Photo: Lehtikuva

Junalla jumalan selän taa

Ohjaaja Leea Klemola vei teatteriopiskelijat Siperiaan. Tuloksena syntyi esitys, jossa mennään Siperiaan.

Taideyliopiston musiikkiteatterilinjan bändi haaveilee läpimurrosta ja matkaa kansainvälistymisrahan turvin kuvaamaan musiikkivideota Siperiaan Olkhon saarelle. Mitä sitten seuraa? Se selviää Leea Klemolan näyttelijäntaiteen opiskelijoille ohjaamassa esityksessä Baikal Brothers Ky.

Näyttelijäntaiteen koulutusohjelman Lavat auki! -hankkeessa opiskelijat valmistavat esityksen ammattiohjaajan kanssa kansainvälisessä ympäristössä. Kun palkittu näyttelijä, ohjaaja ja näytelmäkirjailija Leea Klemola pyydettiin ohjaamaan opiskelijoita, hän päätti viedä heidät opintomatkalle Siperiaan, Baikal-järvessä sijaitsevalle Olkhon saarelle.

Tosin matkassa kyse ei ollut niinkään pääsemisestä johonkin vaan pääsemisestä pois. Klemolaa tuntuvat viehättävän syrjäiset paikat − Maaseudun tulevaisuus -näytelmään (2014) hän haki materiaalia Trans-Siperian radan varrelta ja Kokkola-näytelmään (2004) Grönlannista.

– Olkhon saari on kuin villi länsi − hiekkainen kylä, jossa ihminen elää eri lajien kanssa rinnakkain, koirat ja lehmät kulkevat vapaina kaduilla. Se on alkuperäiskansa burjattien pyhiä paikkoja. Ja Baikal on maailman syvin järvi, Klemola listaa perusteluja matkakohteen valintaan.

Lavat auki! -projektien tavoitteena on saattaa opiskelijat yhteen vahvan ja omakielisen ammattiohjaajan kanssa kansainvälisessä kontekstissa. Klemola tunnetaan ohjaajana, jonka teoksissa arkielämän asiat ja pienet sattumukset saavat usein absurdit mittasuhteet. Huumori on roisia, eikä alastomuutta tai kirosanoja kaihdeta.

– Matkan päämäärä ei ole niinkään tärkeä kuin matka itse. Sen on tarkoitus olla ennen kaikkea matkaa sisäänpäin. Siperia on ikään kuin ”ei mikään paikka”, suunnaton pusikko, Jumalan selän taka, jossa saa rauhassa kuulostella mitä itselle oikeastaan kuuluu.

Työryhmän matka Baikalille taittui Trans-Siperian junalla. Junassa vietettiin viisi päivää suuntaansa, kolmannessa luokassa yhdessä paikallisten kanssa.

– Kun netti ei toimi sitä tutustuu kanssamatkustajiin ja toisiinsa. Ja itseensä. On hyvin virkistävää olla maailmassa, missä kaikki sumplataan ihmisten kesken. Suomessa teknologia tulee joka paikassa väliin, Klemola selittää.

Esityksen suunnittelu alkoi jo keväällä Helsingissä, kun opiskelijat alkoivat työstää omia roolihahmojaan. Hahmoja syvennettiin matkan aikana ja heidän välilleen alettiin rakentaa yhteyksiä. Niin syntyivät muun muassa identtiset kaksosveljekset, jotka pitävät Baikal Brothers Ky -matkatoimistoa, heidän Olkhon saarella maanpaossa elävä pikkuveljensä, prostituoidun ammatista haaveileva Virve-Riikka, Idols-kisassa neljänneksi tullut Joni sekä hänen serkkunsa Miia.

– Esitys kertoo niistä haavoista, joita toiset ihmiset meihin jättävät ja joista toisten ihmisten avulla yritämme parantua, Klemola kertoo.

Opiskelijoiden esityksen varsinaiset harjoituksen aloitettiin elokuussa. Siinä vaiheessa näytelmän muoto ja henkilögalleria olivat melko valmiina. Dialogi sen sijaan syntyy harjoitusten aikana yhteistyössä näyttelijöiden kanssa.

Baikal Brothers Ky saa ensi-iltansa Helsingissä Universumissa 20.9. ja kiertää syksyn aikana myös Kokkolan, Kotkan ja Jyväskylän kaupunginteattereissa sekä Tampereen Teatterissa.

Lisätietoja ja tarkat esitystiedot: uniarts.fi/lavat-auki

Juttu on julkaistu Taideyliopiston tapahtumaliitteessä, jota jaettiin Helsingin Sanomien välissä 2.9.2017.