Photo: Tiina Pirhonen

Köyhää kansaa kertoo köyhyydestä monessa tyylilajissa

Teatterikorkeakoulun näyttelijäntaiteen maisteriopiskelijoiden esitys Köyhää kansaa peilaa Minna Canthin tekstiä suomalaisen teatterin historiasta poimittujen tyylilajien läpi. Punaisena lankana läpi esityksen kulkee köyhyyden teema.

- Ajatus esitykseen lähti Suomi 100 -juhlavuodesta. Minna Canth on naisten ja köyhien puolestapuhuja, ja rakastan hänen kieltään. Köyhyys on läsnä myös meidän ajassamme, se vain muuttaa muotoaan, tuumii esityksen ohjaaja, lehtori Tiina Pirhonen.

Pirhonen on dramatisoinut Canthin novellin näytelmän muotoon. Esityksestä muodostuu katsojalle oppitunti suomalaisen teatterin tyylikausista. Tyylilajien kavalkadi alkaa 1900-luvun alkupuolen pukudraamasta. Siitä edetään sota-aikaan ja rintamakiertueelle. Canthin tekstistä tehdään myös kuunnelmaa. Brechtiläisyys tuli Suomeen 1960-luvulla, ja sen keinoista käytetään vieraannuttamista ja rytmiikkaa. Seuraavaksi ollaankin 1960-luvun tv-studiossa.

- Tv-teatteri on Suomessa ollut kiinnostava hybridimuoto. Televisioon tehtiin ikään kuin näytelmiä, jotka harjoiteltiin etukäteen ja kuvattiin pitkinä ottoina. Kohtaukset ja katseen suuntaamiset oli kuitenkin suunniteltu kameraa varten, Pirhonen kertoo.

1980-luvulla keskustelua herätti hyvin fyysinen turkkalainen tapa tehdä teatteria, kun taas 1990-luvun soveltava teatteri oli usein osallistavaa ja vuorovaikutteista. Esityksen lopussa heittäydytään tanssiteatterin sekä musikaalin maailmoihin.

Esitykseen valmistautuessaan näyttelijäopiskelijat ovat tutkineet erilaisia tyylilajeja ja niille tyypillisiä ilmaisukeinoja. He joutuvat taipumaan esityksen aikana moneen.

Taide osoittaa epäkohtia

Minna Canthin novelli Köyhää kansaa kuvaa realistiseen tyyliin kurjuutta, johon kuopiolainen Holopaisen perhe on joutunut. Perheen isä on työttömänä, ja nelilapsinen perhe elää nälässä ja kaikenpuolisessa kurjuudessa. Äiti Mari kantaa huolta niin miehestään kuin lastensa tulevaisuudesta ja vauvan sairaudesta ja menettää lopulta järkensä.

Canthia syytettiin omana aikanaan siitä, että hän osoitti ongelmia, muttei tarjonnut niihin mitään ratkaisua. Köyhää kansaa kuitenkin nosti köyhäinhoidon ja yhteiskunnallisen eriarvoisuuden puheenaiheeksi ja yleiseen tietoisuuteen.

Monet Canthin tekstin herättämistä kysymyksistä ovat samoja, joita puidaan myös nykypäivän julkisessa keskustelussa. Onko köyhyys ihmisen omaa syytä? Mikä ovat köyhän lapsen mahdollisuudet? Pitäisikö köyhiä auttaa ja miten?

- Minna Canthin tapaan ajattelen, että taiteen tehtävä on tuoda esiin epäkohtia. Niiden ratkaiseminen on sitten politiikkaa, sanoo Pirhonen.

 

---

Dramatisointi ja ohjaus: Tiina Pirhonen
Musiikin sävellys, sovitus ja johto: Markus Fagerudd
Koreografia: Karoliina Kauhanen (Tma)
Valosuunnittelu: Jan-Peter Björklöf

Näyttelijät: Sonja Silvander, Henna Sormunen, Jonnakaisa Risto, Juha Ekola, Jarno Hyökyvaara, Diana Tenkorang, Silva Belghiti (kaikki Nma)

Ensi-ilta: pe 21.4.2017 klo 19
Muut esitykset: la 22.4. klo 13, ma 24.4. klo 19, ti 25.4. klo 17.30, ke 26.4. klo 17.30, to 27.4. klo 17.30, pe 28.4. klo 19, la 29.4. klo 13, ti 2.5. klo 19, ke 3.5. klo 19, to 4.5. klo 19

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, Haapaniemenkatu 6
Tila: Studio 3

Liput etukäteen 15€/7€ www.uniarts.fi/teakliput
Liput ovelta 17€/9€