassa asuva säveltäjä ja Taideyliopiston Sibelius-Akatemian alumni

Artikkeli on julkaistu alun perin Issue X -liitteessä, joka ilmestyi maaliskuussa 2018 Imagen välissä.